Āzijas lielvalstij ir sava oriģināla bumvedēju koncepija. Spriežot pēc publicētās informācijas Ķīna uzsvaru liek uz eksploatācijā ekonomisku vidējās sniedzamības bumvedēju attīstīšanas programu. Izskaidrojas ar lokālo nacionālo interešu aizstāvēšanu Dienvidķnas jūras akvatorijā un tālāk. Šodien valsts Gs bumvedēju floti veido vidējā rādiusa Tu-16 uzlabotais klons H-6K. Sākot no p.gs.90 gadiem Ķīna uzsāk H-6 vispārējo modernizācijas programu-''K''. Tas ietvaros uzlabojot sniedzamību,tehnisko aprīkojumu un nesamo bruņojumu.Rezultātā, iegūstot iespējās principiāli jaunu lidaparātu.Ķīna neskatoties uz finansu resursiem izvēlas ātru ,resursos mazietilpīgu un elementos standartizētu modernizācijas ceļu. Karkasa apšuvumā ietverot kompozītmaterjālus, WP8/RD-3M dzinējus aizstājot ar ekonomiskiem D-30KP-2. Izveidojot vienotu ar D-30 dzinējiem darbināmu aviācijas parku : Il-76/-78 un H-6K. Jaatzīmē ka D-30 ir viens no PSRS laika divējādā, civili-militārā pielietojuma produktiem. Civilā apritē darbinot Il-62,-76 un Tu-154, bet militārā 46t. sago pārtvērēju MiG-31! Aviospeciālisti apgalvo ka lidztekus 178 dzinējiem D-30/WP18 iepirkumam ir notikusi to ražošanai nepieciešamā licences iegāde. Nacionālajā apzīmējumā WP18/D30- ražošanas apgūšana var liecināt par Ķīnas daudz tālejošākiem plāniem. Iepējamā interese izskaidrojas ar vilkmes maksimuma atšķirību starp D-30 un AL-31F - 10,2t : 7,6t.* Pilnībā nomainot borta avioniku un mērķnoizīmes tehnisko aprīkojumu. Tehnisko uzlabojumu rezultātā H-6K apkalpe sarūk no 6 līdz 4 pilotiem -operātoru. Vienlaicīgi ar platformas modernizāciju Ķīna izvērš nepieciešamā bruņojuma elementu medības. Tādu iespēju atrod Ukrainā, iegādājoties spārnoto raķešu Kh-55 modeļus un nepieciešamo tehnisko dokumentāciju to ražošanai. Sākot ar 2013 gadu pirmā 15 bumvedēju H-6K partija ierodas Gs bruņojumā,
Uzlabojumu rezultātā lidaparāta kaujas rādius izaug no 1800km līdz 3600km kam pieskaitāma SpR sniedzamība 2500km. Nelielas izmaiņas skar kaujas kravu no 9t .sasniedzot 10t. Lidmašīna zaudē iekšējās piekares ieroču telpu to atvēlot papildus degvielai. Lidaparāta maksimālais svars nepāŗsniedz 90t.* konstrukcijas sausais svars 37t. ar ātruma maksimumu 1050km/h. Bumvedēja H-6 K raksturlielumi nerada nepieciešamību izmantot dārgas, sarežģītas un darbietilpīgas tehnaloģijas. Karkasa materjālu listē dominē Al un tērauds. Tehnaloģiskā vienkāršība izskaidrojas ar bāzes konstrukcijas ciltstakstu pēctecību B-29-Tu-4-16. Ražošanas tehnaloģija optimizēta karadarbības apstākļiem. Ķīnai iegūstot aktuālu, liesinātu raksturlielumos B-52 koncepcijas lidaparātu.Paralēli pilnveidojot Tu-16 ''Badger'' klonu tiek intensīvi strādāts pie jauna zemas signatūras H-20 bumvedēja. Valsts stratēģiskās aviācijas attīstība notiek perspektīvu un finasiāli racionālu koncepciju iespaidā. Slēptie darbi ierosina spekulācijas par H-20 raksturlielumiem, Tālāk autora apsvērumi. Piemērs, 39t. smagā triecienlidmašīnas Su-34 raksturlielumi ir tuvu perspektīvā vidējo bumvedēju optimumam. Neskatoties uz to Su-34 piemīt trūkumi, ieroču ārejā piekare izraisa frontālo pretestību un EAV pieaugumu, degvielas patēriņu-distances sarukumu. Lidaparāta trūkumiem ir pieskaitāms 1800 km/h makimālais ātrums un Su-27 raksturīgā manevrētspēja. Izveidojot pretrunīgu lidaparātu ,taktiskiem-iznīcinātājiem cienīgs ātrums un manevrētspēja* pretstatā bumvedēja mērķnozīmei. Īpašibas kuru lietderība kaujas apstākļos ir apšaubāmas.Maksa par pretrunām ir liekā svara balasts un degvielas apjoms, tātad sniedzamības sarukums. Intereses trūkums no Ķīnas puses par Su-34 var tikt izskaidrots ar raksturlielumos atbilstošāka bumvedēja tapšanu.Iznīcinātāja Mig-31 maksimālais 46t. un H-6K bumvedēja 90t.* svars norāda ka dzinējiem D-30 ir slēptais resurs. Tie var tikt izmantoti jaunā- 60t.starta svara bumvedējos. Svara sarukums un airodinamikas uzlabošanas rezultātā iegūstot ekonomisko superkreisēšanas, M=1,15 ātruma maksimumu. Vidējās sniedzamības H-20 bumvedēja raksturlielumi ir ''izmaksas-rezultāts'' attiecībā ekonomiski un tehniski pamatoti. Kaujas profilā var tikt realizētas stratēģisko bumvedēju B-2 un F-35 priekšocības : zemā signatūra, bruņojums iekšējā piekarē ,superkreisēšana. Pārspējot sniedzamībā un superkreisēšanā F-35, bet eksploatācijā B-1/-2/-52 ,Tu-160/-22M. Rezultātā iegūstot iespēju veidot iespaidīgu bumvedēju floti. Ar šādu modeli atkārtojot un uzlabojot ASV p.gs.70 gadu F-111 parka apjomus. Iegūstot ĶTR reģionālā un globālā līmeņa spēka projekcijai nepieciešomo instrumentu. Korpusa signatūras minimizēšana ļaujot optimizēt SpR raksturlielumus. Samazināt gabarītus, svaru un sniedzamību ,atkārtojot SpR raķešu JASSM programu. Uzlabojumu rezultātā perspektīvā H-20 pretavionešu uzdevumu kaujas konfigurācijā bruņojuma svars 5-7t. no 5 līdz 6 SpR iekšējā piekarē. Kīna, neskatoties uz fantastiskām finansu rezervēm izvairās no mazproduktīvu ,dārgu superprojektu realizēšanas. Uzsvars ir ''izmaksas-rezultāts''. Varbūtējā H-20 tēla spekulācija: B-1 spice un apkalpes nodalijums savienots ar YF23 veidojot vienotu kompozīciju.
vilkmes maksimums(militari) 10,2t. : 7.6t.*- vilkmes maksimums bez forsāžas ,bez ekstremāla degvielas patēriņa. Forsāžā deg. patēriņš pieaug x2,5-3,5.Izmantojas īslaicīgam 3min. sprintam pēc kura veikšanas lidaparātam jatgriežas vai jasastop tankeris. Lielāks vilkmes maksimums apvienojumā ar airodinamiku ļauj iegūt bezforsāžas superkreisēšanu.
Su-34 svarā un koncepcijā ,kā arī tehniskajā aprīkojumā atkārto F-111''Ardvark'' taktisko bimvedēju.
Svars 39t pret 42t./45t.
cienīgs ātrums un manevrētspēja*- Su-34 maksimālais ātrums ir salīdzināms ar F-16 /-18 maksimumu. Bumvedēja konstrukcija spēj veikt manevrus ar G-9 pārslodzi,vairākos ''astes locīšanā'' elementos atkārtojot taktiskos iznīcinātāju iespējas.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru