Lidmašīnas tehniskā uzbūve saistās ar rindu problēmu. Pirmkārt, lidaparāta virsma šādos ātrumos sakarst līdz 240-420*C . Tradicionālā aviācijas alumīnija kušanas robeža ir 660*C. Lai nodrošinātu šādas iespējas 90% + konstrukcijas ir veidota no titāna sakausējuma. Galvenais titāna ieguves un piegādes avots pasaules tirgū, PSRS !
Izmantojamā degviela. 3000km/h ātra kreisējuma laikā lidmašīnas spārnu sadaļa uzkarst līdz 260*C. Tādejādi noliedzot aviācijās tradicionālās degvielas izmantošanu. Šādā temperatūrā aviācijā izmantojamā aviodegviela**, pašaizdegas un eksplodē ! Projekta ietvaros rada atbilstošu degvielas maisjumu PF-1, pēcāk to pārdēvējot par JP-7. Pielietotā degviela JP-7 ir petrolejas klasei piederoša ar augstu aizdekšanās slieksni. JP-7 viršanas temperatūra 288*C (1atm.). Tādejādi degvielai kalpojot par apjomīgu siltuma "akumlātoru"* pildot lidmašīnas korpusa dzesētāja lomu. Junradītā degviela sarežģī aizdedzes inicēšanas un liesmas uzturēšanas procesu uz zemes. Lidmašinas dzinēju starta procedūra. Arī turpmākam bezatteikuma degšanas procesa nodrošināšanai lidojumā katrā no lidmašīnas dzinējnodalijumiem ir ietverts ,,inicātor,, balons ar piroforisko tri-ethyl-borone( TEB). Vienlaicīgi pilnas forsāžas radītā izplūdes liesma veido 60m garu asti. Iespaidīgai izplūdes astei palielinot tās tehnisko atklājamību-radiolokācijas un infrasarkanajā diapozonā.Daļējai forsāžas faktora neitralizācijai radiolokācijas diapozonā tiek izmantota otra dārga cēzija bāzes speciālā piedeva A-50.
SR71 izmantojamie dzinēji, uzbūves konfigurācijā līdzinājās J-91 virskaņas bumvedēju XB-70 Valkiry dzinējiem. Problēma līdzīga, J-58 klasificējas kā jaukta tipa turboreaktīvie-taisnās plusmas dzinēji. Dzinējā ietvertā ''divējādā daba'' tiek panākta ar gaisa ''pārplūdes'' apvadu kontūru izveidošanu starp pirmo auksto un otro karsto kompresora sadaļu. Apvades kontūriem paralēli pildot dzinēja dzesēšanas palīgfunkcijas. Izmantptais risinājums ir klasificēta informācija.Prognozējamā ātruma un temperatūras slodze prasija pārskatīt izmantojamo materjālu nomenkalatūru un uzbūves tehniskos risinājumus. Izmaiņas skar dzinējā pielietotos Al-super sakausējumus, hidrauliku un eļošanas sistēmas šķidrumus.
Lidmašīnas hidraulikas un degvielas sistēmu cauruļvadi ir veidoti no karkasā un virsmā izmantojamā titāna. Hidrauliskā šķidruma lomu pilda JP-7 degviela, virtuāli ''cieta'' 30*C un vajadzīga stunda lai šķidrums akumulētu nākamos 6-7*C. Atmosfēras berzes radītais siltums ir liela problēma lidmašīnas korpusam, vadības un tehniskā aprīkojuma apakšsistēmām.
Ilglaicīga 3000 km/h kreisēšana rada no 240*C līdz 566*C lielu temisko slodzī.
Korpus, termiskās slodzes iespaidā maina izmērus, izplešoties no 7 līdz 10cm ! Tādejādi sasilšanas-adzišanas cikla svārstības rada hermētiskuma problēmu. Sevišķi saistībā ar degvielas bākām. Temperatūras faktam noliedzot izmantot blīvslēgu funkcijām gumijas izstrādājumus. Par risinājumu kalpoja silikons. Neskatoties uz silikona karstum izturību, ilglaicīgā slodze rada blīvējumā sūces. SR-71 apkopes cikla pavadošā pazīme, degvielas peļķe. Degvielas tanku silikona šuvju oderējums ir pietiekams 100 nolidotām stundām, precīzāk aptuveni no 12 līdz 17 uzdevumiem (misijām). Tipveida uzdevumiem patērējot no 2,5h līdz 5h ,lidojuma stundas .
Steals tehnaloģija**, Ķīmiķis Mels Džordžs (Mel Georg) palīdz radīt siltuma un radiolokācijas signatūru minimizējošu Fe*-krāsu. Kā rezultātā lidmašīnas EAV* atsevišķos leņķos ir mazāka kā p.gs. 80 gados radītam bumvedējam B-1B Lancer.
Viens no aviokompleksa pamatiem ir : navigācija, zināt kur esmu un kurp dodos. Lidmašīnai ar tik netadicionālu ātrumu, augstumu un lidojuma tālumu navigācijas elements ir ļoti svarīgs. Lidaparāta navigācija apvienoja 3 dažādas sistēmas radionavigāciju(tālo/tuvo), INS* un astronavigāciju (ANS)*. Konkrētā uzdevuma lidojuma takai tiek piemērota slīdrādes karte uz kuras attainojas,, reālā atrašanās vieta,, un avaŗijas gadijumam paredzētie maršruti.
Lidmašīnas tehniskais aprīkojums atbalsta tās mērķnozīmi-izlūkošana. Galvenie nesamie sensori nodrošina perspektīvo airofotogāfēšanu un radioelektronisko izlūkošanu. Lidaparātam savā tehniskajā aprīkojumā piedzīvojot vairākkārtēju,, modernizāciju,, Evalūciju iedalot divos pakāpienos: līdz p.gs.90 un pēc. Kā robežsķirtne kalpo informācijas piegādes ātrums. Līdz p.gs.90 gadiem primārā informācijas nogāde notika līdz ar tuvošanos 700 km datulīniju sniedzamības robežai. Tikai piezemējoties radās iespēja pilnapjoma informācijas apstrādei. Kopš p.gs.90 gadu vidusposma lidmašīnas aprīkotas ar MZP datu tiešsaistes 240 Mb/s līnijām.Tādejādi ļaujot saņemt multispektrālo* izlūkošanas informāciju tiešsaistē. Sistēmai veicot globālā trieciena ,,rezultāta'' kontroles platformas funkcijas. Pieļaujams ka pēdejā ,,Melnā strazda'' neafišēto lidojuma uzdevums saistas ar Pakistānas gaisa telpu un Bin Laden medību sezonas noslēgumu .
SR-71 un ,,kultivējamie,, maldīgie pieņēmumi.
Agrīnā cīņa ar lidmašīnas demaskējošiem faktoriem nau saistīta ar mūsdienu jēdziena steals* izpratni. Pielietojamā tehnaloģija bija definējama kā minimālās '' izdzīvošanas nišas'' nodrošinātāja. Lidaparāta lielais virskaņas ātrums vienlaikus ir ārī tā vājā vieta. Ātrums pārvērš to par skrējiena takas ķīlnieku ar minimālām iespējām manevrēt.Tādejādi kļūstot par vieglu ,,stacionāras,, trases mērķi ! Šādu apstākļu iespaidā lidaparāta izdzīvošana bija tieši atkarīga no pretiniek aviācijas platformu spējas savlaicīgi atklāt un ''slēgt'' ieroču novades sistēmu turpmākai raķešu realizācijai. Infrasarkanais diapozons. Pirmās paaudzes IS- novades VR sensori ļāva satvert tipveida taktisko-iznīcinātāju no aizmugurējas pussfēras. Iemesls, labi redzams dzinēja radītais karstums. Saistībā ar SR-71, tā dzinēju un planiera ģenerētais karstums ir nesamērojami ar ,,tipveida,, mērķa izpratni. Procesā ģenerējot vairāk kā pietiekamu termiskās enerģijas daudzumu lai ar I.p. IS- novades raķetēm apgādāts iznīcinātājs veiktu pārtveršanu no tam nāvējošās, priekšējās pussfēras. Tādejādi konstruktoriem bija ļoti svarīgi minimizēt galvenos demaskējošos elementus, forsāžas asti un berzes sakarsēto ,,pieres,, frontālo virsmu utt Tehnaloģija saglabāja savu efektivitāti līdz p.gs.70 gadiem kad aviācijas bruņojuma listē ienāk dzesējamās IS pašnovades sistēmas.
Radiolokācijas diapozons. Veicamo darbu mērķnozīme ,līdzīga. Planierī izmantojamā ferīta krāsa pilda analoģiskas funkcijas un ir specializēta iznīcinātāju-pārtvērēju RLS dm/cm-diapozoniem. Forsāžas liesmas RL- signatūras samazinājums ir veikts ar mērķi apgrūtināt iznīcinātāju-pārtvērēju borta RLS atklāšanas un ieroču pielietošanai svarīgos slēg-tālumus. Panākot iespēju izkļūt no RL-novades VR trieciena zonas, izdzīvošanas niša. Sākot no p.gs. 70/80 gadiem, par pirmo atmetamo tehnaloģiju kļuva cēzija A-50 degvielas piedeva.
Saistībā ar SR-71 zemo radiolokācijas signatūru. Pieņēmums darbojas saistībā ar p.gs.60-70 iznīcinātāju-pārtvērēju rīcībā esošām RLS. Attiecībā pret tradicionālām ''pilnizmēra'' RLS , nedarbojas. Iemesls, RLS pielietojamie viļņu diapozoni un signāla enerģētika. Kā apliecinājums, ar superskrējēja eksploatācijas laikmetu ir saistīti vairāk kā 100 preventīvo zenītraķešu raidijumi. ZRK* radiolokātoru pamat princips : Nevari redzēt, nevari šaut !
Raidītās zenītraķetes 90% gadijumu ir SA-2 vai to kloni.
Vēsture: vidējie tālumi kādos PSRS PGA sistēmas RLS atklāja superskrējēja lidojumu ir 450-550km. Salīdzinājumi : ātrums 980 m/s pret 400km distanci dod aptuveno* reakcijas laiku 210 sek.(3,5 min) Izprotot : ka 3,5 min = 200km, lidaparātam 180* apmetiena manevram nepieciešams līdz 160-200km liela loka telpa. Minētā atklāšanas distance ir minimāla un klasificējas kā ,,novēlota,,. PSRS saspēlei ar SR-71 izmantoja komplekso agrās brīdināšanas sistēmu. Tai ietvērot minimums 3 bāzes elementus: cilvēku informācijas tīklu, jūrā izvērstu kuģu RLS''piketus'' un sauzemes RLS. Pateicoties lidmašīnas sarežģītībai tās atbalsta bāzu skaits PSRS aktuālās ārvalstīs bija labi zināmas. Lidojuma sagatavošanas cikla garums kalpoja kā labvēlīgs elements izlūkošani. Minētā organizātoriskā darba rezultātā PSRS PGA sistēma vidēji ar 48h handikapu saņēma informāciju par putna lidojuma laika ''logu''.
MZP*-Mākslīgie Zemes Pavadoņi -Sputņik/Satellit
Kušanas temperatūra *-ir kad materjāls sāk zaudēt savu kristālisko formu (agregāt stāvokli), materjālzinībās svarīgākā sadaļa zināt maksimālo materjāla-temperatūras strukturālās noturības robežu. Maksimālā temperatura kuru sasniedzot materjāls turpina saglabāt savas sākotnējās fizikālās īpašības. Pamatā tā atrodas no 28 līdz 40%* no kušanas temperaturas.
no 240*C līdz 566*C--> izprotam kā, planiera laukumu ,kur lielāko termisko stresu bauda frontālās daļas-spice, spārna priekšējā daļa , mazāk virsmas kuras ir attālinātas no saskarsmes frontes.
akumulātoru*-(heat-sink**) -burtisks.tūk.--siltuma izlietne .
aviodegviela**-runa iet par revolūciju aviobūvē, p.gs.50-60g. par aviodegv. izmanto ---> avio benzīnu ,turpmāk to aizstājot ar petroleju.
EAV*-Efekt. Atstar. Virsma
Fe*-krāsa,/Ferītu bāze/-izmantojas magnetafonu lentēs.
INS*-Inerc.Nav. sist.
ANS*-Astro-Navigācijas Sist.
astronavigācija*-orjentēšanās pēc zvaigznēm,izmantojas strat.noz.raķetēs, bumvedējos,zemūdenēs.
''slēg''/,,slēdzas'' *-bruņojuma novades sistēma stabili satver mērķi, signāla ,,spēks'' ir pietiekami liels un skaidri izdalās uz vides trokšņa fona.
RL-novades*-RadioLokācijas novades
RLS*-RadioLokācijas Stacija.
PGA*-PretGaisa Aizsardzība, sistēma.
Pikets*-gupa vai atsevišķi ņemta kuģu vienība izvirzīta,, perifērijā,,-sardze.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru