Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2013. gada 16. jūnijs

Triecienaviācija, A-10 ''Warthog'' pret Su-25 ''Grač ''-I.

Pagājušā gs. 80 gadi Eiropas kara teātrī Nato un Warpac starpā izveidojies draudīgs bruņtehnikas disbalans. Nato spēkiem jameklē atbilstoša pretinde. Tehniskā īpatnība ,pretinieka bruņtehnikas triecienspēki atrodas blīvā zenītlīdzekļu uguns aizsegā. Pretinieka tipveida līnijvienības zenītlīdzekļi ietver zenītartilērijas ZSU-23x4 ''Shilka'', zenītraķešu''Strela-10M2'' ko papildina liels skaits ''Stela-2'' un''Igla-1'' personālo zenītkompleksu. Zenītlīdzekļu radītais apdraudējums liek pārskatīt prioritātes perspektīvā lidaparāta tehniskās prasībās ,prikešgalā izvirzot izdzīvošanu. ASV konstruktoriem radot triecienlidmašīnu A*-10 ''Thanderbolt''/Warthog/* kompozīcija maksimāli atspoguļo tā mērķnozīmi, sauzemes spēku tiešā atbalsta uzdevumi. Konstrukcija, spārns piemērots zemiem augstumiem un nelielam 560-650km/h ātrumam. Lidaparāta takas stabilitāti panākot ar lielu spārna noslodzi, tā nepieciešama galvenā ieroča, 8x30mm ''gatling'' lielgabala pielietošanai. Katram no lidmašīnas spārniem ir 4 piekares punkti ,bet centra kostukcijai 3 ,kopumā veidojot 11  piekares punktus. Lidmašīnas bruņojuma listei aprobežojoties ar nevadāmās munīcijas arsenālu, aviobumbas ,ķekarbumbas ,bet vienīgā precīzā ieroča satatusu bauda ''gaiss-zeme'' VR AGM-65''Maverick''. Centrāl Eiropas karadarbības teātra apvidus īpatnības un zemo augstumu lidojumu taka ieņem galveno vietu lidaparāta pielietošanas taktikā. Lidaparāta pielietošanu var ilustrēt ar vienkāršu 2 p.k. karēvja karalauka taktiku* : uz vēdera lienot lēnām satuvināties ar pretinieku līdz 30m distancei, pārsteigto pretinieku iznīcināt granātātu-strēlniekieroču viesuļuguns uzbrukumā. Taktikas būtība, iegūt ''laika logu''-pārsteiguma efektu , realizācijai nepieciešami labvēlīgi apvidus priekšnoteikumi un tā īpatnību teicama pārzināšana. Centrāl Eiropai izmantojamo lidojuma augstumu diapazons no 50m līdz 305m. Sandarta taktiska ietver divpakāpju izpildijumu ,vienība-pāris. Satuvināšanās ar pretinieku ,tā pārlidošana zemā augstumā un aviobumbu realizācija. Pārlidojums, 8 virāžas cirkulācija pakļaujot pretinieka bruņgrupas borta 30mm lielgabala ugunij un turpmākam aviobumbu triecieniem.Pirmās pakāpes mērķnozīme, imobilizēt pretinieku apvidū. Uzdevumu panākot pielietojot divējāda pildijuma PT/Pk ķekarbumbas*. Otrais, pretinieka fiksēšana apvidū kalpo par 30mm lielgabala ''veiksmes stātāsta'' veicinošo faktoru. Liela loma triecienaviācijas panākumos ir Armijas izveidotai '' mikro ekosistēmai '' : A-10-uguns korekcijas FAC/JTAC* grupām. To galvenais uzdevums precīzi nodefinēt pretinieku, noteikt maksimāli veiksmīga trieciena realizēšanas apvidu ,lidaparāta ierašanās azimutu ,laiku un vēlamo ieroci. Ugunkorekcijas FAC/JTAC grupa apstiprina vai atceļ ugunsrealizāciju pamatojoties uz pretinieka zenītkompleksu radīto apdraudējumu.Tehniskajā sadaļā , FAC/JTAC  noteiktā ierašanās azimuta un izmantojamā ieroča kombinācijas uzdevums panākt zenītkompleksu reakcijas laika nepietiekamību ,radīt pārsteiguma faktoru.

                                          A-10''Thanderbolt''/Warthog/
          
 Nelielais ātruma un augstuma diapozons ļau maksimāli vienkāršot konstrukciju. Lidaparāta šasijas riteņu savērstā pozīcijā pusietipināti šasijas pārvalka telpā. Lidmašīnas ''kreisā-labā'' puses spārni un dzinēji ir savstarpēji samaināmi ,identiski. Risinājumam uzrādot  stipru tehnaloģisko racionalitāti.  Pielietojuma taktikā  lielu lomu spēlē lidaparāta uguns vadības un pašaizsardzības kompleks. Lidaparāta A-10 ugunsvadības kompleks ir maksimāli vienkāršots, iztrūkstot radiolokātoram. Pamatojas ar rindu apsvērumu : samazinās atspoles lidojumu starplaiki, eksploatācija paredzēta improvizēto skrejtaku apstākļos* tās realizēšanai liela loma ir tehniskai vienkāršībai.  Lidaparāta navigācijas un optiskās d/n tēmēšanas sistēma  nodrošina parastā aviobruņojuma precīzo nogādi*. Ietvertā Night Vision Imaging Systems paver iespēju ''laktas un āmura'' tehnaloģijā darinātam lidaparātam veikt 24h- d/n karadarbību* . Otrais elements, pašaizsardzība. Aktīvā, lidmašīnas ārejā piekarē izvietotais autonomais radioelektronisko traucējumu konteineris  AN/ALQ-131, uzdevums kavēt un maldināt pretinieka zenītkompleksu mērķnorādes sistēmu. Darbībai panākot nepieciešamo ''laika  logu'' uguns realizācijai vai atiešanas manevra veiksmīgai pabeigšanai. Aizsardzībai no pretinieka raidītām personālām zenītraķetēm pielietojot IS-spektra izsējas ''sveces''.Lidaparāts pietiekami veiksmīgi darbojas  lokālo konfliktu zonās: Irakā, Kosova-Serbija ,Afganistāna, Lībija. Lielāko panākumu demonstrējot Irākā, operācijas ''Tuksneša vētra'' laikā veicot 8100 lidojumus ,uzrādot 95,7 % lielu funkcionālo noturību.Turpmāk notikušās pārmaiņas pretinieka tehniskajā arsenālā un aviācijas bruņojuma jomā ierosina lidaparāta modernizācijas darbus.Nepievilcīgais lidmašīnas tēls ,''āmura un laktas'' tehnaloģija ,eksploatācijas vienkāršība ir izveidojusi ASV GS divas pretējas, industrijas lobēto interešu un militārā praktiskuma nometnes. Pirmie, piesaucot ''līdzekļu ekonomijas'' argumentus vēlas lidmašīnas demobilizāciju. Otrā, militāro praktiķu nometnei argumentējot, lidaparāts ir ''nākotnes karadarbībai'' piemērotākais ! Argumentu sadursmju rezultātā A-10 turpina ierindas dienastu. Modernizācijas rezultātā iegūstot principiāli jaunas tehniskās iespējas.      

2 p.k. karēvja karalauka taktika*- pirmsākumi aizsākas I p.k.laikā savu pienesumu taktikā dod Latviešu praktiskā doma. Cariskās Krievijas karaspēkam jaunas ''klusuma un durkļa'' taktikas veidotājs ir latvietis Fridrihs Briedis.
A*-10- trieciennozīme apzīmējas ar A-Attack.
FAC*- Forward Air Controller  ,Joint Terminal Air Controller (JTAC)
ķekarbumbu PT/Pk pildijums*- divējāda mērķnozīme prettanku/pretkājinieku.
24h-d/n karadarbību*-tikai labvēlīgos meteoapstākļos.
''Thunderbolt''- oficiālais apzīmējums ,zibens šautra, attaino GAU-8 -30mm lielgaba neatvairāmību.
''Warthog''- kārpcūka ,attaino aviātoru vides snobismu ,triecienaviācijai piemītošā ''neglītā pīlēna'' sindromu.
parastā aviobruņojuma precīzo nogādi*-  navigācijas sistēma nodrošina avb.,ķ-avb. postošās iedarbības maksimimumu..
                        

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru