Sekotāji

Powered By Blogger

pirmdiena, 2017. gada 4. decembris

Aviācija un Gravitācija.

 Interesentiem , daudzo aviācijas izrāžu laikā  paralēli lidaparātu eksponēšanai uz zemes notiek to paraugdemonstrējumi gaisā , manevrēšana.  Skatītājam no zemes vērojot demonstrējuma lidojuma taku paliek neredzama G-gravitācijas un ātruma mijiedarbības radītas pārslodzes ietekme uz pilotu. Vairums klasisko akrobātikas elementu demonstrējumu norit M06 līdz M07 ātrumos. Minētā ātruma diapozons dominē tuvcīņā ,bet mazāki saistas ar ''pēc grīstes'' manevriem, Su-27/-30 utt.
Kompānija ''Saab'' publicējusi JAS-39C/D manevrēšanas video ar pavadošu G-momenta vizualizāciju. Atkāpei , uzmanība javērš uz G-momenta dinamikas izmaiņām.  Subjektīvi no minimuma līdz maksimumam 0,3-0,5 sek. Jebkura lidaparāta svarīgākais elements ir cilvēks ,pilots ,tā kvalitāte.


Mūsdienu kaujas lidaparātu G-momenta/ stresa noturības robeža atkarībā no modeļa svārstās no G7 līdz G12 un vairāk. Iepretim lidaparāta konstrukcijai, pilotu neaizsargātā pozīcijā G-stres atrodas G9 robežās. Armijas pilotu apmācības kurss ietver obligātu G-stresa noturības pārbaudi. Tās mērķis pildīt fizioloģiskā sieta atlasi turpmākai sadalei: transporta, bumvedēji, helikopteri ,triecienlidmašinas un iznīcinātāju piloti. Atkāpei ,vairāki modernie lidaparāti ir projektēti no G7 līdz G7,5 stresu maksimumam. Piemēram: F/A-18C/D/E/F ,F-35C/B, A-10, Su-25,''Tornado'' FGR4/F3.  Lai saprastu G-stresa(pārslodze) ietekmi uz pilotu piedāvāju ieskatu ASV Gs  pilotu zaļknābju G-stresa sieta pārbaudi.

 Ar ko atšķiras pelēks ierindas pilots no pilota Terminātora ?  Tas ir redzams lejāk pievienotajā video.
Atkāpei ,  neaizsargātā pozīcijā ,Terminātors  piedzīvojot 30 sek. ilgstošu G9 stresu ,nezudē spēju uztvert informāciju ,veikt aktīvu darbību. Pastavošais maksimums 13 sek kura laikā lidaparāts ir veicis pilnu 360* manevru ,virāžu.                                                 

Zviedru Gs -Treminātors.

 Velns slēpjas sīkumos, tuvcīņas kaujas manevrēšana saistas ar vairākām garām G-stresa sērijām kuras izsmeļ pilota fiziskās iespējas. Tuvcīņā starp tehniski līdzsvarotiem pretiniekiem uzvaru gūst spēcīgākais. Bioloģiskie limiti ir iemesls kapeic katrā eskadriļā realizējas 1:1,6  lid. /pilota attiecības  princips. Kardināli pretēja bilde ir tālcīņas sadursmē,  pilots piedzīvo optimālus G 3/4-stresa momentus,bet darbībās dominē operātora funkcijas.

neaizargāta pozīcija*-saprast kā bez G-kompensējošā ietērpa. G-ietērpa uzdevums ,minimizēt G-stresa ietekmi kā rezultātā tiek saglabātas pilota fiziskās rezerves. Piemēram G9 stresa apstākļos G-ietērps panāk- G-7/7,5 kompensācijas ekvivalentu. Šveices Gs kaujas pilota zīmols ''Dragonfly'' G-ietērpi nodrošina 100% G-momenta reakcijas ātrumu* un G-stresa minimizācijas kvalitāti.

G-momenta reakcijas atruma*-pastāvošie G-ietērpi izmanto gaisa padeves sistēmu ,aktivizācija ietver komplicētu elektroniski mehānisko sistēmas ķēdi ,rezultātā līdz 1 sek. novēlota reakcija. F-22 izm. G-ietērps līdz 0,5 sek.  bet ''Dragonfly''=0 sek.(reāllaiks). Problēma : ''Dragonfly'' 100% autonoma ,bez sensoru sistēma, no 5000Eur līdz 8000Eur. iepretim G-ietērpu/sistēmas 150.000 $.                                    

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru