Sekotāji

Powered By Blogger

sestdiena, 2012. gada 6. oktobris

Francija, ''Rubis-Amethyst'' kodolzemūdenes-II.

Anglo sakšu zemūdens brālībā nesapratni izraisija Francijas pēkšņā ateikšanās no HEU izmantošanas savos militārajos zemūdens un virsūdens kuģos. Nesapratnei radot pamatotu satraukumu militārās aprindās un ierosinot atbilstošus pētniecības darbus degvielas serdes jomā. Pastāvošā tehnaloģija definē ka tikai augsti bagātināts urāns var nodrošināt kuģa bezpārlādes ciklu līdz 20 un 30 gadiem! Turklāt HEU nodrošina energoiekāras kompaktumu. Augsti bagātinātai U-degvielas serdei nodrošinot 100% pilnu jaudu- 1200 dienaktis. Minēto energo daudzumu dalot ar gaitas vidēji aritmētisko ātrumu tiek panākti deklarētie eksploatācijas gadi.Tehnaloģijas mīnusi saistas ar HEU ieguves procesa izmaksām . Franču ''kodol mīkla'' nekļuva sakaidrāka arī pēc mazsaprotama ''caramel'' termina pieminēšanas degvielas konstrukcijas risinajuma apzīmēšanai. ASV Eneģētikas Pārvaldei izdalot finanses Masačusetas Tehnaloģiskam institūtam franču ''caramel- lietas'' teorētiskai izzināšanai. 
Franču tehnaloģijas mazsaprotamā ''ļaunuma sakne'' slēpjas netikai finansēs, bet arī militārajā loģikā ! Platformu virzībai izmantot zelta cenā esošu ieroču kvalitātes degvielu ir pretrunā ar militāro loģiku ! Ieroču kvalitātes urāns ir izmantojams daudz lieterīgākām pretinieka''iluminēšanas'' konstrukcijām ! Caramel degvielas integrētās serdes eksploatācija Francijas flotē aizsākās līdz ar '' Rubis-Ametyste'' korpusu. Ierosinot pakāpenisku franču zemūdens un virsūdens kuģu konvertēšanu uz LEU degvielas lietošanu.
Degvielai izmantojot 5-7,5% LEU iegūst iespaidīgas finansu priekšrocības. Taču līdz ''caramel'' termina parādīšanās laikam no izmantošanas atturēja nozīmīgas šīs tehnaloģijas nepilnības. Kā blaknes tiek minētas energoiekārtas lielums ko rada degvielas stieņu veidojošās serdes zemais energopiepildijums. Tam izraisot noskrējiena starplaika  samazinājumu līdz 5 gadiem. Tehnaloģiski, kodolreaktora ģeometrija un noskrējiena starpsoļa ''sliekšna problēmai'' liekot konstruktoriem izvēlēties LEU ar lielāku 18,5-40% bagātinājuma pakāpi vai pāriet uz HEU. Vienu vai otru izvēli nosaka ne tikai militārās vēlmes ,bet arī tehnaloģiskās iespējas un valsts maksātspēja. Revalucionārā ''caramel'' integrētās-serdes ''šūnu-sviestmaizes'' tehnoloģija ļauj izveidot augsta energoblīvuma kompaktas konstrukcijas. Pirmās paaudzes ''caramel'' tehnaloģijai demonstrējot 7,5 gadu pārlādes soli ,bet otrai paaudzei jau 14 gadu soli. Kodolreaktora K48/K15 konstrukcijas un ''caramel'' risinājuma  pozitīvā blakne ir iespēja minimizēt pārlādes laiku no standarta  2 gadiem līdz 4-6 mēnešiem. Reaktoru K48/K15 energoserdes pārlādes procesam neliekot dezintegrēt zemūdenes vai avioneša korpusu. Tehniski raksturojot darbus kā ātru batareju nomaiņa. Franču  LEU revalūcijai darot nemierīgas aizjūras militārās aprindas. Uzskatāmi demonstrējot tehnaloģisko priekšrocību pasaulei. Franču ekonomiskam hi-tec energorisinājumam intensificējot LEU izpētes darbus pasaulē. Dodot cerību tādām valstīm kā Indija ,Brazīlija ,Argentīna ,D-Koreja, Irāna iegādāties ''kodolhaizivis'' ar pieņemamu izcenojumu. Šodienas'' kodolhaizivju''  HEU energoiekārtas cena sasniedz 700.miljoni $ ! Pieskaitot atlikušos''sīkumus'', izveidojas vidēji no 1,4 līdz 1,8 miljardi $ par kodolenerģētisko triecienzemūdeni. Galvenais, Caramel tehnaloģija ļauj veidot cenā pieņemamas, kompaktas, liela energoblīvuma un ar lielu ''starpsoļa'' noskrējienu apveltītas kodolenergosistēmas. Līdz ar Rubis/ Amethyst zemūdeni tiek aizsāka jauna franču diktēta mode ,šoreiz LEU bagātinātas degvielas jomā. Tehnaloģijai pilnībā izpaužoties jauno kodolzemūdeņu ''Barracuda'' būvniecībā.                 

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru