Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2012. gada 14. oktobris

Baltijas bezpilotu lidaparāti-II.

 Igaunijas komerc panākumiem aizēnojot Latvijas un Lietuvas darbus. Vienlaicīgi izgaismojot iedzinēju organizātoriskās stuktūras vājumu. Pagātnē ,Latvija var lepoties ar nacionālās aviobūves aizsācēju Kārli Irbīti. Šodien par Latvijas bezpilota aparātu būves tēvu uzskatāms Konstantīns Popika. Abu personību dzīvesgājumā ir redzama liela līdzība , avioinženiera studijas ārzemēs. Mūsdienu inženiera tendence ir konstruktors-integrētājs. Latvijas ,Jelgavā Inovāciju Inkubātorā bāzētai kompānijai ''UAV-Factory'' demonstrējot lielisku perspektīvo elementu apvienošanu BPLA ''Pingvin-B'' projektā. Izstrādājumam Pingvin-B atšķiroties ar  armatūras oglekļa šķiedras izpildijumu .Iegūtā svara ekonomijas ēnas puse ir armatūras salīdzinoši liela dārdzība . Airodinamiski, kompozīcija atkārto pazīstamo ASV AAI/Textron  RQ-7 Shadow oriģinālu. Piedziņai izmantojot ''Honda'' 4 taktu dzinēju vai arī 2 taktu komplektācijas variantu . Degvielas ekonomija tiek panākta ar austrāliešu kompānijas „Currawong Engineering” perspektīvo degvielas aizdedzes- menedžmenta risinājumu. Pārvaldei izmantojot gatavu Piccolo programatūru no„Cloud Cap Technology” ASV. Kompānijas  ''UAV-Factory'' BPLK tirgus stratēģija pamatos orjentējas uz civilo tirgus sadaļu. Lidaparātā apvienotie perspektīvie tehniskie risinājumi izpaužas lidojuma- h . Uzstādot svaru klasē jaunu lidojuma rekordu* ! Līdz programatūras atteikuma brīdim nolidojot 1899km (26h) ar vidējo ātrumu 19 m/s un degvielas atlikumu nākamām 13-14 h.  Demonstrācijas lidojuma laikā nesot 1,6 kg lietderīgo kravu. Interesi par lidaparātu izrāda akadēmiskās struktūras ,iekšējās drošības dienasti un militārās aprindas. Kopumā divu gadu laikā Jelgavas ,,UAV-Factory,, produkcija ir radusi noietu12 valstīs! Kompānijai izveidojot veiksmīgu konstruktora- integrātora matrici. Ienesīgāka militārā tirgus apgūšanai ir nepieciešams valstisks atbalsts, kā tas redzams Ziemeļu kaimiņa gadijumā.
Turklāt militārā tirgus nišas apgūšanai traucē arī daudzu Made in USA elementu klātbūtne tādejādi nonākot juridiskā atkarībā no patrona. Salīdzinājumam, Swan-II/III armatūrai izmanto mazāk perspektīvus ,bet lētākus matejālus. Minēto ,,trūkumu,, novēršana prasa alternatīvo komplektācijas parauga līniju, tātad nepieciešamību investēt līdzekļus. Latvijas variantā ir redzams ''viena cilvēka orķestris'', domā progresīva konstruktora-integrātora tirgus nišas apguves paraugs.
Lietuvā notiekošie darbi armatūras sadaļā atrodas aiz abām kaimiņvalstīm. Līdzība ar Igauniju ir saskatāma intelektuālajā sadaļā. Lietuvas resursiem piemīt lielāks attīstības potencionāls. Valstī pastāvot divām ar aviāciju saistītām unversitātēm Viļņas ,Gediminas Teh.unversitāte un Antonas Gustaitis Aviācijas institūts. Abas akadēmiskās iestādes ir iesaistītas pārvaldes programatūras un airodinamikas izstrādēs.  Valsts potencionāla konvertēšana konkrētā tirgus izstrādājumā nau notikusi. Izvērtējot triju kaimiņu tirgus panākumus ir jasecina ka lielāko atdevi no izpētes-konstruāšanas darbiem ir panākusi Igaunija kurai seko Latvija. No piemēriem redzam atšķirīgus risinājumus dažādām tirgus nišas mērķauditorijām. Projektiem Swan-II/III v Pingvin-B savstarpēji konkurējot noslēgto darijumu finansu apjoma ziņā. Swan-II/III gūstot finanses Gruzijas BS un pārdotās ražošanas licences. Darijumam sniedzot rekomendāciju nākotnes klientiem. Pingvin-B ''konstruktors'' gūst atziņu 12 valstu civilajā apritē un ir piesaistijis militāro aprindu uzmanību.
 Neskaidrs jautājums ir : kurš no produktiem apsorbē lielāku ražotājvalsts know-how PVN cenu ?
    Bezpilota eksploatācija, ražošana un nākotnes prognozes ES dalībvalstīs.               

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru