Sekotāji

piektdiena, 2014. gada 3. janvāris

Sīrija, Lielbritānija un sabiedrotā ''uzmetiens'' -III.

2013 gada izskaņā,  ''The Economist'' veltīts pārskats Sīrijas problēmei. Rakstā apskatot konfliktu Sīrijā un ar to saistītās politiskās pārbīdes valsts partiju cīņā. Lielbritānijas parlementam 29.augustā liedzot valsts valdībai veikt militāro intervenci Sīrijā. Pirmoreiz  kopš 1782 gada britu premjerministra militāriem plāniem piedzīvojot sakāvi. Šai sakarā atklājas britiem nepatīkamas starptautiskās politikas aizkulises.Liberāl-demokrātu un konservatīvo partiju sasvstarpējie pārmetumi par drosmes  un gribas trūkumu, ka Lielbritānija zaudē svaru ASV acīs ,ka ar to nākotnē nevar reiķināties utt., ir mazsvarīgi... Nepatīkamā sadaļa ir sekojoša... ASV savstarpējā vienošanās ar Krieviju izslēdza uzbrukuma variantu Sīrijai. Vienošanās oficiālā sadaļa, ASV kongress neapstiprina prezidenta Sīrijas plānu-x...  Abpusējā vienošanās tika panākta daudz agrāk par britu parlamenta balsojumu. Lielbritānijas parlaments gribot vai negribot ir palīdzējis valsts vadībai saglabāt ''cienīgu pozīciju'' starptautiskajā arēnā. Daudz ,daudz nelabvēlīgāks iznākums būtu ja Lielbritānijas parlamentā tiktu dots atbalsts valsts militārai intervencei. Pozitīvs balsojums nostādītu Lielbritāniju nepatīkamas izvēles priekšā, karot  patstāvīgi vai nekarot nemaz. Turpmāk noskaidrojās ka atbalstu reālai karadarbībai bez ASV dalības nau gatava sniegt Eiropas lielvalsts Francija. Karadarbības vienīgie formālie sabiedrotie atrodas Persijas līcī : Saud Arābija ,Katara.
Spekulācijas riski, karadarbības finansu jautājumu atrisina Persijas līča ''sabiedrotie''. Cita lieta ir karadarbības praktiskā puse. Tajā minētie ''sabiedrotie'' nau gatavi ņemt dalību. Atstājot jautājuma praktisko sadaļu britu ziņā. Kā rāda šodienas britu karadarbības prakse Irakā ,Afganistānā, Lībijā, valsts BS pārvaldāmie tehniskie resursi ir pielāgoti laikā neilgai distancionālai sadursmei. Iztrūkst sauzemes operācijai nepieciešamie spēki. Šķērslis ir ''ekonomika'': personālsastāva, tehnikas un munīcijas apjomi. Patstāvīgas karadarbības gadijumā Lielbritānija pirmoreiz savā pastāvēšanas vēsturē nonāktu labi apmaksāta arābu ''vasaļa'' lomā : ej un dari ! Atkārtot ''Odyssey Dawn'' operācijas shēmu Sīrijā nau iespējams. ASV un Krievijas vienošanās atbalsis tapa manāmas St.Pēterburgas G-20 sammita laikā. Krievijas prezidentam V.Putinam veltot noslēpumaini dzēlīgu piezīmi Lielbritānijas aktivitātēm : mazā britānija... ASV valdībai Sīrijas krīzes sakarā atgādinot senu britu atziņu : ,, nau pastāvīgu draugu ,ir tikai pastāvīgas Intereses.....''  Sīrijas pilsoņkara iznākums lielā mērā būs atkarīgs no ''pretspēlētāju'' spēku organizētības un vienotības.  Kā zinām no vēstures ,uzvaras esences formula ietver 3 svarīgus elementus : naudu, ieročus un  idejā vienotus spēkus ,dūri !

 2013 gada izskaņā konflikts Sīrijā ir pārgājis otrajā posmā. Vadības spēkiem pakāpeniski pārņemot inicatīvu ar sekojošu teritorijas atgūšanu.  Tieši pretēja situācija vērojama opozīcijas rindās. Tā ilgstoši nespēja panākt vienotību spēku pārvaldē zaudējot ārvalstu uzticību. Kā sekas ārvalstu finansu un militārās palīdzības apsīkums. Pretēja situācijas ir valsts valdībai. Vērojamā stabilitāte finansu resursos ir pateicoties savlaicīgam resursu stratēģiskam izvietojumam ārvalstīs ,Krievijā. Valsts valdības maksātspējai nau liela nozīme. Laiks izgaismo vienu no konflikta slēptiem ''detonēšanas'' elementiem. 2014 gada janvārī Krievija un Sīrija paraksta  naftas un gāzes iegulu izstrādes vienošanos. Provizoriskās aplēses liecina ka Sīrijas 2500km2 lielajā Vidusjūras šelfa zonā pēc naftas rezervēm varētu ierindot valsti 4 vietā ! Konflikts, vienojošā ''ideja" veido kodolu kas ļauj saglabāt Sīrijas valdības militāro kapacitāti. Ņemot vērā opozīcijas kontrolē nokļuvušo militāro bāzu un arsenālu apjomu par ieroču vai munīcijas trūkumu tai nau jauztraucas. Cita lieta ka daudzo saurupo cīnītāju grupu vidū iztrūkst vienotas pavēlniecības centra.

                                         Civilo ''atvērto avotu'' izmantošana militārā ikdienā.

Pēc ārvalstu datiem, nemiernieku nometni pārstāv vairāk kā 50 dažāda lieluma militārie grupējumi kuru vidū valda liels ''haoss''. Organizātoriski monolīts ,disciplinētākais ir ''ticības cīnītāju'' kaujas grupa kura neatzīst ārvalstu nolīgtu virsvadību. Šodien Sīrijas teritorijā ir skatāma līdzība ar p.gs.90 gadu Afganistānu. PSRS karaspēka izvešanai sekoja laicīgās varas Nadžibulas valdības krišana un ''Taliban'' grupējuma uzvara. Turpinājumā Afganistānas teritorijā nodibinot islama valsti. Iespējmā notikumu attīstība Sīrijā noritēs pēc diviem scenārijiem. Pirmajā gadijumā ārvalstu interešu grupām meklējot jaunu ''Afganistānas grābekļa'' drošu shēmu. Otrajā , saglabājot Bušera-al Assada valdību.

P.S.: 2014 gada 4-5 janvārī Sīrijas armijas panākumu atbalsis kļust redzamas Irākā, ticības cīnītāju rokās krīt Falludža ! Pilsētas attīrīšanai no cīnītājiem pastāv divi risinājumi :  kompromis-valdības piedāvāts šītu pašnoteikšanās.  Otrs ,militāra operācija kuras veikšanai Irakas BS nepietiek resursu un gribas*.

gribas*-Irakas BS tiek formēti demokrātiski ar jauktu ticības, šītu/sunnītu pārstāvniecību. Karadarbība nozīmētu vērst ieročus pret vienu no ticības atzariem, tātad izliet ticības brāļu (šītu) asinis radot rezonanses vilni.... Uzvar trešie, kaujinieki !
P.S.-2014 gada 15 janv. ASV ziņu kanāls ''Fox News''  intervē Bušeru-al-Assadu ! Paralēli, parādās informācija par 1,3 Miljardu $ lielu starptautisko palīdzības paketi Sīrijai, infrastruktūras atjaunošanai !!!
Pārdomas, atmetot  ''labāks''-propagandas uzslāņojumus. Irākas sabiedŗībai piemērotākais bezkonflikta pārvaldes modelis ,diktatūra-monarhija ,a-la Sadams Husseins ! Diktatora lielākais trūkums, nepareiza patrona izvēle..                                                           

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana