Sekotāji

ceturtdiena, 2016. gada 26. maijs

Turcija, kurdu separātisms-I.


Konflikts Sīrijā aktivizēja kurdu pašnoteikšnās kurstību Turcijas**kurdu apdzīvotajos rajonos. Kurdiem veidojot pretestības grupas.Kurdu valsts izveide ir tikai laika jautājums. Sīrijas,Irakas kurdu apvienošanai šķēršļi ir valstis un politiskās pretrunas. Irakas un Sīrijas valsts vājums un sunnītu/vahabbītu islama valsts ideja rod pretestību kurdu sabiedrībā. Cīņa Sīrijā un Irakā pakāpeniski izkristalizē kurdu valstiskuma ideju tai pakāpeniski aptverot arī Turcijas kurdu sabiedrības daļu. Sīrijas un Irakas valstiskās robežas ir formālas un nevar kļūt par šķērsli Kurdistānas valsts izveides ceļā. Ilglaicīgā termiņā kurdu galvenā problēm ir Turcijas valsts politika. Turcijas ''realizētā drošibas'' politika  noliedzot kurdu etnosa ,kultūras un valodas pastāvēšanu.  Kurdu valsts izveide kā jebkurai valstij saitās ar vēstures ''iespēju loga'' atvēršanās momentu. Viena no pazīmēm par vēstures ''iespēju loga'' atvēršanās brīža  tuvošanos ir noritošā karadarbība Irakā un Sīrijā. Kurdiem labvēlīgi procesi norit Turcijas politiskajā arēnā. Sākot no 2002 gada, premjerministra Radžepa Erdrogana vadība realizē laicīgās varas tuvināšnos ar islamistiem. Novērojas pakāpeniska attālināšnās no Eiropas, ASV un Izrēlas. Piemēram,2002 gada beigās Erdrogana valdība noraidija prezidenta Buša prasību izvērst Turcijā materjālās rezerves Irakas invāzijas realizācijai. Netikai noraidija teritorijas izmantošanu ,bet arī anulēja 100.000 karēvju atbalstu ASV spēkiem. Japiemin ka Turcija ir ASV reģionālais sabiedrotais un NATO loceklis ! Turcijas -Izrēlas ekonomiskā,politiskā  sadarbība cieta krahu pēc Erdrogana realizētas ''palīdzības misijas'' Palestīnas,Gazas sektoram.  Turcijas  un Eiropu attālināja atšķirīgā vērtību izpratne. Premjerministra Erdrogana realizētā valsts islamizācijas politika ir klajā pretrunā ar valsts dibinātāja Ataturka Kemaļa  politisko ''testamentu''.Iegūtās dividendes, iespēja izmantot islamistus cīņā pret kurdiem. Šādai politikai ilglaicīgā termiņā pakāpeniski izraisot nestabilitātes blaknes sabiedrībā. Islama faktora klātbūtne Turcijas politiskā izraisija konfrontāciju ar Krieviju*. Šādai konfrontācijai ņemot vērā Sīrijā un Irākā noritošo karadarbību, robeža ar Krievijas sabiedroto Armēniju un  iespaidīga kurdu faktora klātbūtne valstī, var izrādīties tai liktenīga.

Turcijas Bs pretterorisma daļas.


Turcijas ilglaicīgā kurdu etnosa nolieguma politika ir loģikas diktēta. 2016 gads, Turcija no 75 miljoniem iedzīvotāju aptuveni 18-25% veido kurdi. Lielākā daļa no tiem dzīvo Turcijas Kurdistānā aptverot 15 rajonus. 2015 gadā Erdrogana politiskā līnija sāk ienest pirmos'' augļus''. Viens no varbūtējiem scenārijiem ir tālākā konfrontēšana ar sabiedrotiem. Cēlonis ,fundamentālas pretrunas jutājumo kuri skar kurdu pašnoteikšanos. Konfrontācija ar Krieviju un Irākas, Sīrijas kurdiem  galarezultātā  izraisa ievērojamus ekonomiskos zaudējumus. Varbūtējas invāzijas realizēšana Sīrijas kurdu apdzīvotos rajonos izraisīs Krievijas pretreakciju. Hibrīdkara ietvaros veicot ieroču piegādes kurdiem. Šāda prakse pārnestu karadarbību no Sīrijas uz Turcijas teritoriju. Izraisot apjomīgu un ilglaicīgu pretterorisma operāciju Kurdistānā ,iesaistot Turciju pilnvērtīgā karadarbībā divās frontēs ! Kā zinām no vēstures, bezcerīga nodarbe.

                                      

                                                   
Turcijas** - autors, Sīrijas konfliktā bez Turcijas ir iesaistītas lielvaras, kopmpāniju ,tautu ,cilšu ,reliģisko kopienu intereses.Turcijas-Kurdu konflikts ir skatāms kurdu tautas pašnoteikšnās,valsts kristalizācijas procesa ietvaros.

mērķtiecīga konfrontācija ar Krieviju*- autors, Erdrogana demonstratīvā darbība mērķēta islama pasaulei. Līdzīgi kā Turcijas -Palestīnas, Gazas sektora palīdzības desants izraisija konfliktsituāciju ar Izrēlu. Kapeic ? Līdzīgi kā Izrēlas gadijumā Krievijas lidmašinas notriekšana saitās ar īslaicīgiem  politiskiem bonusiem, bet ilglaicīgiem stratēģiskiem zaudējumiem. Lidaparāta  1-2,5-10 km ielidojumi valsts gaisa telpā formāli sniedz iespēju notriekt , bet ne juridiski korekti. Jaatgādija ka Su-24 atlūzas piezemējās 4 km no Turcijas robežas. Ilustrācijai jamin Turcijas prakse attiecībā pret Grieķijas gaisa telpu.  Ja Grieķija projicētu Turcijas deklarēto un  praktizēto pret Turciju, mazāk kā pusgada laikā tā paliktu bez kaujas aviācijas !    
                                                  

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana