Sekotāji

Powered By Blogger

pirmdiena, 2012. gada 15. oktobris

Āzijas 5P taktiskie-iznīcinātāji ,Japāna-I .

Darbi saistībā ar 5P iznīcinātājiem ir uzsākti Japānā un Dienvid Korejā. 2012 gads Tokija ,Micubishi Heavy Industry(MHI) pārstāvji paziņo ka notiek perspektīvā taktiskā-iznīcinātāja ATD-X ''Shinshin'' montāža. Prototipa pārbaudes lidojumu ciklu uzsākot 2014 gadā. Impulsu ''Shinshin'' izstrādei radija  ASV nevēlēšanos pārdot savam stratēģiskam partneriem F-22 Raptor. Aizvainojums pieauga arī pēc neveiksmīgām pārunām par Japānai speciāli pielāgota eksporta varianta F22 izstrādi. Attaisnojumam minot zemas signatūras tehnaloģiju  unikalitāti  un pastāvošo juridisko aizliegumu ASV likumdošanā ! Japānai 5P iznīcinātāja jautājumu aktualizēja F-35A ''Lightning-II'' cenas neatbilstība ,bet galvenais tehnisko raksturlielumu apšaubāmība. Japānas teritoriālās intereses savstarpēji pārklājas ar kaimiņu lielvalstīm Krieviju un Ķīnu. Katrai no lielvalstīm izstrādājot atbilstošus 5P zemas signatūras ''tīrasiņu'' iznīcinātājus. Perspektīvā,  gaisa sadursmē Japānas F-35A nevar nodrošināt  apdraudējuma likvidāciju. Vienīgā adekvātā atbilde Krievijas T-50  un Ķīnas J20/J21 ir Japānai nepieejamais F-22''Raptor''. Lai veicinātu ASV piekāpšanos tiek ierosināta tehnaloģisko iespēju demonstrāciju programa. Projekta ATD-X ietvaros izstrādā 13/16t svaru klases divdzinēju taktisko iznīcinātāju. Projekta īpatnība , materjālizēšanas ātrums un lētums-102 milj.$ !!  Izskaidrojas ar Japānas aviokosmiskās industrijā apsorbēto tehnaloģiju kopumu un pētniecības-konstruēšanas darbos uzkrāto pieredzi. Svarīgākās 5P lidaparātu ''zīmol tehnaloģijas'' virsmas apšuvumā pielietotā oglekļa šķiedra, vadāmais vilkmes vektors , v-ģeometrija ir ''Shinshim'' redzamas eksterjerā. Japāņiem šādā veidā demonstrējot ASV un pasaulei ka zemās signatūras lidaparātu izstrāde ir panākama ar salīdzinoši simbolisku līdzekļu daudzumu ! Prototipam ''Shinshin'' neietverot tehnisko aprīkojumu un bruņojumu.
            

                                              Japāna , ATD-X ''Shinshin''

Prototipa ATD-X airodinamiskajā eksterjerā ir saskatāma F-15 kompozīcijas pielāgošana zemas siganatūras prasībām.Vienlaicīgi uzrādot arī japāņu 5P taktiskā iznīcinātāja risinājuma īpatnības.Atšķirībā no lielvalstu paraugiem japāņu 5P projekts saglabā  6,2-10,2kN vilkmes klasi . Tehniskam risinājumam vairāk līdzinoties Zviedrijas izvēlei . Spriest par japāņu aizvainojumu nopietnību var pēc tā ka izstrāde skar arī dzinēja jomu. Paredzot ka ATD-X taktiskā-iznīcinātāja prototips būs aprīkots ar 100% Japānas tehnaloģijā balstītiem Ishikawajima-Harima Heavy Industries XF5-1 dzinējiem. 
Uzlabojumi airodinamikā apvienojumā ar 5P raksturīgo tīro kaujas profilu ļauj panākt M=1,4/1,5 superkreisēšanu maksimālajā vilkmē bez forsāžas izmantošanas. Lidmašīnas salīdzinoši mazais svars izskidrojas  ar primāro mērķnozīmi un tehnisko rādītāju optimizāciju.Mērķnozīme, pretgaisa aizsardzība un gaisa dominantes izcīņas taktiskais-iznīcinātājs. Tehniskā optimizācija izpaužas kā normālās starta masa pretstatā maksimālai vilkmei. Rādītājam esot sabalansētam superkreisēšanas režīma realizācijai  ar salīdzinoši nelielas vilkmes dzinējiem !  ATD-X prototipā redzama atvieglinātā 4 sviru vilkmes vektora vadības risinājums ar to nodrošinot virskaņas un līdzskaņas supermanevrēšanas iespēju. Vadāmā vilkmes vektora*(3V) risinājuma izvēli diktē svara ierobežojumi* no vienas puses un zemās signatūras realizācijas prasības no otras , kompromis ! Atzīmei, virskaņas superkreisēšana* un supermanevra iespējas izpaliek F-35 lidaparātam. Prototipa radiolokācijas signatūras rādītāji ir līdzīgi ,bet  atsevišķos''astes'' leņķos labāki par topošo F35 ''Lightning-II''. Izmantojamie sprauslu risinājumi iespaido signatūru !Lidaparāts tāpat kā jebkura cita tehniska lieta ir uztverams kā ekonomiskais integrātor elements. Tam mobilizējot valsts zinātniski-tehnisko, ražošanas, finansu potencionālu. Āzijā 2010 gadā divas avioindustrijas vasaļ valstis Japāna un D-Koreja paziņoja par nacionālo avioprojektu aizsākšanu. Katrai no tām realizējot tehnaloģiski atšķirīgus 4,5+ un 5P lidaparātu projektus.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru