Sekotāji

Powered By Blogger

otrdiena, 2012. gada 2. oktobris

Indija, avionešu klāja aviācija-I.

Indija izvērsusi abiciozus darbus flotes avionešu elementa attīstībāi. Plānos paredzot izbūvēt līdz 5 avionešiem. Korpusus klasificējot kā smagos un vieglos avn. ar atbilstoši piemērotu aviāciju. Viens no smagiem korpusiem ir Krievijā pārbūves rezultātā tapušais ''Vikramaditya''. Vieglie,40.000t. ''Vikrant'' IAC-I klases avn. korpusi top Indijas kuģubūvētāju stāpeļos. Izbūve notiek izmantojot Itālijas  tehnisko dokumentāciju un kuģubūves speciālistu konsultatīvo atbalstu. Lielu interesi izraisa Indijas aviospārna risinājums jaunajiem avionešiem. ''Vikrant'' avn. projekts ietver flotes aviācijas patruļ kuģa koncepciju. Tā tehniskās spējās ir izvietot līdz 40 viegliem ''Tejas''Mk-II* lidaparātiem. Jauktajā bāzēšanās variantā aviospārna skaitlim sarūkot līdz 24 vienībām.
 Viegliem ''Vikrant'' avn.izmantojot Indijas JS vienoto starta,piezemēšanās sistēmu- STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery)*. Izvēlētais princips nosaka Indijas avn. primāro mērķnozīmi, gaisa dominantes izcīņa* ar ierobežotām sauzemes mērķu satriekšanas triecienfunkcijām. Ierobežojumi attiecas arī uz daudz jūtīgāko informatīvo lauku. Kuģu tramplīnstartam ierobežojot klasisko AWACS sistēmu pielietošanu. Izvirzot jautājumu pa alternatīvu risinājumu. Pirmais no klāja pretendentiem tiek apskatīts Indijas gaisa spēkiem domātais Tejas Mk-I. Flotes variantā iegūstot ''Tejas''Mk-II apzīmējumu.  

                                              Flotei domātais TEJAS Mk-II

Lidmašīnai raksturojot Indijas aviobūves kapacitāti. Žurnālā '' SP Aviation'' Indijas aviobūves spējām veltītā rakstā atzīmē: tai ir vērā ņemami saniegumi oglekļa kompozit materjālu ''pārvalka'' izstrādē,  viduvēji vērtējot kabīnes avioniku un elektronisko aprīkojumu. Pretēji gaidītam, ļoti vājas prasmes un zināšanas uzrādot Indijas programētājiem  ''fly-by-wire'' sitēmas izstrādes jomā !!! Ievērojamu sadaļu lidmašīnas radioelektroniskā aprīkojuma veidos Francijas, Izrēlas, DĀR oriģināli.Indijas 20 gadu ilgušie ''Kaveri'' dzinēja izstrādes darbi vainagojas ar daļējiem panākumiem. Lidmašīnas dzinējam izvēloties ASV F404* ,bet JS variantam tā tālāko atvasinājumu F414*.Turpmākie ziņojumi liecina par fundamentālu kļūdu klātesamību flotei domātā Tejas Mk-II  nesēja konstrukcijā un šasijā. Atklātām nepilnībām ierosinot apjomīgus kļūdu labošanas darbus. Indijas neatlaidība TEJAS Mk-I/II izstrādē  izskaidrojas ar vēlmi realizēt vienotu GS un JS domātu ekonomiskās klases projektu. Lidaparāts atbilst ''Gripen''JAS-39 A/B/C/D , A-4Q Skyhawk ,Super Etander -IV, Mig-21 svaru klasei. Pasaules avnesēju  flotēs 13/16t. klase ir aizstāta ar daudz smagākām un eksploatācijā dārgākām lidmašīnām. Augušai lidaparātu ģeometrijai un svaram ierosinot  tālāko ''augšanas ķēdes reakciju'', virzību pretim lielākiem un dārgākiem uzturēšanā avionesējiem. Redzams ka Indijas ambīcijas tiek balstītas uz veselīgu apsvērumu pamata. Indijai uzskatāmi demonstrējot veidu kā ieinteresētām valstīm Brazīlijai , Argentīnai ,Taizemei ekonomiski iegādāties avionešu valstu kluba piederības biļeti. Indijas inicatīvas iespaidā Zviedrija ierosināja JAS-39 pielāgošanas darbus flotes klāja aviācijas prasībām. Zviedriem sagatavojot JAS-39 Naval variantu perspektīvo klientu tirgum. 

STOBAR*- (Short Take-Off But Arrested Recovery)- Saīsinātā starta (vai vertikālā) bet Trosu Fiksēta Piezemēšanās.
Air Defense Ship*-Pretga telpas kontroles kuģis. Pretgaisa Aizsardzības Kuģis -izprotam ka avn. ir specializēta aviospārna nesējs. Koncepcijas dzimšana saistas ar p.gs.80 gadiem -NATO.
F404-F414 *-ir apgādāti ASV F/A-18C/D un F/A-18E/F kā arī Zviedrijas  variantā RM12 tiek uzstādīti JAS-39C/D un E/F.    

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru