Sekotāji

Powered By Blogger

svētdiena, 2013. gada 30. jūnijs

Ķīna ,tehnoloģiju putekļsūcējs.

Pasaules militāro apskatnieku uzmanību piesaista Ķīnas konsekventā darbība tehnaloģiskās ''vācelītes'' papildināšanā. Sevišķi norādot ka Ķīnas pūliņi vērsti uz tehnaloģiski ietilpīgāko, aviācijas dzinēju un elektroniskā bruņojuma jomu. Ķīnai cīņā par ''līdera kreklu'' ir 3 iespaidīgi ''trumpji'' : civilās aviācijas iekšzemes un starptautiskais tirgus, uzkrātās ārvalstu valūtas rezerves un ārvalstīs izskolots, apjomīgs inženier-tehnisko darbinieku slānis.  Apskatniekiem norādot ka Ķīnas tehnaloģiski ir pietuvinājusies modernu dzinēju ražošanas kritiskam slieksnim kura pārvarēšana ievedīs to moderno militāro un civilo dzinēju ienesīgajā tirgus nišā. Paverot durvis uz tehnaloģiski vienu no ietilpīgākām tirgus nišām.
Jūtīgo tehnaloģisko ''know-how'' elementu iegūšanai izmantojot plašu metožu klāstu : tiešas tehnikas iegādes, spiegošanu, kopuzņēmumus un atsevišķu''know-how''atslēgcilvēku uzpirkšanu. Spriežot pēc Gabe Collins and Andrew Erickson analītiskajā darbā Ķīnai ''kritiskā sliekšņa'' pārvarēšanai būs nepieciešami līdz 5 gadi . Pārvarot to Ķīna kļūs par tehnaloģiski neatkarīgu militārā un civilā aviotirgus spēlētāju. Prognoze, 10 gadu atkāpe patērēsies P5 dzinēju ražošanas apguvei.  Ķīnas gadijumā ir redzama klasiska lavīnas izraisīšanas ķēde, mazākiem ''darbiem'' iekustinot apjomos lielākas masas. Katras mērķauditorijas apgūšanai pielietojot atsevišķu atslēgu. Pagājušā gs. 90 gados izvērstā tehnaloģiskā spiegošana Krievijā un Ukrainā, šodien nes vērtīgus augļus. Posma noslēgums vainagojas ar nacionālo WS-10''Taihang'' -13t. vilkmes dzinēja radīšanu ,AL-31F uzlabotā analoga ražošanas apgūšanu. Vairākos eksploatācijai svarīgos rādītājos cieši pietuvinoties bāzes analogam. Nākamais tehnaloģiskais starposms saistas ar tālāko P4 dzinēja WS-10 ''Taihang'' tehnisko pilnīgošanu un P5 dzinēja WS-15 ražošanas tehanloģiju apgūšanu. Ārvalstu analītiķu atzinumi iekustina nākamo ''know-how'' masas nonākšanu Ķīnā. Šoreiz no vadošām aviodzinēju tehnaloģiju nesējvalstīm-ASV,Francijas,Vācijas. Neskatoties uz vairākkārtējiem skaļiem spiegošanas skandāliem ASV politikā dominē ienākumu ''interešu'' virsvadības vadlīnija. Pakārtojot ienākuma interesēm valsts drošībai jūtīgo aviodzinēju ražošanas tehnaloģiju jomu. Izskaidrojums ir viens: ja nepārdosim šodien ,rīt to vairs nepirks ! Ķīna izmantojot iespaidīgās valūtas rezerves veido civilajā aviācijā kopprojektus ar vadošiem Eiropas un ASV dzinēju un planieru avioražotājiem.Veidojamo kopuzņēmumu (joint venture) mērķis, tehnaloģiju aizgūšanas avots. ASV senatorus uztrauc Ķīnas komercaviācijas C-919 projekts. Precīzāk, sadarbība dzinēju ražošanā ,norādot ka populārie CFM-56 dzinēju gāzģenerācijas serde kalpo militārajos''Pratt & Witney'' F-101 dzinējos , izmantojas bumvedējos B-1B ''Lancer''. Programas C-919 ietvaros konkurences apstākļos saduras ASV un Eiropas superpeļņas intereses. Eiropu pārstāv CFM Internacional / SENECMA -SAFRAN/ ,  bet ASV GE Aviation. Francija, SAFRAN grupas nodomos ir atvērt monokristāladiska (blisk) turbīnu ''ventilātoru'' ražošanas un komplektācijas rūpnīcu Ķīnā ,tehnaloģija pielietojas P5 militārajos dzinējos F-119/135.  Apstākļi kuri veicina jūtīgo tehnaloģiju ''know-how'' piegādi ir Ķīnas tirgus perspektīva ! Pīrāga apjoms, civilās aviolīnijas tuvāko 20 gadu laikā iegādāsies 5000 lidmašīnu ,bet biznesa niša vērtējama ar 2000 lidaparātiem.  Lidaparātam C-919  iegādes un eksploatācijas cenas rādītājā esot lētākam par līdzīgiem ''Boeing'' vai ''Airbus'' ražojumiem. Draudu tēls uztverams nopieti jo tikai gadu apakaļ  lielākais un veiksmīgākais Eiropas komercpārvadātājs ''Ryanair'' paziņoja ka izskata Ķīnas komercpiedāvājumu iegādāties jaunās lidmašīnas. Pārdomām ,avioražotājam ''Boeing'' zudējot 500 lidaparātu noieta segmentu.

                                           Draudu veidols metālā, C-919.
        
Aviodzinēju tirgus pesimistiskās prognozes, uzrāda 13.000 dzinēju nepieciešamību ,bet optimistiskās 20.000 dzinēju ! Ķīna ceļas spārnos ! Saprotams ka lielais daudzums sīku ''know-how''  ražošanas un projektēšanas detaļu izvirza personāla ''intelektuāli kritiskās masas'' minimuma jautājumu. Arī šajā jomā Ķīna  atkārto ASV raķeštehnaloģiju apgūšanas vēsturi ,importējot vērtīgāko,smadzenes ! Eiropas aviodzinēju ražotāj valstīs, Francijā ,Lielbritānijā ,Vācijā  izvēršot ''head-scalping'', kadru rekrutēšanas programas. Nākamais solis ir ASV dzinējražotāji ! Ķīnas ''spēles noteikumi'', piedāvājumu grozs brīvā tirgus apstākļos ir salīdzināms  ar dārgakmeņu izņemšanu no Impērijas kroņa, atstājot vien mazvērtīgo....  Iemesli šādam lietu stāvoklim ir Ķīnas uzkrātās finansu rezerves: 2013 gada marts-3,4 triljoni US/$ +++     

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru