Sekotāji

svētdiena, 2014. gada 26. janvāris

Gaisaspilvena kuģi-II.

PSRS uzskatāma par ''virsmas efekta'' kuģu militārā pielietojuma līderi. Primāri kuģu mērķnozīme ir amfībijspēku platforma.PSRS militārās nozīmes ''virsmas efekta'' kuģu ģeometrija līdzinājās Lielbritānijas un Francijas ''lidojošiem'' prāmjiem ,bet celtspējā tos nedaudz apsteidzot : 115t. v 130t.  Lielizmēra ZUBR savā sniedzamības rādiusā, celtspējā apsteidz LCAC platformu. Konstrukciju atšķirību nosaka pielietošanas koncepcija. ASV platforma LCAC paredzēta īsai ''kuģis-krasts-kuģis'' atspolei. Uzbūvē izmantojot ''lego''principu  pie pamatnes stiprinot vadības, energo un piedziņas moduļus.

                                           Textron, LCAC desant atspole.
          
PSRS/Krievija  ''Zubr''koncepcija paredzēta  no 180 km līdz 225 km attālai autonomai amfībijoperācijai. Platformai iemiesojot flangu koncepciju. Tās pamats ,SzS spēku rotas vai bataljona lieluma vienības.  To izvēršana notiek pertinieka flangos vai aizmugurē. Realizēšanai nepieciešami atbilstoša lieluma un celtspējas amfībijkuģi ar tehnikai un desanta personālam domātu telpu,ugunsatbalsta un pretgaisa aizsardzības ieročiem.  Kuģu ''Zubr'' desanta tehnikai ir atvēlēti 400m2 liels laukums. Piedāvājot nogādāt jaukta veida desantu : 3 tanki (46t.) ,10 BTR/KKM +140 karēvji vai 550 karēvjus. Lielais ātrums 60Me/h (110km/h) un tauvas joslas'' plašums'' sniedz flangu koncepcijai jaunu impulsu. Nodrošinot amfībijdesantam vietas un laika izvēles brīvību, radot pārsteiguma faktoru. PSRS JKF flangu taktika ilglaicīgi ģenerē apdraudējumu Baltijas un Melnāsjūras akvatorijas kaimiņvalstīm. Pagātnē''Zubr'' un citi PSRS/Krievijas virsmas efekta kuģi radija raizes NATO un tās ziemeļu kaimiņiem.

                                           Krievija, Kaļingrada - Baltijas JKS.
         
 Atšķirībā no kaimiņa Zviedrijas galvenās Somijas komunikācijas līnijas Baltijas jūrā atrodas Botnijas un Somijas jūras līcī. Ziemas laikā abus līčus bieži klāj no 0,5 m līdz 1m bieza ledus sega. Svarīgam vides elementam bloķējot kuģniecības satiksmi un spiežot uzturēt ledlaužu floti. Divtik svarīgi ka ziemas faktors pilnībā bloķē flotes militāro kapacitāti. Somijā vides faktoram ierosinot perspektīvo 2000 gada kuģu inicatīvu Laivue 2000/Sqadron 2000/.Tās ietvaros paredzot laika posmā no 2001gada līdz 2006 gadam izveidot jaukta veida raķešliellaivu floti ar 2 ''Hamina'' un 4 virsmas efekta ''Tuuli'' triecienkuģiem.Virsmas efekta ''Tuuli'' projekta sniegtās priekšrocības ir sekojošas. Perspektīvā Somu virsmas efekta ''Tuuli'' kuģu pielietošanas koncepcijas taktika kardināli atšķirtos no lielvalstu prakses. Pirmkārt ,virsmas efekta kuģi nodrošina 100% flotes funkcionālo spēju saglabāšanu visa gada garumā. Sevišķu akcentējot somu jauninājumu, virsmas efekta kuģus apveltot ar ieročnesēja funkcijām.Apvienojot lielu ātrumu ,unversālumu ar pretkuģu (70-150km) , triecienraķešu Spike-NLOS (10-20km) un ZVR ''Umkhonto-IR''(8-10km) sniegtajām priekšrocībām.''Tuuli'' projekta kuģiem ''aizverot'' gadalaika radīto flotes ievainojamības logu. Perspektīvais ''Tuuli'' virsmas efekta kuģu projekts, finansu ,akvatorijas sniedzamības* trūkuma un politisko izmaiņu iespaidā tiek slēgts. Somijas JS attīstības iniciatīvai Laivue 2000 aprobežojoties ar 4 ''Hamina'' raķešlielaivām. '' Tuuli '' projekta slēgšana pamatojot ar Krievijas ārpolitikas līnijas caurskatāmību attiecībā pret Somiju. Lielākā ''Tuuli'' projekta blakne ,tas pārvērstu Somijas JS par ''līču floti''. Praksē aprobežojot kuģu darbības areālu ar šķēršļoto piekrastes joslu. Neskatoties uz to, šada koncepcija ir dzīvotspējīga Arktiskajā joslā. Ledus klājums un to sablīvējumu lauki ir veicinošie priekšnoteikumi šādu platformu tālākai attīstībai. Nodrošinot ieroču pielietojumu un spēku mobilitāti neatkarīgi no ledlaužu atbalsta pieejamības. Nākotnes prognoze, pieaugot ziemeļu nozīmei pasaules ekonomikā parādīsies jauni ''Stealth'' virsmas efekta balstīti raķeškuģi un transportkuģi. Vienlaicīgi ar 2 dominējošām virsmas efekta platformu izmantotāj valstīm parādās jauni šo platformu būvētāji un eksploatētāji.
        
 akvatorijas sniedzamības*-domāta virsmas efekta kuģu jūrgājība un gaitas sniedzamība.                            ''Zubr'' akvatorijas sniedzamības piemērs: 555t.(56t degviela +130t.(150t.) lietderīgā krava , sniedzamība 380-400km / kaujas rādius 150-180km ) Manipulējot ar degvielas daudzumu un kravu iespējams izmainīt kaujas rādiusu. Pretstatā 500t. korvete ar degvielas rezervi un 28Me ātrumu spēj veikt 1500j.j.                        

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana