Sekotāji

Powered By Blogger

pirmdiena, 2014. gada 25. augusts

Triecienaviācija-I.

 Atskats, Lielbritānija, Farnborough-2014 avioistādes miltārā sadaļa piesaista ar divām detaļām. Pirmā , programas JSF taktiskā-iznīcinātāja F-35 Lightning-II kārtējā demonstrētā hroniskā mazspēja. Gaidītais F-35 publiskais uznāciens tiek atlikts. Iemesls, F-35 dzinēja funkcionēšanas stabilitāte neļaujot veikt transatlantijas pārlidojumu. 2014 Farnborough avioizstādei aprobežojoties ar F-35 maketa izrādīšanu. Otrā detaļa ir kompānijas ''Textron'' projekts ''Scorpion'' . Skatāma vēsturiska līdzība, Vjietnamas karadarbība kalpoja par ierosmi A-37 triecienlidmašīnas projektam ,bet šodienas zemas intensitātes konflikti rada ''Scorpion'' projektu. Izstrādātāja ''Textron'' galvenais arguments : mūsdienu taktisko-iznīcīnātāju un uzturēšanas izdevumi  vairumam valstu nau aizsniedzami.  ''Textron'' tehniskie raksturlielumi tiek pamatoti ar ''Scorpion'' mērķuzdevumiem : gaisa telpas kontroles funkcijas ,iespēja veikt vieglo lidaparātu pārtveršanu, sauzemes un jūras robežpatruļa, dabas katastrofu skartu rajonu izlūkošanu, pretnarkotiku uzdevumi. Izstrādātā platforma ''Scorpion'' atšķiras no līdzīgiem vieglsvara projektiem. Uzsvaru liekot uz mūsdienu zemas intensitātes konfliktos nepieciešamām īpašībām : novērot ,atklāt ,atpazīt un satriekt. Ātruma un manevra raksturlielumus aizstāj  sniedzamība ,patruļlaiks objekta tuvumā, optimāla lietderīgā krava un kreisēšnas ātrums. Vairāki ''Scorpion'' platformā ietvertie tehniskie risinājumi un planiera kompozīcija atspoguļo ASV aviobūvē dominējošo modes tendenci.

                                           Vieglā triecienlidmašīna''Scorpion''.

Raksturpazīme, lietderīgās kravas iekšējā piekare velk paralēli ar taktiskiem-iznīcinātājiem F-22/35. Moduļveida aprīkojuma kravas telpa ļauj ātri pielāgot lidaparātu jaunam mērķuzdevumam. Nodrošinot patērētājam iespēju izmantot civilo ''off-the-shelf'' tehnisko aprīkojumu ar to samazinot eksploatācijas izmaksas. Kravastelpa ir pielāgojama ieroču ,degvielas vai sensoraprīkojuma izvietojumam ar kopējo svaru 1300kg. Lidmašīnas spārni aprīkoti ar 6 piekares punktiem un spēju nest 2400 kg kravu. Planiera konstrukcijā plaši izmantoti kompozītmaterjāli. Panākot 20.000 h planiera karozijas noturības resursu. Ietvertie kompaktklases civilās aviācijas dzinēji paredz izmantot Jet-A, JP-5, JP-8 markas degvielu.  Pielietotais taisnais spārns nodrošina 833km/h ātruma rādītāju. Virspusēji velkot līdzību ar  Su-25 ,bet  A-10  pārspējot. Ātruma rādītājā apsteidzot turbopropelera piedziņas risinājumus. Maksa par vieglumu ir zaudējumi citos raksturlielumos. Pretstatā Su-25 un A-10 vieglam ''Scorpion'' iztrūkst bruņas aizsardzība un zemiem augstumiem nepieciešamā konstrukcijas stresa noturība. Konstrukcijas stresa slodze tiek aprobežota ar  G-3,4 pretstarā A-37 demonstrētai G-7 !  Lidaparāta mērķpielietojuma koncepciju neparedz zemo augstuma triecientaku un agresīvu manevrēšanu. Atšķirībā no smagsvara Su-25 un A-10 triecienlidmašīnām ''Scorpion'' mērķselekcija paredz vidējo 5-6 km vai augstāka ešalona izmantošanu ar aptuveni 15-20km distanci no mērķobjekta. Šodienas zemas intensitātes karadarbības tehniskā specifika, aviācija nesastop sarežģītu zenītsistēmu pretdarbību ! To apliecina arī Ukrainā noritošais pilsoņkarš. Vairāk kā 97% aviācijas zaudējumu saitas ar PeZRS Strela/Igla pielietojumu ! ''Scorpion'' ietvertā vidējo ešalonu koncepcija paredzēta nesto sensoru un viedieroču raksturlielumu maksimuma sasniegšanai. Ieroču liste ietver VR Hellfire ,SDB-II ,GBU-12/32  Novades ieroču sniegtā distance nodrošina relatīvu drošību no PeZRS un MZRS raidītās pretuguns. Koncepcijai ir trūkumi !

PeZRS*-Personālā ZenītRaķešu Sistēma.  
MZRS*- Mobilā ZenītRaķešu Sistēma.             

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru