Sekotāji

Powered By Blogger

ceturtdiena, 2015. gada 3. septembris

Tērauds vai sintētika ?

Sintētisko materjālu izmantošana ir plaši izplatīta aviācijā un flotē. Aviācijā , sintētiskiem kompozītmaterjāliem veidojot ievērojamu daļu lidaparāta svara. To izmantošanas virsotne materijalizējas vielajā triecienlidmašīnā ''Scorpion''. Sintētikai, stiklšķiedrai, kevlāram un oglekļa šķiedrai veidojot 85-90 % konstrukcijas svara. Līdzīgi panākumi ir vērojami flotē. Ilgstošā laika posmā par sintētisko RFP/RFC*- kompozīt konstrukciju līderiem jauzskata mīnutraleri-meklētāju klase. Pretmīnu uzdevumu izpildei nepieciešams minimizēt fizisko lauku lielumu ,agrīnais flotes steals !Sintētisko kompozīt konstrukciju tālākā izplatība flotes platformās notika līdzīgu izdzīvošanas apsvērumu iespaidā. Virsūdens kuģos sintētikie materjāli ļauj samazinātāt radiolokācijas un IS signatūru. Piemēram, standarta fregates vai iznīcinātāja EAV=1200/2000m2*.  Līdzīgu fizisko lauku objektu Su-27SM2/-30SM/-35S radiolokātori atklāj no 120km līdz 180km distancē ,bet AWACS radars līdz radiohorizontam. Korpusa signatūras sarukums degradē radiolokācijas pašnovades PKR  satveršanas distanci ,tātad trāpijuma varbūtību. Vienkāršākais platformu EAV minimizēšanas veids  tiek panākts izmanot ģeometriju ,kā arī virsbūvē aizstājot metālu ar sintētisku kompozit konstrukciju. Pretstatā Al/Mg virsbūvēm kompozīt konstrukciju pielietojums sniedz nelielu svara ekonomiju,bet ievērojami lielāku ugunsdrošibu. Atšķirībā no metāla, kompozit konstrukcija ļauj veidot vairākslāņu struktūru ar integrētiem elektromagnētiskā signāla apsorbcijas 0-kambariem. Veikto izmaiņu rezultātā fregates vai iznīcinātāja izmēra platforma iegūst EAV=100m2 ar atbilstošu atklāšanas distances sarukumu. Šodien, kaujasplatformu vidū sintētisko korpusu spicē atrodas Zviedrijas un Norvēģijas raķeškorvetes  ''Visby'' un ''Skjold'', bet fregašu, Francijas ''La Fayette''.  Piemēram, raķeškorvešu ''Visby'' un ''Skjold'' gadijumā EAV=6-15m2*. Pretstatā aviācijai un flotei, armijas panākumi sintētisko matejālu izmantošanā ir ievērojami trūcīgāki. Daļēji to var izskaidrot ar kaujas vides atšķirību. Bruņtehnikai nepietiek ar vienkāršu fizisko lauku: akustisko-Db, IS un EM minimizāciju. Tai primāri jaiztur apvidus un bruņojuma radītā slodze, kā arī pretinieka raidīto ložu, lādiņu ,artilērijas lādiņu šķembu plūsma un prettanku granātu vai raķešu raidijumi. Šodien dominē trīsslāņu +(sviestmaizes) risinājums : pretšķembu odrējums, pamatslānis -tērauda vai Al/Mg bruņa ar starpslāni un virsslānis ,keramiskā ,sintētiskā aplikācija. Galarezultātā no tērauda vai Al/Mg veidotā  konstrukcija ir tehnaloģiski saržģīta ,tātad darbietilpīga un dārga. Perspektīvā sintētisko manterjālu izmantošana un veidošanas tehnaloģija sola līdz 25% lielu resursu ekonomiju. Sintētiskā korpusa priekšrocības ir iespēja aiztāt metināšanu ar veidošanas (molding) procesu. Tikai tehnaloģisko principu nomaiņa rada lielu darbastundu un energopatēriņa ekonomiju. Pretstatot, vienādas bruņnoturības metāla un sintētikas korpusus, pēdejie iegūst karozijas,slodzes noguruma, zemas signatūras -Db,IS,EM un citas priekšrocības. Sintētiskai bruņai pateicoties veidošanas tehnaloloģijai pastāv iespēja integrēt korpusā iejšējā stiprinājuma un aprīkojuma elementus tai iztrūkst nepieciešamība pēc zembruņas pretšķembu oderējuma ! Pilotprojekti sintētiskās bruņtehnikas izstrādes jomā norit Lielbritānijā,ASV,Zviedrijā, Japānā un Singapūrā. Sintētisko bruņkorpusu līderi ir ASV un Lielbritānijas bruņtehnikas ražotāji.  Sintētika pretstatā metālam ļauj iegūt par 20% vieglāku konstrukciju. Piemēram jamin no kompozītbruņas vidotas bruņmašinas ''Supacat'' SPV400 ,vai CAVCAT čaula, Pēc Army-technology.com minētā ,šodien materjāli ļauj veidot mazāk kā 1t. sintētisko monolīt korpusu ar 2t.bruņutērauda ekvivalentu. Pirmā ''sintētiskā tanka'' izstrāde radās p.gs. 90 gadu vidū ,britu tehniskās jaunrades stalim ''QinetiQ'' un kompānijas ''Vickers/ Alvis'' pilotprojekta ACAVP-Advenced Composite Armoured Vehicle Platform ietvaros.  ACAVP projekts ietver  FRES tehniskās prasības perspektīvam ''CRV-T'' saimes aizstājējam.

                                          20t.-90% - sisntētsikā kompozītkonstrukcija.

Konstrukcijai izvēloties lētāko materjālu E-stiklšķiedru. Korpusa sienu vidējais biezums ir 6 cm iegūstot aptuveni 1-1,5cm tērauda bruņas ekvivalentu. Izmantojot papildus keramiskās bruņas aplikācijas tiek iegūts samērojams aizsardzības ekvaivalents. Viens no iemesliem kapeic ACAVP risinājumi neieguva tālākatīstību ir britu FRES-Future Rapid Effect Sistem koncepcijas parskats.
Pretstatā 7,8t. CVR(T)''Scimitar'' saimes vietā nāk  Scout SV- 38/42t. smagsvari.  Neskatoties uz šādu pavērsienu sasniegtie tehniskie lielumi ir izmatojami citu vieglo kāpurķēžu un riteņ bruņtehnikas modeļu radīšanai. Sintētiskie aizsardzības paneļi ļauj ātri pielāgot armijas kravasauto aizsargātai personāla transportēšanai.


Virsslāņu uzdevums vājināt ložu,lādiņu vai granātu mēŗķiedarbi.
C*RFP /C*- Carbon* Reinforced Fiber Plastic/ Composit /
Carbon*-oglekļa
EAV=6-25m2 , koka karkasa 6-20m laiva.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru