Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2013. gada 12. maijs

N1. Sugas dzimšana ,triecienaviācija.

 Kaujaslauka ugunsatbalsta aviācijas ''žanru'' var definēt īsi: konkrētu karalauka mērķu maksimāli ātra neitralizēšana. Tieši, konkrētu mērķu satriekšana padara šo aviācijas veidu sevišķu spārnotās brālības vidū. Atkāpe, ugunsatbalsta aviācijas pirmsākumi saistas ar 2.ps.k. Vāciju un triecienlidmašīnu Junkers-87 Sturzkampfflugzeug (Stuka).Specifiskie atbalsta uzdevumi ietekmē ''sugai'' piederīgos tēlus. Tie ir savrupi un airodinamiski pelēki ,''neglītie pīlēni'' pārejo balto gulbju vidū. Triecienaviācijas ideja dzima Vācijā ''vienotu spēku'' ietvaros aviācijai kļustot par mūsdienās pazīstamā 'bruņtehnika+artilērija+aviācija'' triādes sastāvdaļu. Buņtehnikas mobilitāti  papildinot ar aviācijai raksturīgām priekšrocībām: ātrums, sniedzamība,lietderīgā krava. Īpašs triecienlidmašīns Ju-87 elements, lietderīgās kravas precīza piegāde adresātam ! Šajā praktiskajā rādītājā Ju-87 paliekot nepārspētam , pirmoreiz aviācijas vēsturē tehniskam elementam, pikējumam pārvēršot no 250kg līdz 500kg aviobumbu par precīzo ieroci !
Atvēlētie mērķuzdevumi, armijas vienību atklāto pretinieka pretestības punktu iznīcināšana. Otrā pasaules kara laikā triecienaviācijas veicamo mērķlisti papildina jūras mērķi un mobilu bruņobjektu, tanku satriekšanas uzdevumiem. Laika perjodam specifiskā uzdevuma veikšanai izmantojot bumbas un speciālo lielkalibra borta artilēriju. Britu aviovēstures apskatnieki : patiesi efektīvs briesmu un iznīcības tēla tituls pieder pikējošam-bumvedējam, triecienlidmašīnai Ju-87''Stuka''.
                                                     
                                            ''Sturzkampfflugzeug''

Turpmāk, ugunsatbalsta ,triecienaviācijas panākumus un zaudējumus kaujaslaukā ietekmē izmantojamā  taktika  un gaisa dominantes realizācija. Triecienaviācijas priekšrocības realizējamas vienīgi iegūstot gaisa dominanti , faktoru kuru triecienaviācija nespēj realizēt ! Neskatoties uz šo apgalvojumu, tieši triecienaviācija II ps.k., 1941 gada 22 jūn. pirmo 18h laikā izcīnija apsalūto gaisa dominanti.Nepilnu divu diennakšu laikā bloķējot airadromos un pēcāk iznīcinot vairāk kā 2000 pretinieka lidmašīnu, ar taktikas palīdzību iegūstot apsalūto gaisa dominanti. Karadarbības turpinājums uzrāda triecienaviācijas sēcīgās un vājās puses. Specializētas triecienaviācijas konstrukcijas zaudē savu priekšrocību līdz ar gaisa dominantes pāreju pretinieka pusē, atdodot vietu unversālām platformām.  Aviācijas ''unversāluma'' ideja šķiet dabiskās atlases diktēta. Specializētai triecienaviācijai kā sugai izmirstot ,nonākot '' unversāluma'' un ''specializācijas'' nometņu arumentu krustugunīs. Pirmās paaudzes ugunsatbalsta, triecienaviācijai  tehniski atšķiroties no sugasbrāļiem ar rindu airodinamisko risinājumu. Tiem ierobežojot lidaparāta manevra rādītājus un radot labvēlīgus priekšnoteikumus pretinieka iznīcinātājiem apdraudējuma likvidēšanai.
Pirmā paaudze un turpmāk triecienlidašīnu un iznīcinātāju definēšana ''unversālos''un     ''specializētos'' nosaka platformas airodinamiskā manevra iespējas. Sākot ar otro , reaktīvo paaudzi, airodinamisko risinājumu papildina borta aprīkojuma specifiskie rādītāji.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru