Nozīme ,smazināt ātrumu vektoru kā arī radīt laika handikapu lidmašīnai. Zemo augstumu avb.triecienprofilā lidaparāts var nepaspēt sasniegt detonācijas postošo faktoru perimetru. Vjietnamas karadarbības laikā ASV uzskatija ka mazkalibra Mk-81(116 kg) avb. munīcija ir nepietiekami efektīva. Izskaidrojas ar pārvaldāmo lidaparātu modeļu listi un izvēlēto taktiku-B-52! Saprotam ka B-52 celtspēja ļauj izmantot 40 Mk-83, kam tērēties ? Šodien, MK-81 116kg aviobumbas ierodas precīzajā, GBU-12 Pawevay-III veidolā. Aviācijai aktuāls ierocis ar zemu blakņu efektu ! Paralēli vairākās valstīs norit pilveidotu ''mazkalibra'' aviobumbu Mk-80/81 modeļu ražošana. Par metāla korpusa aizstājēju kalpo lietā plasmasa. Postošo efeku panāk apvienojot palaidēja iestatijumu ar plastmasas korpusā ietvertiem gataviem metāla triecienelementiem. Pateicoties pārvaldāmam palaidējam ,detonācija notiek 1m vai 3-5-7m virs zemes.Samērā vienkārš un cenā pieejams viedais risinājums. DĀR aviācijas lokālo karu pieredze,šāda izpildijuma Mk81/82 avb.detonācija ar 10-20m lielu kļūdu nodrošina ka triecienelementi caurauž vieglbruņas konstrukcijas.Atzīme, vieglbruņas kategorijai piekrīt mobilās zenītsistēmas.Bruņas neaizsargāta dzīvā spēka satriekšana notiek lielākās distancēs no 100m un tālāk. Tādejādi vienkāršas ''mazkalibra'' avb. kalpo par efektīvu pretinieka tehnikas un personāla satriekšanas instrumentu. Precīzais bruņojums. Mūsdienu viedais bruņojums nodrošina triecienfunkciju izpildi dažādām to nesējplatformām. Piemēram, planējošā SDB-II avb. ir pielietojama kā no F-22 ,16,15,18 tā no transporlidmašīnas C-130 ! Atšķirība būs vērojama platformas lidojuma/ h izmaksās un munīcijas sniedzamībā.To nosaka nesējplatformas tehniskās iespējas, ešalons un ātrums munīcijas starta momentā ! Transportlidmašīnas-ugunslaivas AC-130 kā starta platforma ,SDB-II munīcijas sniedzamība aprobežojas ar 9-12km, bet taktiskā -iznīcinātāja F-22 gadijumā jau 120km vai tālāk ! Ņemot vērā šo aspektu SDB-II pielietojums no vieglās triecienlidmašīnas ar 5/6km ešalonu un 750km/h ātrumu aprobežo sniedzamību ar 40km+ !!! Ar to paverot SEAD uzdevumu veikšanas iespējas, tas ir pretinieka vidējās sniedzamības ''Buk''M2/M3,''Vitjaz''* zenītsistēmu radītā aizsega satriekšanai. Mānīgi radot priekšstatu par pretinieka neitalizācijas iespēju no 50km distances ! Problēma slēpjas reāllaika mērķnorādē ! Iespējams, mērķim saglabājot statisku pozīciju tā mēķkordinātes sniedz taktiskā izlūk grupa. Mobilas taktikas apstākļos nepieciešams reāllaika virszemes mērķu radiolokācijas izlūkošanas iespējas, tas ir iepējas kuras piemīt taktiskiem-iznīcinātājiem, to atbalstošām platformām un tīkla datu apraidei ! Nojauna saduras sistēmu izmaksas un iespējas ! Pretstatos, piemērotāka ir Izrēlas avb.''Spice'' klase, izmanto neatkarīgu no GPS signāla INS /DSMAC tehnaloģiju.
Atstatus, uz atklātā objekta apvidu tiek raidīta avb.''Spice'' vai ar interaktīvās korekcijas iepējām apveltīta ''Delilah'' munīcija ! Minētā munīcija nepārsniedz 250kg robežu. Izrēlā radītie munīcijas paraugi ir pielietojami no veiglām triecienlidmašīnām līdz 150km attālinātu mērķu satriekšanai. Tātad ar atbilstošu bruņojumu un organizāciju triecienuzdevumi ir veicami ar vieglās mazcenas triecienaviācijas palīdzību ! Ikdienā tās priekšrocība ir pilotāžas tereniņiszmaksu minimizēšana. Armija iegūst iespēju ar minimāliem līdzekļiem trenēt lauka apstākļos ugunskoriģētājus. Dalībai ārvalstīs, lidaparātu nogādi veic transportaviācija. Pateicoties zemajām izmaksām un eksploatācijas vienkāršībai Latvijas BS pārstāvji kļūst par elitāra pakalpojuma, ugunsatbalsta sniedzējiem ārvalstīm ! Piemēram, ir atšķirība 50 vīri Mali Republikā skraida kā visi citi vai pastāv kā 8 lidaparātu aviospārna kontingents. Tā ir aktuāla militārā pakalpojuma niša kura ir sašaurinājusies līdz ar P4+ un P5 platformu ienākšanu ārvalstu Gs apritē. Valstu kontingentiem izjūtot pieaugošu aviācijas komponentes trūkumu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru