Sekotāji

Powered By Blogger

pirmdiena, 2013. gada 27. maijs

Tālās sniedzamībs zenītkompleksi-III.

Tālās sniedzamības zenītkompleksu izstrāde noriteja valstīs kuras būvēja nacionālo PGA sistēmu. Zenītkompleksiem veidojot pēdejo aizsardzības robežu. Tālās sniedzamības zenītkompleksu līniju attīstot trim valstīm : ASV, Lielbritānija, PSRS. Zenītkompleks S-200''Vega'' ir atbilde ASV un Lielbritānijas stratēģisko bumvedēju un virskaņas spārnoto raķešu radītam apdraudējumam. Atšķirība no ārvalstu līdziniekiem PSRS izstrāde S-200 ''Angara'' ietver šķidrās degvielas raķešdzinējus. Izvēli diktē kontrolējamo tehnaloģiju kopums un nosprausto tehnisko prasību realizēšana. Kompleksa izstrāde aizsākas p.gs. 50 gadi, bet oficiāli bruņojumā tiek pieņemts 1967 gadā.Piezīmei tā izvēršana PGA pirmās līnijas pozīijā norit 3 gadus ātrāk par oficiālo apstiprinājumu. PSRS raķeštehnikā minētajā laika posmā dominēja šķidrā raķešdegviela. Pretēji ASV ar cieto raķešdegvielu saistītie izpētes darbi atradās pirmsākumos. Līdzīgu darbu uzsākšanu PSRS kavēja objektīvi apstākļi zinātnē ,rūpniecībā un šķidrās raķešbūves lobija radītie aizsardzības bastioni. Finansu pārdale šķidrās rakešbūves labā kavēja zinātniski pētnieciskos darbus kas galā iespaidoja ķīmiskās industrijas attīstību, polimēru ķīmiju utt. Nozarei trūka zināšanu un vajadzīgās jaudas: specifisku komponentu ražošanai. PSRS , p.gs.70 gados cietās raķešdegvielas jomā izveidojās vairāk kā 15 gadu atpalicība. Izdalīto līdzekļu apjomu uzskatāmi attaino S-200 trīs galvenās modifikācijas Angara /Vega /Dubna. Katra sekojošā modifikācija atšķiras ar raķetēm 5v21-5v25-5v28 un novades risinājumiem, uzlabojot tāluma un augstuma rādītājus. Komplaeksa sniedzamībai no sākotnējiem 160km izaugot līdz 250km un 300km ,bet kodolvariantā sasniedzot 400 km robežu. Tehniski,  5V21 raķetes konstrukcija pieder ''sugas brāļiem'', ietver 2 pakāpes. Pirmā pakāpe apvieno 4 korpusam pievienotus cietās degvielas starta paātrinātājus ,bet otro veido šķidrās degvielas gaitas dzinējs. Izvēlētā šķidrā raķešdzinēja risinājuma priekšrocība izpaužas lielākā energobīvumā* un iespējā variēt lidojuma takā dzinēja vilkmes lielumu. Tehniskā īpašība kura iztrūkst minētā laika perjoda cietās raķešdegvielas dzinējiem. Sniedzot iespēju programēt lidojuma: laiku/tālumu. Raķetes starta svars sasniedz 7t.,maksimālais gaitas ātrums takā M=8 ,bet pārtveramo mērķu ātrums M=4.


 Pielietotā šķidrās degvielas dzinēju risinājumam piemīt savas nepilnības. Eksploatācijas ķēdes sarežģītība: ''tehniskais angārs- degvielas uzpildīšana- starta lafete'' izslēdz manevra iespēju. Raķeškonstrukcijas uzglabāšana un pārvietošana uzpildītā veidā saistas ar tehnikas atteikuma riskiem. Lai samazinātu pārlādes laika sprīdi S-200 kompleksa ''bāzes versijā'', starta lafetes  tuvumā izveido 2 raķešu ātrās pārlādes rezervi. Pārlādes konstrukcija, raksturojama kā stacionāra šaursliežu celtne.    Kompleksa ģeometriskie lielumi apgrūtina tā taktisko un starpteātru mobilitāti. Ņemot vērā S-200 sākotnējo mērķnozīmi ,trūkumi uzskatāmi kā pieņemama tehniskā blakne. Mobilitātes un sistēmas  kopējā kompaktuma rādītājā paspēlējot saviem aizrobežu sugas brāļiem. Radiotehniskā  komponente, neskaitot 5N62 ugunsnovades radiolokātoru , ietver lielu atbalsta radiolokātoru listi. Ņemot vērā veicamo uzdevumu specifiku standarta komplektācija ietvēr P-18/5N84/ un rajona radiotehniskā karaspēka*radiolokātoru sniegto dublējošo informāciju.Ar kompleksu S-200 saistas vairāki zīmīgi atgadijumi .2001 gada 4 oktobrī Ukrainas PGA spēku treniņu laikā virs Melnās jūras akvatorijas notriec civilās satiksmes lidmašīnu Tu-154 , satriekšanas robeža 230/240 km ! Vēstures cinītājiem, apzinot S-200 kompleksa izvietojumu Latvijas/Igaunijas/Lietuvas teritorijā iegūtā informācija kalpo kā izziņas fakts, kodollādiņu detonācijas vietām*.   

Kodollādiņu detonācijas vietas *- izprotam ka sākot no p.gs. 80 gadiem ASV stratēģiskiem bumvedējiem B-1 ''Lancer'' PSRS izveidotās PGA sistēmas pārvarēšanai izmanto aktīvo sistēmas laužšanas taktiku. Pielietotas SRAM raķetes apgādātas ar ''mazjaudas'' kodollādiņiem. Latvijas PSR teritorijā atradās 5 S200 baterijas , viena  no tām netālu no Ventspils.                                                   

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru