Sekotāji

ceturtdiena, 2015. gada 17. septembris

Krievija un F-22''Raptor'' defilējums Eiropā.

ASV veic praktiskus drošības pasākumus NATO ziemeļu flanga nostiprināšanas jomā. Lapā, Stripes.com-ASV, Krievijas kara spēles atjaunina aukstā kara spriedzi.  Pirmoreiz rotācijas spēki tiek izvērsti  bijušās Varšavas līguma un bijušā PSRS teritorijā. Šādai praksei iezīmējoi kardināli jaunu ūdensšķirtni ASV un Krievijas divpusējās attiecībās. ASV aviācijas un armijas daļu rotācija ir dabiska atbildes rekcija uz Krievijas izvērsto agresiju tās perimetra valstīs. Nozīmīgākā aktivitāšu sadaļa saistas ar tehnaloģisko, F-22''Raptor'' ierašanos Eiropā.

                                                           VĀCIJA, Spandelhamas avb.

Lidaparātu ierašanās iezīmē izvēršanas detaļu īpatnības. ASV Gs virspavēlnieks Eiropā un Afrikā ,ģenerāļa Frenka Gorenca paustais '' NATO aviācijas pārākums pār Krieviju izplēn''. Secinājuma pamatā ir Krievijas jauninājumi zenītsistēmu jomā. Daļēji tā ir fakta konstatācija, NATO jaunvalstu teritorijas atrašanos Krievijas taktisko raķešu un zenītsistēmu pārklājumā, Tas ierosina pārskatīt  NATO dominējošo aviācijas pielietošanas un bāzēšanās taktiku.Vienlaicīgi, NATO -''jaunā  problēma'' ietver tehnisko un politisko sadaļu. Pastāvošie inženier šķēršļi, jaunapgūtās aviobāzes neietver atbilstoši aizsargātus NATO standarta, aviācijas angārus.Pat atbilstošu angāru izbūves gadijumā tie neaizsargās no precīzo TBR un SpR triecieniem. Radot drūmu perspektīvu, satriecot vai bloķējot aviobāzu skreiceļus, tiek neitralizēta avb. izvēstā aviācija. Protams ka lielapjoma aviācijas komponentes* koncentrēšana kādā no jaunvalstu avb. pārvērtīs to par iekārojamu un viegli neitralizējamu mērķi. Tapeic tiek uzskatīts par lietderīgu NATO aviācijas atbalsta komponentei aprobežoties ar paleciena- aviobāzes taktiku. Tās realizācijai ir nepieciešas apgūt pēc iespējas vairāk šādu paleciena aviobāžu. Neskatoties uz to NATO piedāvātā taktika jaunvalstīm rada jautājumus. Viens no tiem, kapeic atbalsta saņemēja valstīs avb. aisardzībai  netiek izvērtas atbilstošas zenītsistēmas ? NATO šada prakse ir izplatīta. Piemērā minot Turcijas avb. to aizsardzībai no varbūtējiem triecieniem tiek izvērsts ZRS ''Patriot'' PAC-2/-3. Divkārt divaini ja runa iet par taktiskās sniedzamības balistiskām un spārnotām raķetēm ! Mērķi, kuri NATO aviācijai un zenītsistēmām šodien un jo vairāk rītdien ir salīdzinoši viegli iznīcināmi .Tātad, atbilde šadas taktikas izvēlei ir slēpta nevis tehnaloģijas niansēs, bet politikas diktētos apsvērumos. Tiek radīti maksimāli ērti apstākļi lai Krievijas neprognozētas agresijas gadijumā NATO tiku atstāta telpa diplomātiskam manevram. Kā redzam saitībā ar Ukrainas krīzi tas ir daudz savarīgāk par sniegtām papīra drošibas garantijām ! Aizsardzības plānu realizēšana Baltijas valstīs. Karadarbību prakse demonstrē ka neaizsargātas lidostu un avb. teritorija kalpo kā ielūguma forma pretinieka desanta un airomobiem spēkiem ! Protams ,izvēlētā NATO taktika Baltijas reģionā daļēji izskaidrojas arī ar  eksploatējamo aviotehnikas parku. Platformu sniedzamība ļauj pārklāt salīdzinoši nelielo karadarbības teātri. Daļēji var tikt pamatots ar dominējošo un jauno modeļu lielo dārdzību un apkopes sarežģītību. To izvēršana Baltijas avb. prasīs nopietnas investīcijas komplicētā atbalsta struktūrā ,tai skaitā zenītsistēmās.Nemazsvarīgi, ka konflikta gadijumā avb. izvērstā aviācija būtiski sašaurina NATO diplomātiskā manevra izvēles iespējas- atbildēt /neatbildēt. Tādejādi autors uzskata ka izvēlēta taktika ir maksimāli ērta NATO valstu kodolam. Tā ļauj  neprognozētas agresijas gadijumā saglabāt izvēles iespēju. Pretēji praktizētai avb. apmeklējuma rotācijai ,realitātē būtu japraktizē kaujas, izsējas punktu ,mobilā lielceļu bāzēšanās. Tādu praktizē Baltkrievijas, Polijas ,Somijas,Zviedrijas Gs ,bet netiek novērota Baltijas valstu un Polijā izvērsto rotācijas  spēku vidū.

POLIJA,.Laskas avb.

 Interesanti, līdz 2015 gada 1.septembrim  F-22 ''Raptor'' taktiskie iznīcinātāji nenonāca saskarsmē ar Krievijas PGA tehniskiem līdzekļiem. Eiropas gaisa telpā zemas signatūras lidaparātu parādīšnās rada sekojošas problēmas. Civilā aviācija, radiolokātori nespēj noteikt lidaparāta atrašānās vietu, tātad apdraud civilo aviosatiksmi ! Saistībā ar militāro jomu ,lidaparāta atrašanās virs Baltijas jūras ļauj pretiniekam iegūt kāroto tehnisko informāciju, atklāšanas tālumus ! Lidaparāta viesošanās Polijas- Laskas un Igaunijas- Amari aviobāzē rada labvēlīgus priekšnoteikumus Krievijas aviācijas eskorta klātbūtnei F-22 ierāšanās un atceļa laikā. Iespējams, lai novērtu šādu tiešo kontaktu F-22 ierašanās Igaunijā un atgriešanās notika izmantojot Polijas-Lietuvas robežas gaisa telpu, koridorsis ir tikai 104km plats !  Nevēlams elements, no  flangiem to pilnībā kontrolē Baltkrievijas un Krievijas PGA sistēmas. Tātad 1/2 distances ,precīzāk 52km nodrošina totālu pārklājumu pat saistībā ar zemi lidojošu mērķi.  Turklāt šajā gadijumā Krievijas radiolokātoriem tiktu radīta izmēģinājuma poļigona apstākļi. Iespēja realitātē apstiprināt atklāšanas distances.Atkāpei, jaaceras ka  Baltijas valstu savienojums ar NATO pamatspēkiem krīzes momentā tiks viegli bloķēts. Iespējams, ka ņemot vērā ''pudeles kakla'' radītos nelabvēlīgos apstākļus F-22 ierašānās  Igaunijā notika izmatojot maršrutu virs Baltijas jūras vai šķērsojot Skandināviju. Krievijas, Ļeņingradas apgabala* un Kaļingradas anklāva PGA sistēmas radiolokātori ir guvuši reālu iespēju klātienē skanēt F-22 ''Raptor''  apvalku. Jautājums ,vai Krievijas PGA iegūtā informācija ir lietderīgi izmantojama ?

                                                          IGAUNIJA, Amari avb.
                                                    
 Lai novērstu civilā gaisasatiksmē kļūdu rašanos lidaparāti izmanto''savs-sveš'' civilā režīma atbildētāju, bet no nevēlamas informācijas izpaušanas ,maldināšanai izmantojot stūra atstarotāju. F-22 un F-35 apšuvumā ir integrēti izvēršami/savēršami, kompakti  Lunberga stūra atstarotāji. Risinājumi ļauj panākt ka lidaparāts ir atpazīstams ,bet jūtīgā informācija par planiera EAV patieso lielumu tiek slēpta ar stūra atstarotāju palīdzibu.F-22 ierašanās Polijas ,Lietuvas, Latvijas un Igaunijas gaisa telpā atgādina ''kaķis un pele'' tehnisko saspēli. Krievijas  PGA sistēmai interesē lidaparāta EAV raksturlielumi vienlaicīgi atceroties ka F-22 ir aprīkots ar ļoti attīstītu pasīvo radiosignāla izlūkošanas sistēmu. Lidaparāta pasīvā SIGINT sistēma ļauj sintezēt reāllaika radioelektronisko bildi  par draudu klātbūtni-700km rādiusā ! Tātad, lidaparāts spēj ģeolokalizēt EM-izstarojama : gaisa ,virszemes vai jūras objektu, telpā ar 50-150 m precizitāti. Lidaparāta īpašības nodrošina lielu kaujas autonomiju aiztājot daudzas atbalsta platformas : AWACS, SIGINT* ,REC*. Vērtējot pušu informatīvos ieguvumus, lietderīgās informācijas jomā līderis ir F-22''Raptor''.Ierašanās maršruts ļauj apzināt Krievijas PGA sistēmas funkcionālo izvietojumu kara teātrī un notikušos uzlabojumus.
 Netieši to liecina ASV ģenerāļa paustais ''satrukums'' par Krievijas Bs tehnaloģiskā atstarpes samazinājumu. Ģenerāļa teiktais nau saitāms ar Krievijas Su-35 vai citām Gs platformām. Tiek vērtēta PGA sistēmā izvērsto zenītsistēmu S-400* un jauno m-diapozona radiolokātoru tīkls. Zenītsistēmas S-400 sniedzamība nopietni apdraud NATO aviācijas funkcionēšanu, pārklāj Baltijas jūru, 1/3 daļu Polijas un pilnībā :Igaunijas ,Latvijas ,Lietuvas- NATO valstu gaisa telpu. Krievijas agresijas gadijumā NATO aviācijai Batijas telpā nāksies darboties S-300V4/-400 pārklājuma zonā.

EAV*-Efektīvā Atstarojošā Virsma.
SIGINT*-Signal Intelligence-Signālizlūkošana.(SI) F-22- pārklāj no 500MHz līdz 40GHz.
REC*-RadioElektroniskās Cīņas/Pretdarbības -REP/
 S-400*-raidijums maksimālā 400km distancē ir iepējams ja mērķa H=9000-10.000 m un saglabā to - 4,5min. !                  

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana