Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2012. gada 7. oktobris

Barracuda , modes noteicēja !

Franču kodolzemūdenei ''Barracuda'' aizsākot jaunu ''modes'' tendenci pasaules zemūdens flotē.  Atšķirības no piekšgājēja Rubis/Amethyst klases ir:  ģeometrisko izmēru pieaugums, sasniedz 4100 /4790 t.udensizspaida radītāju.Korpusa ģeometriskie izmēri ir raksturīgi tipveida kodolzemūdenēm. Franču gadijumā to izaugsmi diktē LEU- darbināta energoiekārta. Paredzams ka izmantojamā K15 kodolreaktora modifikācija nodrošina augsta energoblīvuma ''serdes'' eksploatāciju ar 25/30 gadu starpsoli. Apgalvojums ir pamatots ar ASV MTI veikto datoremulācijas palīdzību. Matemātiskiem apreiķiniem uzrādot ka izmantojot augstas energoblīvuma ''caramel'' risinājumu ar 20% LEU ir panākami HEU darbināto reaktoru energorādītāji un noskrējiena starpsolis. Franču nodomi samazināt būvniecības un dzīvescikla izmaksas saistas ar civilajā energoģenerācijā izmantojamo 2-4% LEU degvielu. Ar to iegūstot ievērojamu degvielas izmaksu ekonomiju. Vienlaicīgi , līdz ar 2- 4 %  LEU degvielas izmantošanu samazinās noskrējiena starpsolis ,prognozējot to kā 10 vai 15 gadi. Rādītāju panāk, apvienojot ''caramel'' risinājumu  ar serdes izmēru pieaugumu. Ģeometriski, LEU darbināta reaktora risinājumam esot  tikai 1,7/2,5x lielākam par HEU reaktoru ļaujot to ietilpināt 8,8 m diametra standartā. Zemūdeņu ''Barracuda'' korpusa''eksterjers'' raksturojas kā proporcionāli sabalansēts, 99m x 8,8m(1:11,6) slaids.  Optimizēts maksimālam ''klusai'' no 15Me līdz 18Me kreisēšanai. Klusā, ''mednieka-patruļa'' ātrumam esot 6-10 Me lielam. Energoiekārtai nodrošinot '' Barracuda'' konstrukcijai maksimālo eksploatācijas ātrumu 25 Me un ekstrēmālo sprinta  līdz 33Me. Vispārinātos ātruma rādītājos neizdaloties ierindnieku vidū.  Priekšrocības izgaismojas kreisera un mednieka patruļas ātruma diapozonos. To nodrošina elektrogaitas piedziņa ,bet maksimāliem eksploatācijas un sprinta ātrumiem izmantojot mehānisko pārvada radīto ''piedziņas ķēdi''.
 
                                              Barracuda, iespēju liste.

Korpusa ģeometriskos izmēros nostājoties līdzās Lielbritānijas kodolzemūdenem HMS Astute ,bet atpaliekot no ASV SSN ''Virginia''. Triecienieroču un veicamo uzdevumu klāstā ir salīdzināma ar līdzīgiem britu un amerikāņu paraugiem. Francijai kļūstot par 3 neatkarīgo* ''garās rokas'' spārnoto raķešu eksploatantu. Bruņojumā pieņemot 1000km sniedzamības NAVAL SCALP raķetes. Kaujas vadības un tehniskajā aprīkojuma sadaļā izmantojot ''Scorpene'' zemūdenēs ietvertos risinājumus. Uzlabojumiem skarot  galvenokārt sonoru sadaļu. Francijas ''Barracuda'' un Lielbritānijas ''Astute''  projektos iztrūkst ASV un Krievijas kodolzemūdenēm raksturīgā degungala lielapjoma sfēriskā sonora. Atšķirības ir personālsastāvā, britiem un amerikāņiem saglabājot aizspriedumus un 100-108 jūrnieku lielas apkalpes. Frančiem pieturoties pie pārbaudītiem automatizācijas risinājumiem iztiekot ar 60 jūrnieku lielu apkalpi !!! Automatizācijai skarot arī kodolreaktora vadību ! Šai ģeometrijas un apkalpes attiecībai radot papildus telpu un tātad konfortu. Kopumā tehniskiem risinājumiem nodrošinot 240 jūras/dienu gada eksploatāciju. Jaunā Francijas kodolzemūdeņu izbūves programa paredz 6 korpusus. Pirmam no korpusiem stājoties ierindā 2017 gadā. Atvēlēto līdzekļu apjoms 6 korpusu būvniecībai ar turpmāko 20 gadu eksploatāciju*- 8,3 miljardi $.

3 neatkarīgo*-izprot kā ASV ,Krievija un Francija. Lielbritānija ir Tomahawk Land Attack Missile  (TLAM) lietotāja ,tehnaloģiski atkarīga no ASV.
turpmāko 20 gadu eksploatāciju *-domājams ka ietver pirmos 2 noskrējiena starpsoļus.    

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru