Sekotāji

Powered By Blogger

pirmdiena, 2013. gada 13. maijs

Hibrīdi,rotorspārns.

  Nozares apskatnieks,''Aviation Today'' avioinženieru interesi piesaista jauna ''rotor-spārna'' vertikālā starta ,piezemēšanās koncepcija.
Austrālijas ''StopRotor'' Technology konstruktoriem demonstrējot hibrīdspārna lidaparāta prototipu. 
 Darbu aktualitāti  uztur vertikālā starta ,piezemēšanās principu ietverošo: helikopteru, konvertoplānu un lidmašīnu tehnaloģiskā sarežģītība,lielais degvielas patēriņš ,nelielais ātrums un sniedzamība ko papildina eksploatācijas dārdzība. U.S. Defense Advanced Projects Agency (DARPA) izsludinātā konkursa mērķis ir atrast optimālu risinājumu kurš novērsu daļu no minētiem trūkumiem.Vairums no
130milj.$  X-Plane programas risinājumiem  atradīs racionālu pielietojumu bezpilota-lidaparātu jomā. Viena no tādām ir ''rotor-spārna'' tehnaloģija. Dodot iespēju veidot konstrukcijā vienkāršus, kompaktus robotus-lidaparātus. Pilotējamā lidaparāta iespēja pastāv,bet ar airodinamiku saistītie drošības apsvērumi būs šķērslis ''stop-rotor''  hibrīd konstrukcijai ceļā uz pilotējamo lidaparātu klasi.
Kā viens no tādiem ir  rotora-spārna niecīgā airodinamiskā celtspēja izmantojot lidmašīnas lidojuma profilu. Lidojuma profils atgādina''tauriņa''vārstīgo taku ,jaņem vērā gaisa strāvu turbulenci un virsmas reljefa īpatnības. Lidmašīnas lidojma ''taka'' izvirza ar airodinamisko spēku  saistītus drošības priekšrakstus: ātrums / cēlējspēks. Lidaparātam nonākot ''stall''*režīmā tiek zaudēts spārna cēlējspēks ar sekojošu pāreju grīstē. Iziešana no grīstes saistas ar ātruma atjaunošanu un secīgu spārna cēlējspēka atjaunošanu, elementi kuri nepiemīt konstrukcijai. Netiek apskatīta saikne '' konstrukcijas svars + spārna laukums + vilkme'', primāri orjentējas uz bezpilota lidaparātu nišu. Bezspārnu lidaparātam''stall'' režīma pārvarēšanai nepieciešama raķetēm līdzīga vilkmes rezerve ! Turklāt ,konstrukcijai jaspēj pildīt minimālais  ''sabiedrībai lietderīgs darbs'' ,veicot meklēšanas-glābšanas vai transporta uzdevumus !

''stall''*-cēlējspēka''0'' efekts, ātrums +spārna <* stāvoklis pret vēju, kurā konkrētais lidaparāts zaudē cēlējspēku. Konkrētam lidaparātam kritiskie eksploatācijas rādītāji tiek minēti tehniskajā pasē. Tehniskiem drošības elementiem ierobežojot un aktīvi brīdinot pilotu par tuvošanos kritiskai robežai.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru