Sekotāji

Powered By Blogger

otrdiena, 2013. gada 4. jūnijs

Cik droši ir sabiedrotie ?

Interese par pārmaiņām Eiropas lielvalstu bruņotajos spēkos ir aktuāla visām Baltijas valstīm, īpaši Latvijai. Pārskatam sniedzot plašāku skatleņķi par Latvijā dominējošo politisko praksi saistībā ar valsts militāro drošību. Latvijas politiskās elites pamattēze, sabierotie palīdzēs ! Izprotot sabiedroto terminu kā NATO ieroču brāļus, pirmkārt jau Eiropas militārās lielvaras, Lielbritānija ,Vācija un aizokeāna ASV. Apskatā atstatus liekot no NATO tradicionāli savrupo Franciju, saulaino Spāniju, Portugāli,Itāliju,Grieķiju un Turciju. Izslēdzot tādas mazvalstis kā Dānija, Beļģija un Norvēģija. Apskatu veicot no gaisa un sauzemes spēku pretstata. Konvencionālai karadarbībai Eiropā dominē ASV doktrīna Gaisa-Sauzemes karadarbība. Sākot no p.gs.90 gadiem sauzemes komponentei doktrīnā pakāpeniski zaudējot kapacitāti. Izkaidrojas ar jauno politisko realitāti Eiropas telpā. Izveidojot disbalansu sauzemes un gaisa spēku pretnostatijumā.
Mūsdienu konfliktu prakse ,aviācijas dominante gaisā vel nenodrošina automātiskus     panākumus sauzemes karadarbībā!
 Skatpunktu ilustrējot ar 3 aktuāliem konfliktu piemēriem, N1: Dienvidslāvija, Serbija, karadarbība nepiedzīvoja sauzemes fāzi. Iemesli, perspektīvie kontakta sadursmes radītie zaudējumi. NATO bailes ciest personālsastāva zaudējumus atturēja no sauzemes fāzes, karadarbības tai naidīgā Serbijas teritorijā (Eiropas teritorija). Politiķiem grūti izskaidrot pilsoņiem apjomīgu* karēvju bojāeju ar standarta frazioloģiju un tēliem. Iemesls netiek apdradētas Eiropas /NATO pamatvērtības, pilsoņu labklājība !
Piemērs N2: Lībija, Mommara Kadaffi režīma gāšana,''Odissey Down'' speciālā operācija. Tās realizācija no militāri tehniskās sadursmes skatpunkta definējas kā ''sterili labratorijas apstākļi'' , iztrūkstot  tehnisko pretspēku sadusmei.
Uzmanību koncentrējot uz operācijas otro ,sauzemes ,,hunter-killer''fāzi.NATO izvairīšanās iemeslam izmantot sauzemes spēkus Lībijā ir trīs apsvērumi. Pirmais, ''Odissey dawn'' klasificējama kā speciālā ,''režīma maiņas'' operācija. Otrais, pretspēlētāja kaujasspējīgie spēki aprobežojas ar mazskaitlīgām iekšējās drošības uzdevumus veicošām vienībām. Režīms drošības apsvērumu iespaidā, BS ilgstoši nefunkcionē.Speciālai operācijai labvēlīgie faktori : režīma spēka resursu ieroberžotība, teipu interešu vektoru dažādība  un to draudzīgais noskaņojums utt.
Sauzemes sadaļu realizējot Lielbritānijas, Francijas un ASV atsevišķiem speciālo operāciju aģentiem un to mazskaitlīgām grupām.Veicamo uzdevumu klāsts aprobežojas ar aviācijas un artilērijas ugunskorekciju, bezpilotu lidaparātu optiskās un radiotehniskās izlūkošanas datu apstrādi vektorizējot draudzīgos neformālos bruņotos grupējumus.
Trešais, distancionālas varas maiņas  tehnaloģija sniedz iespēju izvairīties no krustneša tēla islamticīgo zemē ! Noliedzot islama propogandas virzītājiem manipulēt ar uzskatāmu rietumu agresiju.
Piemērs N3: Afganistāna ,''al-Kaida'' kodola likvidēšana. ASV pieder apsalūta dominante gaisā, pretinieka satriekšana un tā kontrolētās teritorijas pārņemšanai realizējama apjomīga sauzemes operācija. Kauju sniegtā atziņa,  nonākot tuvcīņā ar spēkos mazskaitlīgu,tehnaloģiski neapruņotu, bet kaujas taktikā pieredzējušu un gribā apņēmīgu pretinieku, zaudējumi ir neizbēgami. Arī šodien praktiska interešu realizācija x-teritotrijā ir iespējama vienīgi un tikai ar sauzemes spēku izvēršanu, Iraka ,Afganistāna, Mali utt. Secinājums ir sekojoš, gaisa dominantes realizēšana ir armijas formējumu sauzemes panākumu kaldināšanas instruments. Lokālo konfliktu veidotai pieredzei iztrūkst būtiski tehnaloģiskās karadarbības elementi.Pamatā, pretspēlētāja tēlam iztrūkst tāldarbības ZRK, tāldarbības PKRK , konvencionālās spārnotās, balistiskās raķetes un radioelektroniskās cīņas kompleksi.To iztrūkums pretinieka arsenālā rada maldīgu priekštatu par mūsdienīgu karadarbību.Vienpusējas un tendenciozas informācijas iespaidā politiķiem formējot ''vēlamo'' nākotnes bruņoto spēku tehnisko arsenālu. Politiskā sadaļa , objektīvi Eiropas lielvarām nepastāv interešu militārais apdraudējums Eiropas kontinentā ! To iztrūkums Eiropā labvēlīgi ietekmē militāro pārbūvi ,uzsvaram novirzoties zemas intensitātes karadarbībai piemērotu spēku labā. Tradiconālām impērijas vēstures mantiniecēm koncentrējot uzmanību īstermiņa kampaņu, praktisko ikdienas interešu virzienā. Politiskā faktora diktētām ''aizjūras interešu aizsardzības nostādnēm'' aizstājot ilgtermiņa militāros drošības apsvērumus.
Pārvērtību procesu redzot Lielbritānijas piemērā, maksimāli noliesinot konvencionālai karadarbībai piemērotos spēkus. Procesos saskatot vēstures atkārtošanos, pirms 2 p.k. tehniskās politikas vadlīnijas. Laikaposmā kad Lielbritānijas bruņoto spēku tehniskā neatbilstība pretinieka radītam apdraudējumam, tieši veicināja tā agresīvo nodomu realizāšanu Eiropā , Čehijas okupācija. Izskaidrojas ar spēku optimizāciju karadarbībai koloniju teritorijā ,to mazpiemērotība Eiropā vērojamai tehniskai sadursmei.
 Militāro sadaļas izbūvi vairumā valstu veic pamatojoties uz  perspektīvo draudu analīzi.
Apskatam pakļaujot trīs Eiropas /NATO militārās lielvalstis : Lielbritānija ,Vācija, Nīderlande.
Balstoties uz  2010 gada Strategic Defence and Security Review (SDSR) nostādnēm Lielbritānijas tanku skaits samazinās par 40%, ieridā paliekot vien 230 tankiem ''Chellenger-2''. Skaitliski to daudzums ir pietiekams vienai tanku brigādei. Līdzīga aina vērojama tanku atbalstam piesaistīto kājinieku kaujas mašīnu FV510''Warrior'' skaitā, tam sarūkot no 1300 līdz 400 vienībām.Atlikušo divu valstu bruņelementa kapacitāte raksturo : Vācija līdz 800, bet Niderlande -125 Leopard-2 vienības. Redzam ka Vācija atšķirībā no Lielbritānijas uztur daudz lielāku aktīvo bruņtehnikas elementu. Izskaidrojas ar minimāli nepieciešamo valstiskās drošības elementu. Teorētiski ,Eiropas 3 NATO ātrās reaģēšanas ''ugunsdzēsēju'' bruņu formējums ietvertu mazāk kā 600 tankus. Atsevišķi janorāda ka Eiropā ,Vācijā dislocētā  ASV tanku divīzija ir pametusi bāzēšanās vietu, ierašanās x- krizes rajonā saistas ar iespaidīgu laika sprīdi. Baltijas valstu gadijumā sevišķa nozīme ir spēku ierašanās laiks* un iespējas*. Potencionālās krīzes rezultātā NATO aviācijas darbība virs Polijas un Baltijas jūras akvatorijas tiktu reglamentēta ar Krievijas izsludināto ''nestaigāšanas zonu''. Analoģiski, tāldarbības PKR apdraudējums noliegtu atbalsta spēku nogādei izmantot jūras ceļu. Pamatojas ar Lielbritānijas un ASV līdzīgu ''sanitāro liegumu'' praksi militārajos konfliktos. Bezkontakta, ietekmes taktikas primārais uzdevums atturēt un kavēt pretinieku.Skaidri norādīt aktīvās pretdarbības, konflikta uzsākšanas robežu. Vienīgā bezkonflikta atbalstspēka ienākšana saistas ar Lietuvas-Polijas sauzemes robežu. Noteiktā gaisa un jūras telpas ''izolācijas rajona'' iespaidā neproporcionāli izstiepjot atbalstspēku ierašanās laiku no 72h līdz vairāk kā 168h ( 7 d/n). Rezultātā, taktika ir izveidojusi vēlamo laika logu , nosprausto mērķu realizēšanai.

                               Elementu kopums, rezerves airadromi... Baltijas pierobežā.
        
Jautājums ,vai pēc 20 Latvijas valstiskās atjaunotnes gadiem ir izveidota minimāli nepieciešamā kapacitāte 7 d/n teritorijas noturēšanai ? Katram valsts patriotam ir pieākums uzdot sev jautājumus : Kapeic 10 gadu termiņā iztērējot BS vairāk kā 2,5 Miljardus $ ,valsts BS nau spējīgi reālkategorijā aizsargāt pat 1000 km2 no Tēvzemes 64. 589 km2 lielās teritorijas ? Vai mūsdienu Eiropā ir daudz valstu kuras ikdienā saņem tiešus un netiešus draudus? Izprast ka, Laiks nemaina ģeopolitisko, ''seismiskā lūzuma'' līnijas izvietojumu. Šodien, Latvija ,Lietuva un Igaunija atrodas NATO pirmajā līnijā,  pastāvot minimālai laika rezervei. Finālā, Kas ir tie profesionāli-nekopetentie politiskie straumējumi kuri ir ieinteresēti ilglaicīgā Latvijas militārās impotences ''status quo'' saglabāšanā ? Latvijas politiķu standart atbilde, sabiedrotie palīdzēs ! Pareizi, palīdzēs aizsargāt teritoriju kuru vel turam.... Minēto apsvērumu iespaidā jasecina ka izdalītie finansu resursi ''papīra tīģera'' BS tēla uzturēšanai ir vairāk kā nelietderīgi. Būtu pienācis laiks atrast efektīvāku organizātorisko formu ,pārtraucot ilglaicīgi slēpto resursu izsaimniekošanas politiku. Pretindes formula, militāro mazspējas problēmu risinot ar caurskatāmu principu pielietošanu: no mērķiem patērāto resursu un panāktā rezutāta pretstata. Ticot ka finansēm atrodamas daudz efektīvāks pielietojums valsts ekonomikā. Provizoriski, šādas militārās reformas rezultātā ikgadēji izbrīvēto finansu resursu apjoms sasniegtu no 110 līdz 210 milj.LVL ! Iespidīgāks skaitlis skatāms 10 gadu termiņā :1,1 -2,1 Miljardi LVL.  Reformas nestie ieguvumi, Lavija demonstrētu gribas apliecināšanu ar reāliem darbiem, pildot NATO ''labas uzvedības'' priekšrakstus. Politiskās elites formēto ''torpēdlaivu apkalpju'' iebildumi no sērijas ,bet NATO..  Atbilde, paraugs uz ko tiekties ir Luksemburga, baltā pele! Saistības noreducējot līdz NATO partneriem labi saprotamai un  laika garam atbilstošai  ''Speciālās, Intervences Grupai''- reālkategorija: ekspedīcijas pulks, 3 bataljonu apmērā ,kopumā 1200/1700 karēvju.* Atzīmei ,minimālā prasība ekspedīcijas spēku apjomam, bataljons (550 karēvju). Latvija ilglaicīgi nau spējusi izpildīt šo minimālo NATO disciplīnu. Praksē, pielietojot sarežģītas aritmētisko apreiķinu formulas, Latvijas politiskai elitei izdodas formāli  pietuvināties minētai robežai, optiskā horizonta attālumā. Izveidojot ekspedīcijas pulku rastos iespēja izveidot reālu bataljona spēku rotāciju. Reforma ,atļautu vienkāršot uzbūves struktūru ,koncentrējot finansu plūsmu politisko saistību pildīšanai. Ieguvumi ,Aizsardzības Ministrijas 1000 ierēdņu armiju noreducējot par Iekšlietu Ministrijas pakļautībā funkcionējošu profersionāļu ''departamentu- pulka štābu'' ar 50-80  karēvju/ierēdņu personālu. Spēku darbību ārvalstīs regulējot laika elpai aktuālam likumam, Speciālo spēku darbība ārvalstīs. Minēto pārveidojumu rezultātā iegūtu valsts un pilsonis, nodokļu maksātājs ! Mazticamu, nopietnāku konvencionālo draudu gadijumā pirmo palīdzību varam saņemt no droša un laikā pārbaudīta kaimiņa, NATO kolēģa, Igaunijas Bs.    

apjomīgu*- definējas kā rietumvalstu ''sāpju slieksnis'': 1,5-2 mēneši ,1000/2500 bojāgājušu karēvju un 4000/10.000 ievainotu.
1200/1700* -skaitlis pārdomām , algota darbaspēka pulks saņemot 1500 LVL /mēnesī(-30%). Gada atalgojuma fondam sasniedzot 23 miljonus LVL+ sociālā pakete, ikdienas uzturēšana kopumā sasniedzot 30 milj.LVL. Personālsastāvs ietverot arī IeM speciālo grupu. Atalgojums un pulvera smakas klātbūtne ikdienā veicot motivātora lomu. Atturētu IeM kadriem pārkvalificēties par vilkaču bandformējumiem. Atsevišķā kategorijā izdalām ieroču ,munīcijas ,tehnikai ikgadējo iepirkumu: 10-15 milj.LVL. Noreducētā struktūra nepatērē  līdzekļus,''Departaments-štābs'' funkcionēšanai :1,5 milj.LVL .Saeimas noteicot 'arvalsts uzdevumiem finansu maksimumu 20-30 milj.LVL. Kompaktās Struktūras funkcionēšana patērē:46-47milj.LVL +20/30 milj.LVL( uzdevumi ārvalstīs). Kopumā sanāk: 77milj.LVL !! Fonā dzirdamie iebidumi: JS ,GS  ? Latvijā tādu nau pēc satura ir tikai forma ,funkcionāli maznozīmīgi peldošie mērķi. Jūras Spēki nododami Krasta Apsardzes Dienastam veicot apjomīgu revīziju eksploatējamo platformu vidū. Gaisa Spēku radiotehniskā grupa nododama IeM robežapsardzes departamenta pārziņā (gaisa telpas uzraudzība). Nelielais MZRK RBS-70 arsenāls, dāvināms Igaunijas BS. Lielākās pārmaiņas skartu Zs korpusu palielinot ikgadējo finansējumu no 1,5-2milj.LVL līdz 25 milj.LVL. Lielvārdes Avb. iznomājama NATO, pamatojot ar ''Mūs Sargā'' ,nepieciešams uzņemt atbalsta spēkus .Ieguvumi ,nomas nauda tiek asignēta NATO gaisa patruļai ! Izrēlas drošības princips: ''sveša nauda aizsargā manas intereses''.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru