Sekotāji

Powered By Blogger

ceturtdiena, 2011. gada 17. novembris

Ekosistēma : MIG-29 Fulcrum pret F-16 Fighting Falcon.

 Tradicionāli  tiek salīdzināti  strēlnieku ieroči Ak47 un M16. Apskatniekiem pretnostatot tehnikas modeli uzsvars tiek likts uz redzamiem tehniskiem datiem ātrums,tālums, nesamā krava un bruņojuma liste.Ēnā atstājot rindu citu raksturlielumu. Neizgaismots paliek valsts militārais redzējums ''kā cīnīties'' un sekojoši kādam jabūt ierocim. Šoreiz aviācija, Mig-29 pret F-16A/B(blok 10/15/30).
Laika posms no p.gs.80 līdz p.gs.91 gadam. 
Ražotājvalstu ASV un PSRS redzējums'' kā karot''. 
ASV tradicionāli vadošā loma militārā doktrīnā pieder aviācijai.Mērķnozīme, gaisa dominantes izcīņa, turpmāk veicinot sauzemes triecienspēku panākumus. Pretēju redzējumu realizēja PSRS , izvirzot priekšplānā armiju, bet aviācija pildot palīgfunkcijas sauzemes triecienspēka atbalstam un tā vairošanai. Prasība ir gaisa dominantes nodrošināšana karadarbības ''sektorā''. Sekojoši, katram no pretspēlētājiem realizējot principiāli dažādus kujas ''vīzijas'' modeļus kuri atainojas aviokompleksu izstrādnēs.
 
Sākot no 1972 gada ASV nodefinēja 4P radīšanai nepiecoiešamo tehnisko prasību kopumu. Jaunajai 4P koncepcijai ietverot daudzfunkcionalitāti. Lidaparātiem jaspēj iesaistīties intensīva manevra tuvcīņā ,bet pēcāk veikt ierobežotas triecienfunkcijas.
ASV aviācijas Bāzēšanas prasībām aprobežojoties ar tradicionālo avb.skreiceļiem vai lielceļu posmiem. Konstruktoriem  neizvirzot savišķas prasības saistībā ar virszemes bāzēšanos. Ierašanās kaujas rajonā notiek no attālinātām labi aprīkotām aviobāzēm. To panākot ar piekaramo degvielas bāku  izmantošanu un plašu tankeru flotes palīdzību. Kaujas atbalstu nodrošinot REC* lidmašīnām EF-111Raven un EA-6B Prowler, bet pārvaldi ar E-3A AWACS sitēmas palīdzību.
PSRS izvirzītās bāzēšanās prasības ir principiāli atšķirīgas un ir neatņemama  vienotā kaujas plāna daļa. 
PSRS koncepcijā, aviobāze tiek uzkatīta par ''pagaidu'' mieralaika atributu, kura pārstāj ekstistēt ar pirmajām karadarbības  minūtēm. Kodollaikmeta realitāte ! Prasības, lidaparātiem jaatrodas'' vardes leciena'' tālumā no atbalstāmiem sauzemes formējumiem. Uzdevums , neitralizēt pretinieka gaisa uzbrukumu ciešā sadarbībā ar armijas ZRK. Uzbrukuma ietvaros veikt triecienlidmašīnu eskortu. Šāda ''vīzija'' prasija īpašu taktiku un bruņojumu.Lidaparāta startam un piezemēšani  izmantojot lielceļus, grants klājuma un improvizētos ''pļavu'' skreiceļus. Kaujas pārvaldi veicot no''rajona'' RLS.
Tehniski : F16-gaisa skrejas ir neaizsargātas un atrodas aptuveni 1m augstumā no skrejceļa virsmas.Šādam  risinājumam piesaistot lidmašīnu labi aprīkotiem bāzēm. Vajadzību pēc augstspiediena preimatikas rada daudzfunkcionālā  mērķnozīme un augušais kaujas svars. Caurmērā F16  eksploatācijā ir ļoti jūtīga tehnika. Ilustrācijai Polijas nelielā un svaigā pieredze. Polijas F-16 pilotu vidū biežo atteikumu dēļ iemantojis apzīmējumu ''ņeļet''*. Apkopotā informācija norāda  ka lidojumu stundu skaits pretēji gaidītam ir saglabājies priekšgājēja Mig-29 līmenī. Uzsverot ka ''parādībai'' ir tehniskie cēloņi. Skreju risinājumam ienesot savu artavu kaujasgatavības rādītājos.Domājot par ''parādības''radītām korekcijām eskadriļas kaujasgatavības rādītājos.
Oponents, Mig 29 gaisa skrejas ir ar virtņu izpildijumu un zemspiediena šasijas preimatiku. Virtnēm un zemspiediena preimatikas apvienojums pieļauj tā eksploatēšanu no ''krimināla'' rakstura skreijceļiem! To pielietošana iespējama pateicoties  Mig-29 specializāciji gaisa pārākuma izcīņā. Sākoties karadarbībai, Mig 29A tuvcīņas gaiss-gaiss konfigurējumā tā spējās ir startēt no sagatavotas'' pļavas'' vai grants klājuma skrejtakas. Skreju virtņu risinājums rada 250kg papildus svaru. Šķietami necilam risinājumam piemīt daudz lielāka nozīme kopējās taktikas ietvaros. Pirmkārt, krīzes priekšvakarā ļaujot ātri izvērst dezintegrēto lidaparātu bāzēšanos.
Otkārt, gaisa dominantes izcīņa notiek armijas ZRK S-300V un Mig-29 taktisko-iznīcinātāju kopdarba ietvaros. Lidaparātu kaujas pielietojuma''vīzija'' paredz darbību ZRK S-300V pārklājuma zonā. Viens no taktiskiem elemetiem ietver komandu ''paklājs''. Militārā doma, pretinieka ierašanās notiek no atālinātiem airadromiem tā uzturēšanās laiks kaujaslauka tuvumā ir ierobežots. Iesaistot pretinieku gaisa tuvcīņā un sekojot komandai ''paklājs'' lidmašīnām ir steidzami japiezemējas tuvākā improvizētajā ''skrejtakā''. Turpmāk gaisā esošie lidaparāti automātiski definējās kā pretinieka un tiek pakļauti uguns iedarbībai, ieskaitot taktisko kodolieroču*. Taktikas realizācijai nepieciešams lidaparāts ar atbilstošām bāzēšanās iespējām.

                            Somija-1986gada jūlijs. , pirmā Mig-29 atrādīšana ārvalstīs.

Viens no aviokompleksu rādītājiem ir resurs. Apskatot planiera un dzinēja resursus. Planiera resurs ir Mig-29/ 2500h pret  F-16/6000h, bet dzinēju jomā 350/2000h* pret 1000/4000h. Lidaparāta F16 izbūve balstās uz ekonomiskiem apsvērumus otršķirīgu vietu atvēlot militāriem. Pretēju filozofiju pauž Mig-29 konstrukcija. Salīdzinoši ''nelielais'' planiera un dzinēja resurs ir ciešā saiknē ar militārās lietderības principu. Pamatā liekot matemātisko atziņu ka gaisa '' karēvja'' dzīves cikls, kodolkonfliktā būs mērāms pāris dienās ! No militārās ''ekonomikas'' viedokļa ir apskatāma resursa un lidaparāta mērķņozīme. Dzinēja resursa atjaunošanas soļa rādītājā MiG-29 paspēlē , 350h* pret aptuveni  1000h. Pieticīgo starpresursa soli rada realizētais vilkmes maksimums kā rezultātā ātri tiek izsmelts resurs. Cēlonis, tehnaloģiskais un kaujas vīzija'' kā karot''. Kaujas vīzijai definējot  lidaparāta taktikas pamatus -darbība no improvizētām skrejtakām. Nestandarta airadromi izvirza augstas energobruņotības prasības lidaparātiem, ar ko arī atšķiras Mig-29. Tradicionāls PSRS taktiskas elements kura daļēju realizācija notika Vjietnamas kara laikā.  
 Skatoties uz dzinēju resursu no militārā viedokļa ,lidaparāta Mig-29 specializācija ļauj aprobežoties ar 80 /100 h gadā. Pretēji ir ar ''daudzfunkciju'' pilotiem ,to iemaņu uzturēšanai nepieciešamas līdz 180h. Abu lidmašīnu planiera resurs ir pietiekams 20 gadu eksploatācijai.
Lidaparātu radioelektronisko apbruņojumu. F-16 ietvertā elektronikas elementu bāze ir revalucionāra.Elektonikā realizējot ciparu signāla apstrādi, ietver super lielās integrācijas mikroshēmas un arsēna-gallija izpildijuma elementus. Uzbuves arhitektūrā realizējot ''lego''moduļu izpidijumu. Turpmāk ''ciparu'' risinājums ļauj plūstoši veikt izmaiņas lidaparāta tehniskajos raksturlielumos.Radiolokātoram ietverot daudzfunkciju gaiss-gaiss/gaiss-zeme režīmus. Uguns novades sistēmai ietverot sekojošu ķēdi , RLS atklāj un nodefinā mērķa tehniskos parametrus turpmākai tuvcīņas raķešu realizācijai.
Procesa trūkums, radiolokātora mērķa izgaismošana. 
Mig-29 šādu tehnaloģisko ''ciparu'' risinājumu neietver. Piesaiste analogā signāla elektronikas risinājums apgrūtin tā  turpmāko evalūciju vertikālē. Abiem pretspēlētājiem gaiss-gaiss funkcijas ir ar dažādu kapacitāti. Mig-29 daļēja* prioritāte ir vidējā rādiusa R-27VR realizācijas režīms, pretspēlētāja aprīkojumā* izpaliekot šādām iespējām. Galvenais uzsvars tiek likts uz tuvcīņu. Objektīvi, līdz p.gs.90 gadiem dominējošā gaisa cīņas forma ir tuvcīņa-''dogfight''*. Līdz p.gs. 90 gadiem F-16 un Mig-29 ir optimizētas tuvcīņas platformas kuru galvenais bruņojuma elements ir tuvcīņas gaiss -gaiss VR. Galvenā ugunskompleksa atšķirība ir spēja realizāt bezradara ieroču pielietošanu. Ietvertā optiskās lokācijas sistēma nebrīdina pretinieku par savu klātbūtni un nodomiem. Aizsardzībai no F-16 oponenta, Mig-29 ietver radiolokācijas'' izgaismošanas'' briesmu noteicēju apvienojumā ar aktīvās radioelektroniskās pretdarbības iekārtu. Brīdinot pilotu pieņemt attiecīgus aizsardzības pasākumus, neļaujot pretiniekam izmantot pārsteiguma faktoru. Pirmoreiz p.gs. 90 gadu sākumā kļuva iespējams pārbaudīt tuvcīņas rādītājus mācību ''dogfight'' ietvaros. Savstarpējo Mig-29/R-73 un F16/15/18 /AIM-9L/M Saidwinder  kompleksu ''dogfight'' izgaismoja Mig-29 nospiedošo kompleksa pārspēku.  Atsaucoties uz Air Force Magazine publikācijās minēto, vairākārtējiem ''dogfight'' cīniņiem beidzoties ar 4:13 vai samērojamu skaitlisko attiecību. Jebkuram no pretendentiem nokļūstot ''dogfight'' distancē ar Mig-29 tā beidzās ar negaidīti ātru ''game over''*. Iemesli, Mig-29 ietvertais bruņojums gaiss-gaiss VR R73 apvienojumā ar novades komplekso risinājumu. Ļaujot satriekt pretinieku 45* platā perifērijas leņķī pretēji oponentu -23*. Liela loma uguns mērķnorādes procesā ir pilota ķiverē ietvertam tēmeklim. Ļaujot notēmēt raķetes ar skatienu. Skarbie fakti p.gs. 90 gadu izskaņā ierosināja NATO valstīs jaunu tuvcīņas raķešu un ķiverē izvietotu tēmekļu sistēmu izstrādi.
Lidaparāti pēc mērķnozīmes ir vienādi, bet ietver principiāli  atšķirīgu tehnisko filozofiju.Katra lidaparāta 100% kaujasspējas ir realizējamas vienīgi ,, vizijas'' radītās ''ekosistēmas'' ietvaros.Redzam ka militārie un ekonomiskie apsvērumi rada principiāli atšķirīgus eksploatācijā bet mērķnozīmē līdzīgus produktus.

REC*-RadioElektroniskā Cīņa.

daļēja*-vidējās distances (40-50km) pusaktīvo VR pielietošanas efektivitāte ir mazrezultatīva.  Galvenā mērķņozīme, izjaukt pretinieka taktiskos nodomus.

taktisko kodolieroču*-PGA ZRK S-200/300 un Armijas ZRK S300V ir taktiskās mērķnozīmes kodolnesēji. Kaujas bloka jaudai variējoties no 2 līdz 5 kt**.  Minētā jaudas liste ir aptuvena.

350/2000h*- 3x mazākais starpresursa soli radija lielā vilkme.Vācijas Demokrātiskās republikas eksploatējamo Mig-29 dzinēju resursa palielināšanas nolūkā aviospeciālisti piedāvāja samazināt vilkmes maksimumu ,temperatūru. Šādu nelielu tehnisku izmaiņu rezultātā starpresursa solis varēja sasniegt 700-750h.  Ikdienas eksploatācijai ievērojams ekonomisks ieguvums.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru