Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2013. gada 16. jūnijs

Triecienaviācija, A-10''Warthog'' pret Su-25 ''Grač''-II.

Militārās aviācijas Paradoks, nevienam negribas radīt lēnas, airodinamiski neglītas, bet mērķuzdevumiem praktiskas lidmašīnas ! Stāsts par neglītiem pīlēniem..   
Triecienlidmašīnu izstrādes darbi ASV un PSRS norit vienlaicīgi ar dažādu motivāciju un mērķiem. Abu lidmašīnu mērķnozīme ir līdzīga ,taču savā pielietojuma taktiskajā optimizācijā principiāli atšķirīgas platformas. Pirmkārt, A-10 airodinamika ir optimizēta līdz 700km/h, pretstatā Su-25 līdz 1000km/h. Ieroču pielietojuma taktika arī atšķiras, A-10 ''uz vēdera lienoš karēvis''*- 305m ,pretstatā Su-25 kaujas ešalons no 1500m līdz 3000m ar aviobumbu pielietošanu pikējumā. Triecienlidmašīnu A-10 un Su-25 galvenā mērķnozīme samazinot atspoles starplaiku aviācijas ugunsatbalstam. Lidmašīna Su-25 līdzīgi kā A-10 darināta ''āmura un laktas'' tehnaloģijā ietverot daudzus aviācijas apritē pastāvošus elementus dzinējus, IS-pretdarbības sistēmu aizņemoties no Mi-24 triecienhelikopteriem ,bet ugunsnovades sistēmu patapinot no Su-17 saimes. Pretnostatot lidaparātu airodinamiku ,Su-25 ir unversālāks iepretim A-10 specializētam triecienkarēvim. Platformu armatūrā redzama maksimālā svara atšķirība Su-25 (17,8t) pet A-10(22,5t.) Lielu lomu šajā atšķirībā pilda izvēlētā  artilērijas koncepcija : 8x30mm GAU-8/1130 lādiņu racions (1,8t) iepretim 2x30mm GSh-30-2/250 lādiņu racions (115kg+180kg), lielgabals ir unificēts ar armijas Mi-24P triecienhelikoptera artilēriju. Līdzīgi kā aizokeāna lielgabals arī PSRS/Krievijas 30mm munīcijas nomenkalatūra ietver iespēju izmantot liesinātā Urāna lādiņus. Pretstatā Krievijas unifikācijai ASV GAU-8 lielgaba iespaidīgais racions tiek panākts ar alumīnija patrončaulu izmantošanu,svara ekonomija !

                                               Neglītie pīlēni.
                                                          
Tehniskā izpildijumā A-10 ir pārāks ,navigācijai sniedzot ieroča pielietošanas iespējas daudz plašākā karateātra areālā. Gabarīti ,degvielas rezerves un navigācija nodrošina 1,7h ilgu lidaparāta dežūras defilēšanu  līdz 500km distancē no frontes iecirkņa. Līdz ar distances sarukšanu tiek palielināts defilēšanas laiks un akselirācijas moments uz uguns pieprasijumu. PSRS/Krievu Su-25 navigācijas sistēmas nepilnības atspoguļojas Su-25 rietumu apzīmējumā ''Frogfoot''(varžukāja), bet taktiskā pielietojuma īpatnības ''Grač''-.
vārnu dzimtai piederīgais ķauķis,atlido-novēro, meklē un atrod''uzkodu''-darbība no vidējiem augstrumiem..
Navigācijas sitēmas teorētiskā un praktiskā puse atšķiras, aprobežojoties tikai ar praktisko, taktisko pusi. Sliktāks navigācijas elements atspoguļojas pielietojuma taktikā. Praktiskā doma ,Su-25 eskadriļas ir izdalītas armijai veidojot vienkopus formējumus ar ugunsatbalsta helikopteriem Mi-24 ''Hind''. Lidmašīnu Su-25 paleciena vietas atrodas nelielā attālumā no frontes līnijas ,pamatā no 40km līdz 70km. Nelielā distance no frantes līnijas ir pamatota ar mazo akselirācijas laiku uz ugunspieprasijumu ,bet PSRS/Krievijas gadijumā arī ar navigāciju. Nelielais 100/200km atbildības rajons ļauj navigācijas problēmu risināt ar cilvēku faktora palīdzību .Tehnisko navigāciju koriģējot caur vizuāli atpazīstamiem apvidus objektiem panākot triecienviācijai nepieciešamo precizitāti, mērķa atpazīšanu apvidū.Risinājuma lielākais mīnus, lielākās distancēs vizuālai avidus korekcijai nepieciešams perjodiski izvērsties''pilnā augumā''-1500m+.Navigācijas diktētā lidojuma taka rada labvēlīgus priekšnotaikumus pretinieka zenītlīdzekļu darbībai. Savā bruņojumā listē Su-25 atrspoguļo tā mērķnozīmi, pretinieka pretestības līnijas graušana, izmantojot 56/80 mm NVR blokus, avb.un ķ-avb. Salīdzinot bruņojumu efektivitāti ,pārsvars ir A-10 pusē. Pirmkārt to pamatojot ar ''dumjā'' aviobruņojuma precīzo nogādi ko nodrošina platformas navigācijas sistēma. Otrkārt ,salīdzinot artilērijas bruņojumu A-10 pārākums ir nesamajā racionā-1130 lādiņi ,uguns izstrādē no 30 līdz 70 lādiņi/sek.un tā sniedzamībā. Zemkalibra, ''šautras lādiņi'' munīcijas specifika nodrošina pretinieka tanku satriekšanu līdz 1500m distancē ,bet liesinātā Urāna izpildijumā ļīdz 2000m.

                                           Lēnām ....30mm lādiņu trāpijumi.

Sekojošo lokālo konfliktu prakse demonstrē pretējus rezultātus : Krievija punktveida pretestības objektu satriekšanai izmanto NVR 56/80mm lādiņus ,bet ASV izmanto lielgabala GAU-8 sniegtās priekšrocības.
Konflikts Čečenijā un Gruzijā uzrāda ka NVR raidijumu optimālā precizitāte sasniedzama no 1500m līdz 2500m distancēs. Līdzīgu rezultātu no gandrīz 2x lielāka attāluma uzrāda GAU-8 raidijumi ,panākot atstatuma radīto drošību. Minētās distances ir norāda uz ugunsvadības sistēmas pilnību. Lielgabala GAU-8''Avenger''- ''over-kill'' efekta ēnas puse ir superatdeves impuls. Lielgabala ēnas blakne: lidojuma takas leņķis, ātruma un raidijuma liguma neveiksmīgas sakritības summa var piezemēt lidaparātu, notriekt ! Ilgāka par 1,5s raidijuma radītais atdeves impuls spēj dzēst ātrumu zem kritiskā stal rādītāja ! Katrai no lidmašīnām ir oriģināls pielietošanas ''rokraksts''.Līdzīgi kā A-10 arī Su-25 pašreizējā laika perjodā piedzīvo tehnisko modernizāciju.

''uz vēdera lienoš karēvis"*-saistas ar Eiropas karalauka tehnisko sadursmi.
NVR*-NeVadāmo Raķešu.
            

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru