Karadarbību tehniskie un ekonomiskie elementi izgaismo finansu patēriņa šķēres. Ir acīm redzama nepieciešamība pēc lētiem, specializātiem lidaparātiem. Sadursme starp specializēto un daudzfunkciju lidaparātu koncepcijām nonākot jaunā līmenī. Cēloņi šādai sacensībai slēpjas sensoru ,sakaru un informātikas radītās tehniskās iespējās. Ekonomiskie apsvērumi veicina lietotājam draudzīgu, vienkāršu moduļveida ''izvēlies vajadzīgo'' principa pielietojumu. Koncepcija apdraud moderno daudzfukcionalitātes ideju ! Pretnostatot dažādas intereses, ražotāja-eksploatanta* un valsts intereses. Ilustrācija ar piemēriem, lidaparāta iegāde : triecienlidmašīna no 9-12 milj.$* ,taktiskais-iznīcinātājs no 15milj..$* ar atbilstošu lidojuma /h no 7000$ un vairāk*.Piemēram ikdienas eksploatācijas izmaksas ir galvenais šķērslis reaktīvo Su-25 eksploatācijai Gruzijā ,Maķedonijā un rindā citu.Neskatoties uz atsacīšanos no aviācijas komponentes atvērts paliek jautājums par gaisa telpas, jūras akvatorijas kontroli kā arī triecienfunkciju veikšanu armijas interesēs. Aviācijas trūkums būtiski erodē valsts aizsardzības iespējas. Aviācijas Informatīvā laikmeta pirmais komerciālais projekts ''Scorpion''.
Modulāra mobilā telefona uzbūve, uzdevumam ātri konfigurējama lidmašina. Iegādē mazāk par 20 milj.$ ar 3000$ lidojuma /h cenu ! Uzmanību saistošo elementu kopums ir: 20.000h*planiera resurs, 833km/h* lielais ātrums,13,500m eksplotācijas griesti, 2,24 m3 ātri konfigurējama aprīkojuma-bruņojuma telpa, 1400kg kaujas krava. Spārnā izvietoti 6 piekares punkti : 793kg iekšējie , 430kg, vidējie un 180kg. ārejie. Turklāt iekšējie un vidējie ir mitrie, piemēroti degvielas piekares tvertņu nešanai. Uzrādītie raksturlielumi : atrasties 186-270km robežā 12h ar 204 kg lietderīgo kravu un 9h ar 340kg ! Galvenie ieguvumi, uzrādītais patruļlaiks. ''Scorpion'' liedarīgā krava neaprobežojas ar 1400kg, pastāv 50% degvielas aizstāšana ar bruņojuma savara ekvavilentu. Cits jautājums, vai tas ir lietderīgi ? Pirmkārt ,maksimālā -2600kg krava ierobežo lidaparāta rādītājus. ''Scorpion'' konstrukcija nau paredzēta kontaktcīņai.Jebkura konflikta aviāciju apdraudošais elements ir pretspēlētāja PGA zenītsistēmas. Kuru ''dzēliens'' -''Scorpion'' gadijumā ir letāls. Loģiski ir jauzdot jautājumu, cik valstu rīcībā atrodas modernas ZRS ? To izplatības areāls sasaucas ar līdzīgām taktisko-iznīcinātāju problēmām , slieksnis ir iegādes izmaksas. Piemēram: ''Tor''M1/-2-24-25milj.$/gb., ''Pancirj''S1/SM-19 milj.$./gb.,''Aspide/Spada-2000'' -40milj.$. Novecojošu, izpaltītu un joprojām bīstamu ZRS saimei pieder S-125''Ņeva''. Draudu tuvplāns, objektu aizsardzībai domātu ZRS uguns sniedzamība atrodas no 10km līdz 30km distancē.Līdzīga situācija iezīmējas vidējās sniedzamības ZRS ''Buk''M-1/-2/-3 -30/42/48km sistēmu jomā. Moderno ZRS kopsaucējs ir niecīgais eksploatantu loks. Konfliktos galveno apdraudējumu veido PeZRS Strela/Igla saime, plaknē līdz 6 km.
Apzinot pastāvošā apdraudējuma veidolu un izplatības areālu ir iespējams izprast informatīvo komercplatformu piedāvāto risinājumu. Piedāvāto risinājumu izmantošana ir atkarīga no valsts finansu iespējām, apdraudējuma un pretdarbibas koncepcijas.''Scorpion'' lidaparāta funkcijas pozicionējas kā kaujas rajona, jūras virsmas kontroles, mērķa atklāšanas, klasificēšanas ar ģeolokācijas datu ģenerēšanas un satriekšanas iespējām. Protams ka jauna koncepcija izpelnās nesapratni un kritiku ''tradicionālo vērtību'' kultivējošo speciālistu veidū ! Klasisks piemērs: ''Atlantic council'' : 2015 gada Parīzes avioizstādē ''Scorpion'' defilējumam veltīts raksts: '' cīņai vai kukaiņu medīšanai''. Nau saprotama lidaparāta koncepcija, to salīdzinot ar 2.ps.k. flotes ''Dauntless''* izlūk -triecienlidmašīnu . Ar zināmu ironijas pieskaņu ,''Scorpion'' nau lielu G-treniņlidaparāts un triecienlidmašīnas A-10 aizstājējs, kā arī PGA pārvarēšanas vai bumvedējs B-52 ! Pozitīvā sadaļa ,''Scorpion'' ātrums izdala to uz turbopropeleru lidaparātu fona. Tas ir ievērojami ātrāks par lielisku ,bet ātsauksmē salīdzinoši lēnu turbopropeleru A-29 ''Super Tucano'' triecienlidmašīnu. Tālāk tiek pārskaitīti galvenie ''Scorpion'' plussi, taktisko-iznīcinātāju resursa ekonomija tā izbrīvēšana svarīgāku uzdevumu veikšanai. Tiek pieminēts informātikas un elektronikas miniaturizācijas sniegtās priekšocibas.Interesanti ir aplūkot ''Scorpion'' piedāvāto tehnisko iespēju tuvplānu uz mūsdienu konfliktu fona.
Ražotāja -eksploatanta*-lielvalstīs ražotājs un eksplotants(GS,JS) veido cieši integrētu finanšu interešu grupu . Valsts BS tiek piedāvāts ''instruments'' kurš atbilst interešu grupas ilglaicīgām peļņas interesēm.
no 9-12milj.$ * -domātas eksploatācijā bijušas ,dažādu ražotāju lidaparāti Su-25/A-10.
no 15milj.$*-analoģiski , Mig-29 ,Su-27/F-16...
vairāk*- Su-25,Su27/30,MiG-31, A-10.F/A-18E/F ,F-15E, EF-2000 ''Taifun''.''Rafael-C/M'',''Tornado'' GR-4 ,F-22- 28-36-50-70.000$/h
20.000h*-pretstatā mūsdienu taktisko-iznīcinātāju planiera standarta resurs : 6000-8000h ar tālāko tā pagarināšanas piemēriem līdz 20.000h un 36.000h ! Tātad planiera resurs (vecums) ir stipri stiepjams jēdziens.
833km/h* -atrodas lāzerkorekcijas avb. pielietošanas optimālajā amplitūdā , 900km/h lk-avb. realizācijas koificents sarūk.
Dauntless*-neglīts ,lēns un neveikls ,bet dzīvīgs un nāvējoši precīzs ! ASV Klusā Okeāna karadarbības teātrī galveno panākumu kaldinātājs.
no 9-12milj.$ * -domātas eksploatācijā bijušas ,dažādu ražotāju lidaparāti Su-25/A-10.
no 15milj.$*-analoģiski , Mig-29 ,Su-27/F-16...
vairāk*- Su-25,Su27/30,MiG-31, A-10.F/A-18E/F ,F-15E, EF-2000 ''Taifun''.''Rafael-C/M'',''Tornado'' GR-4 ,F-22- 28-36-50-70.000$/h
20.000h*-pretstatā mūsdienu taktisko-iznīcinātāju planiera standarta resurs : 6000-8000h ar tālāko tā pagarināšanas piemēriem līdz 20.000h un 36.000h ! Tātad planiera resurs (vecums) ir stipri stiepjams jēdziens.
833km/h* -atrodas lāzerkorekcijas avb. pielietošanas optimālajā amplitūdā , 900km/h lk-avb. realizācijas koificents sarūk.
Dauntless*-neglīts ,lēns un neveikls ,bet dzīvīgs un nāvējoši precīzs ! ASV Klusā Okeāna karadarbības teātrī galveno panākumu kaldinātājs.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru