Sekotāji

otrdiena, 2015. gada 15. septembris

Francijas GS un tehnaloģiskās lamatas.

Francija ir viena no 5 Eiropas dominējošām aviācijas lielvalstīm. Raksturojas ar attīstītu aviobūvi un secīgi nacionālā ražojuma militāriem un civiliem lidaparātiem. Francijas Gs tradicionāli ieņem vienu no vadošām vietām Eiropas drošibības struktūrā. Aukstā kara perjodā Francijas Gs eksploatēja ievērojamu taktisko-iznīcinātāju un triecienlidmašīnu parku. Sākot no p.gs. 90 gadiem Eiropā notikušo ģeopolitisko izmaiņu ietekmē Francijas Gs piedzīvoja armijas skaitlikā sastāva eroziju. Avioražotājiem dominējošā vadlīnija, skaitlisko daudzumu kompensēt ar tehnaloģiju. Topošam lidaparātam ''Rafael'' aizstājot Gs vissus taktisko-iznīcinātāju modeļus. Superplatformas izstrādei  iztrūka finansu ierobežojumi. Šāda tendence Eiropas aviobūvē dominēja 20 gadu garumā.Turpmāk atklājot Francijai vairākas nepatīkamas ekonomiska rakstura blaknes. Spēcīgu avioindustriju veido spēcīgs patērētājs: skaitliski lieli gaisaspēki ,klāja aviācija un armijas aviācija. Tiražēšanas procesa apjomam panākot modeļa cenas samazinājumu un ierosina ārvalstu pasūtītāju piesaisti, eksportu !

Mirage-2000D.
Francijas aviobūves  tehnaloģiskais produkts, taktiskais-iznīcinātājs ''Rafael''  kļuva par Gs skaitliskā sarukuma upuri. 1985 gadā, Francijas Gs ar vairāk kā 40 eskadriļām un vairāk kā 600-700 kaujas lidmašīnām: Mirage-3,-4,-5, F1,-2000 un Jaguar. Atbilstoši Gs lielumam un ražošanas apjomiem ''Mirage'' modeļi ieguva plašu noietu ārvalstīs.Valsts militārai aviorūpniecībai ieņemt godpilnu trešo vietu kaujas lidaparātu tirgū. Šodien, Francijas Gs kaujas lidaparātu skaits ir sarucis līdz 246 saglabājot tālāko erozijas perspektīvu. Pasūtijumu trūkums no Gs un mazapjoma ražošanas radītās izmaksas ir iemesls kapeic 15 gadu garumā ''Rafael'' nau spējis atrast noietu arvalstu tirgos. Apjoma trūkums iespaido netikai Francijas avioindustriju ,bet arī valsts militāro kapacitāti. 2013 gadā publicētā aizsardzībai un drošibai veltītā ''baltā gramata'' paredz laika termiņā līdz 2019 gadam Gs eksploatēs-224 kaujas lidaparātu. Pēc 09.15. žurnālā ''Air International''  publikācijā ''Eygiptian Rafales,Servicability & Para drops'' minētā, Francijas  Gs 246 pamatu veido: 153/124*-(29) Mirage-2000-5/ (7)-B/(15)-C/ (73)-D / (29)-N* kuriem japieskaita 93 ''Rafael-C/M''. Minētie 93 ''Rafael''lidaparāti tiek sadalīti starp GS un JS klāja aviāciju. Atsevišķu uzmanību ir javelta platformu: gatavības un eksplotācijas rādītājiem*. Katram no modeļiem šie rādītāji atšķiras. Piemēram, augstāk minētā rakstā norādot ka gatavības rādītāji bieži atšķiras par labu vecākā modeļa platformām. 2014 gadā demobilizētā Mirage F1 gatavības rādītājs bija augstāks par daudz jaunāko Mirage-2000D. 2014 gada Gs budžētā 293 mil.Eiru tiek rezervēti 153 Mirage-2000 platformu gatavības rādītājam, iepretim 93 ''Rafael'' prasa 226 mil.Eiru. Abos gadijumos atšķirības ir nelielas. Saistībā ar eksploatācijas rādītāju ilustrējoša informācija netiek sniegta. Saprotams jo eksploatācijas rādītājs demonstrē platformas patieso lietderības koificentu : patērētais un iegūtais rezultāts.   Pēc 2020 gada platformu Mirage-2000D tālākā resursa atjaunošana un tehniskā aprīkojuma modernizācija ir ekonomiski nelietderīga. Pakāpeniski kļūst skaidrs ka Francijas ''baltajā grāmatā'' nospraustais 225 ''Rafael'' apjoms ir grūti sniedzams mērķis. Prognoze, 2020 gadā -''Rafael'' kopējais skaits  GS un JS sasniegs 120-140 lidaparātu, izveidojot 85 kaujas lidaparātu deficītu. Īstermiņā daļu no deficīta segs Mirage-2000D. No minētā skaita tikai aptuveni 100 lidaparātu atradīsies GS pakļautībā. Pastāv iespēja ka kaujas aviācijas deficītu Francija kompensēs ar ārvalstīs veiktu iepirkumu. Vienīgais pretendents ir F-35A ''Lighting-II''. 2015-2020 gada Francijas Gs  kaujas aviācijas skaitli ietekmēs gatavības rādītāja  svārtība no 27% līdz 46% iegūstot dažādus skaitļus: 246-224 un vidēji -60%= kaujai gatavi: 97-110 lidaparāti.  INFORMĀCIJA pārdomām, Francijai grūtības ir nodrošināt 46% gatavības rādītājus 18 un 27 gadu izdienas Mirage-2000D un Mirage -2000-5/-C platformām. Līdzīgs ,46% gatavības rādītājs ir 6 gadu veciem ''Rafael''. Kāds gatavības rādītājs ir 28 gadu Su-27SM , 30 gadu Mig-31BM un 3-10 gadu Su-30SM ,Su-34........?


124* -skaitlis neietver kodoliebiedēšanas spēkiem pakļauto Mirage-2000N modeli.

eksplotācijas rādītāji*- serviceability rates/operational service rate- ir divi dažādi termini ietver sazarotus apakšpunkus . Vienkāršojot-  gatavības rādītājs un eksploatācijas rādītājs. Pirmais no otrā atšķiras: sagatavots, darbam gatavs(vec bet kalpo): mašīnai riepās gaiss ,degviela ,eļļa ,elektrosistēma utt.iepretim  darbalaikā/ eksplotācijā atklāto/radušos trūkumu novēršanu. Mazāk trūkumu ,vieglāk ,ātrāk novēršamu, iegūstam vairāk atkārtotu lidojumu/bezremonta laiku.           

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana