Sekotāji

Powered By Blogger

otrdiena, 2011. gada 23. augusts

Zviedru darbi klāja aviācijas jomā.

JAS-39 dalība Indijas tenderī, kalpoja kā ierosme modeļa ,,apjūrošanai,,. SAAB kompānijai atverot pārstāvniecību Lielbritānijā, to pamatojot ar britu pieredzi klāja aviācijas jomā.
Zviedru Sea Gripen projektam ir labas izredzes un optimasma. Pamats ,pasaulē vērojamā interese par avionešiem. Vairumam valstu finansu iespējas liek koncentrēt uzmanību ,, ekonomisko,, avionešu virzienā. Cēlonis, uzturēšanas izmaksas !
Izmaksu galvenās sadaļas veido : korpusa eksploatācija, apkalpes uzturēšana un aviospārna uzturēšana.
Kuģu ģeometriskos izmērus lielā mērā nosaka lidaparātu tehniskie raksturlielumi. Lielvalstīm izbūvējot atbilstoši savai militārai koncepcijai piemērotus avionešus ar klāja aviāciju.Sākot no p.gs.80. avionešu klāju ir pametuši lidaparāti ar  pilno starta masu līdz 16 t. To vietā nākot 23t.-30t. smagsvariem ! Sekojoši,augušie lidaparātu izmēri un svars, saistas ar patērējāmās degvielas apjoma pieaugumu.Augušās lidaparātu spārna prasības saistas ar izmēros lielākiem avionešiem, radot kopējo sadārdzinājumu.
Klasiskās klāja aviācijas ekonomisko avionešu līnija izmira līdz ar vieglo klāja aviāciju*. Turpinot vieglo avionešu līniju ar netradicionālu, vertikālā starta, piezemēšanās lidaparātu Harrier eksploatāciju , bet šo lidmašīnu dzīves cikls tuvojas noslēgumam. Pieejamā  klāja aviācijas nomenkalatūra aprobežojas ar četriem- pieciem lidaparātiem : Rafael-M , F-18 E/F SuperHornet, Mig-29K, Su-33K un jauno F-35C/B Lightning II. Pārskaitītie modeļ vieglo, vidējo avionešu gadijumā skaitliski ierobežo aviospārnu ar 12 lidaparātiem.  Divu pamatiemeslu dēļ, lidaparātu izmēri un svars ! Zviedru Sea Gripen projekts ir pozicionēts uz izzudušo vieglo flotes taktisko- iznīcinātāju klasi*. Lidaparāta oriģinālam piemīt daudzi klāja aviācijai raksturīgie elementi , ļaujot ,, apjūrošanu,, veikt salīdzinoši īsā laika posmā.
Izstrādātājiem atzīmējot ka: lidmašinas pieticīgie izmēri ļauj ignorēt spārnu sakļaušanas sistēmu(svara, laika un resursu ekonomija), airodinamiskā,, pīles,, kompozīcija nodrošina precīzu glisādes taku,  zviedru ,, piezemēšanās stils ,,ir klāja aviācijai raksturīgs, izmantojamā šasijas pretbloķēšanās(ABS*) sistēma ļauj pilnībā apstāties 600m no piezemēšanās punkta.
Ar,, apjūrošanu,, saistītās izmaiņas skar : bremzēšanas āķa uzstādīšanu, planiera konstrukcijas stiprināšana, šasijas pilveidošanu un pretkarozijas aizsardzība.
Uzskaitīto pārmaiņu rezultātā Gripen NG planieris iegūst 400kg svara pieaugumu, salīdzinājumā ar C/D variantu.
Pie plusiem tiek pieskaitīta lidaparāta duāla starta iespējas-katapultas un tramplīna . Izmantojot tramplīnstartu lidaparāta iekšējās degvielas rezerves ir par 30% mazākas. Ar šādām īpašībām  apveltīts lidaparāts ļauj klientam izvēlēties sev nepieciešamo avioneša konfigurāciju. 

                             Peter Karlsson-- SAAB, Gripen International  
Projekts Sea Gripen piedāvā viegās klases taktisko-iznīcinātāju kuru iespējams izvērst uz  25.000 t. avionešiem !! Esošai klāja viācijai šādu izmēru avioneši saistas ar p.gs. 60 gadiem, kā piemērs minams Francijas Klemanso avionešu līnija.  Brazīlijas  gadijumā, Sea Gripen nomainot aviospārnu ļaujot turpināt eksploatēt  vieglo São Paulo * avionesi. Perspektīvā, zviedru projektam dodot finansiālo motivējumu vieglo avionešu būves atdzimšanai.  Kā viena no tādām avn*. platfomām uzskatāma Itālijas 27.000t- Cavour, projektam kalpojot par Indijas  avn. izbūves pamatu.
Iespējams ka tieši pateicoties Sea Gripen  avionesēju valstu klubs papildināsies ar jauniem karogiem .

  São Paulo *-bijušais Francijas Klemanso klases avn. 2005 gadā Brazīlija no Francijas iegādājas par 12.miljoniem Eur. Pirkumam seko otrs, klāja aviācijai nepieciešamos A-4 KU Skyhawk iegādājoties Kuveitā par 40milj.$.     

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru