Sekotāji

pirmdiena, 2015. gada 20. jūlijs

Stratēģiskās aviācijas attīstība-I.

 Pagātnē PSRS un tagad Krievijā neatņemams propagandas elemenets ir bruņojuma sistēmas. Savā lielākajā vairumā mazefektīvi ''izmaksas-rezultāts'' pretnostatijumā. Atstātā mantojuma ikdienas eksploatācijas finansu slogs attainojas zemā kaujas gatavībā. Viens no PSRS mantojuma elementiem, stratēģiskais-bumvedējs Tu-160. Aviospeciālisti prognozēja tā demobilizācija notiks laika posmā no 2025 līdz 2030 gadam.Vidēji katrai no platformām saniedzot 35 gadu* izdienu. Jaunam PAK-DA prokjekta  lidaparātiem pakāpeniski aizvietojot demobilizētos Tu-160. Pretēji prognozēm ,Krievija 2015 gada maijā-jūnijā pamatojoties uz Krievijas prezidenta un AM lēmumu paziņo par stratēģiskā bumvedēja Tu-160 ražošanas atsākšanu. Krievijas AM nodomi saitas ar 50 modenizētās versijas Tu-160M2 iegādi. Pašreiz Krievijas Gs stratēģiskās aviācijas rīcībā atrodas 15 Tu-160 un 1 modernizēts Tu-160M kā arī 18 Tu-95MS kopumā 34 platforma. Atzīmei, 2015 gadā ir notikušas divas Tu-95 katastrofas kā rezultātā zaudējot platformas un daļu apkalpes. Aviospeciālistiem norādot ka 275t. smagā lidaparāta un tam nepieciešamo NK-32-1 */ -M dzinēju ražošanas atsākšana prasīs ievērojamus finansu līdzekļus. Iemesls, Krievijai raksturīgie ''unikālie'' projekti. To tapšana tiek balstīta uz  ģenerāļu ambīcijām ,bet ne racionālu tehnisko domu un finansu izlietošanas lietderību. Lidmašina Tu-160 radās ''aukstā kara'' izskaņā. Raksturojas kā laikaposma ''superieroča''projekts. Tehniskos rādītājos: gabarītos lielāks, ātrāks ,ar smagāku kravu un tālāku nogādi par  B-1B''Lancer''utt. Divās PSRS ieŗoču šķirās ,gaisa un jūras spēku ''brīnumieroču'' projektos dominēja Titāna materjāla izmantošana. Iemesli, ģenerāļu un admirāļu diktētie Projekti. Tehniskā un finansu racionalitātei tiekot atbīdītai fonā ,''superieroču''projektos dominē super metāls -Titāns*. Piemēram, Projekta 685 kodolzemūdene ''Komsomoļec'' pateicoties Titāna korpusam ieguva ''zelta zivtiņas'' apzīmējumu. Maksa par apšaubāmu ātruma un dziļuma raksturlielumu sasniegšanu ir konstrukcijas izmaksas. Unikālā ''Komsomoļec'' korpusa radīšana novērtējama ar 3 līdz 4 ASV ''Los Angeles'' klases kodolzemūdeņu ekvavilentu ! Admirāļu ''superieroču'' fantāzijas nau saitāmas ar reālo kaujas vidi. Piemēram ,unikālais 44,8Me (80km/h) ātrums ģenerē lielu trokni. Zemūdenes apkalpei šādā ātrumā baudot 90dB.troksni ! Admirāļiem aizmirstot  zemūdeņu priekšrocību ,zemā signatūra ,klusums !  Jasaprot ka unikāli izstrādājumi saistas ar tikpat unikālu ,dārgu un nelietdrīgu ražotņu radīšanu, tehnaloģisko balastu. Piemēram ,iespaidīgo izmēru zemūdeņu titāna korpusa metināšanai nepieciešami vel iespaidīgāki unikāli, hermētiski ar Argona gāzi pildīti angāri.Pieaug ražotnes bīstamība stāpeļu personālam. Līdzīgi kā zemūdens''brīnumierocis'' arī Tu-160- karkasa armatūra ir veidota no titāna un tā sakausējumiem ! Materjālzinībās:  svars Al -1: 1,64-Ti.,slodzes noturība 1:1,7 ,temperatūras 1: 3 , izmaksas 1: 5. Projekta renovācija šodienas cenās ir salīdzināma ar principiāli jauna lidaparāta programas izstrādi un ražošanas uzsākšanu. Atsauksme uz pasaules aviācijas modernizācijas pieredzi, to ietvaros  lidaparāta svars aug ! Tātad ar pamatojumu Tu-160M2 no 275t. pietuvosies vai pārsniegs 300t. starta svara robežu ! Starta svarā droši nostājoties līdzās smagsvara transportlidmašīnām un civilās aviācijas pašažieru gigantiem. Salīdzinājumam,  ''spoguļtēls'' B-1B''Lancer'' maksimālais starata svars 216 t. ,tātad 59t. liela atšķirība. Iemesls,Ti- konstrukcijas karkasa  110t. svarā veido 20% ko papildina aprīkojums un kompensē atbilstošas vilkmes dzinēji ar  140t. degvielas rezervi. Dzinēji NK-32 kā blaķņu kompensātori arī tiek veidoti ar unikalitātes principa klātbūtni. Nepieciešamos vilkmes rādītājus panākot ar speciālas petrolejas marku ! Paralēle velkama ar  SR-71 superskrējēju !  Kā saprotam, speciāla degviela tiek iegūta atbilstošā NPR* -degvielas mikstūras cehā. Summā panākot arī Tu-160 unikālus eksploatācijas rādītājus. Raksturojas ar unikāli zemu lidaparāta kaujas gatavību un eksploatācijas lidojuma /h planiera un pilota noslodzi. 2014 gadā pilnā finansējuma apstākļos no 16 ierindas platformām tikai 5 perjodiski definējas kā kaujai gatavas, aptuveni 33% no Tu-160  bumvedēju flotes ! Unikālais svars ir kā kaujā apšaubāmu raksturlielumu sekas. Pretstati: B-1B pret Tu-160- ātrums max.1350km/h v 2.200km/h ,sniedzamība 980km/h ar 18t. kravu 10.000km.(2x5000km) iepretim 22 t.krava un 12.000km(2x6000km). Atzīmei , 90%  kaujas ātrums nepārsniedz 900km/h , bet atlikušie 10%  nepārsniedz 1700km/h robežu, paredzēti sprinta atraušanās vai PGA pārvarēšanas procesam. ASV B-1B;''Lancer'' radīšanas pieredze  tiek balstīta uz optimālu raksturlielumu saniegšanu. Piemēram,  ekonomijas nolūkos samazinot ātrumu no 1800km/h lidz 1350km/h uzsvaru liekot uz EAV signatūras samazināšanu utt. Ekonomijas apsvērumi samazina Ti -sakausējumu svaru no 21% līdz 17,8% lidaparāta 86t. ''sausā'' svara.  Abos  platformu gadijumos maksimālie ātruma un kravnesības rādītāji realizējami tikai vidējā radiusā, līdz 2000km sniedzamībai ar tankeru atbalstu fonā. Optimālie ātrumi saitas  ar 900km/h, iemesls kapeic B-1B ''Lancer''  ir 10km ešalona griesti, iepretim 13 km lai realizētu īslaicīgu 2200km/h sprinta iespēju ! Realitātē, atrašanās spēcīga ienaidnieka gaisa telpā saistīsies ar zemiem izdzīvošanas augstumiem- 1km un zemāk. Karadarbība Afganistānā demonstrēja B-1B ''Lancer'' tehniskās iespējas. Lidaparāta ieroču iekšējā piekare,1300km/h sprinta iespēja nodrošināja ātru ierašanos Afganistānā no patruļrajona Arābu jūra.
Ešalons ļauj realizēt vienlaicīgi kreisēšanas un maksimālo sprintu. Vel viena acīm redzama ''sakritība'', B-1B''Lancer'' maksimālais ātrums atrodas šodienas taktiskiem-iznīcinātājiem aktuālā, superkreisēšnas* apgabalā M=1,25 ! Prognoze ,2019 gadā ietverot Tu-160M2  atsākšanai patērtos līdzekļus ar 50 vienību iegādi  izmaksās vairāk kā 450 milj.$/gb. !

                                               Tu-160 un spānoto raķešu raidijumi.

Vienlaicīgi ar stratēģiskās aviācijas platformu ražošanas atsākšanu līdzīgi darbi norit tankerlidmašīnu jomā. IL96-400 ražošana -Tanker-Transportnij versijā. Lidaparāts ir Krievijas ''airobus'' analogs, Il-86 līnijas tālākā evalucija. Kā vairums Krievijas civilo lidaparātu nerentabls eksploatācijā. Armijas interesi IL96-400T modelis piesaista ar gabarītiem , lielo liederīgo telpu un nesamām degvielas rezervēm. Rodas iespēja atkārtot Rietumu praksi adoptēt civilos pašažieru lainerus militārai mērķnozīmei. Pretstatot Il 96 un IL-78-civilā linija ļauj iegūt daudz ekonomiskāku platformu. Aviācijai rodas iespēja 3600km distancē uzpildīt 65t. degvielas. Sevišķi svarīgs elements ņemot vērā Krievijas teritorijas plašumu. Tankerflote ļauj samazināt atkarību no ''paleciena'' lidlaukiem.Turklāt šāda aviācijas elementa attīstība norāda uz pārbīdēm Krievijas kodolspēku triādē. Viens no iemesliem ir juridisks.  ASV-PSRS/Krievijas starpvalstu  kodolspēku samazināšanas vienošanās ietver punktu: aviācijas nesējs neatkarīgi no tā munīcijas skaita un veida tiek pieņemts kā atsevišķa vienība ! Tātad ,katra stratēģiskā bumvedēja nesamais minimums ir 12 SpR. ar 5500km* sniedzamību. Krievijas plānos ir izvērst 50 Tu-160 un paralēli nemazāk kā 50 PAK-DA /Tu-260*. Nojauna atkārtojot ASV p.gs. 80 g. koncepciju, ''spoguļtēlu'', smagsvara steals lidojošā spārna analogs. Jautājums, vai var realizēt trīs*aviācijas superprogramas vienlaicīgi un sēdēt pie klāta galda ?

35gadu*-neatspoguļo planiera resursa reālo atlikumu. Zemā eksploatācijas intensitāte un konstrukcijas īpatnības nodrošina vairāk kā 50 gadu eksploatāciju.Piemērs, B-52H-55gadi +
JKF*-Jūras Kara Flote. atv.no Voenno Marskoj Flot.
NPR*-Nftas Pārstrādes Rūpnīca.
Argons*- inerta,smagāka par gaisu ,cilvēkam ieelpojot gāze ''izspiež'' gaisu(nogulsnējas) no plaušām....
NK32-1* -dzinējs 25t vilkme forsāžā ,14t.maksimālā ,NK-32M (modernizētie) bez forsāžas kameras dzinēji paredzēti PAK-DA stratēģiskam bumvedējam. Pretstatam ,B1''Lancer'' dzinēji F-101 ir cieši modificēti ar  F-15/16 taktisko-iznīcinātāju  F-100/-110 dzinējiem. Veidojot cieši integrētu,unificētu sistēmu. F-101- forsāžas 14t.,maksimums- 9t. vilkmes 
super-kreisēšana* - M>1 ,optimizējot planieri ar dzinēja maksimālo vilkmi ,bez forsāžas. Vienkāršāk , panākt,maksimumu (ātrumu) ar minimumu.(degvielas/finansu)=optimums.
Titāns*- 1,4x smagāks par alumīniju ,4x izturīgāks , kušanas temperatūra-1780*C ,ražošana energoietilpīga, grūti apstrādājams, metināšana notiek inertā argona gāzes vidē, eksports kontrolējas, stratēģiskas nozīmes izejviela ! Galvenās atradnes: Krievija,Ķīna Bolīvija.
5500km*- SpR.-X-101/X-555.
Tu-260*-autora pieņemts apzīmējums.
trīs*- PAK-DA,PAK-FA(T50) ,Tu160M2
PAK-DA*-Perspektīvais Aviācijas Kompleks-Tālās (Daļņej) Aviācijas./-Frontes Aviācijas( burtiski Kr.val.)

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana