Sekotāji

svētdiena, 2016. gada 7. augusts

Francijas JS-Super Etandar demobilizācija.

Šogad  martā dienastu beidza vecākais klāja taktiskais-iznīcinātājs Super Etandar Modernises (SEM). Lidaparāta SEM modelis ir Super Etandar-IVM tālākā evalūcija. Francijas JS klāja aviācija Super Etandar IVM uzsāka eksploatēt 1962 gadā ,bet sākot no 1978 gada SEM versiju. Super Etandar Modernises kļūst par Francijas avionešu ''Clemenceau'' un ''Foch'' galveno klāja triecienlidmašinu. Galvenā priekšrocība ir  radiolokātors un pretkuģu raķetes ''Exocet'' ļauj veikt pretkuģu triecienuzdevumus.

                                                   
Aktīvi ņemot dalību Libānā ,Sīrijā, Čadā, Folklendu konfliktā, Irakā, Kosovā un Afganistānā.Lidaparāta tehniskais aprīkojums ļauj uzticēt flotes kodoliebiedēšanas funkcijas ,kļūstot par kodolbumbu AN52 nesēju. Sākot no 1998 gada tiek apgādāts ar 300kt ASMP 250-300km kodolraķeti. Finansiālie apsvērumi ierobežo kodoliebiedēšanas uzdevumiem pielāgoto lidaparātu skaitu ar 24 un 20 ASMP raķetēm. Lidaparāti no 1993 gada līdz 2006 gadam piedzīvo daudzpakāpju Standart 2,3,4,5 modernizācijas. To ietvaros pakāpeniski tiek uzlabotas tehniskā aprīkojuma iespējas. Radiolokātors''Agave''* tiek aizstāts ar''Anemone'', dubultojot virsmas mērķu atklāšanas tālumus.Uzlabojumi skar navigācijas un lidmašinas pašaizsardzības aprīkojumu, kļūst iespējama piekares mērķnorādes konteineru ''Altis'' un ''Damocles''izmantošana. . Kabīnes avionikas klāstā parādās HUD un nakts redzamības briļu izmantošanai pielāgots apgaismojums. 2008 gadā SEM bruņojuma klāsts papildinās ar lāzerkorekcijas /GPS-INS GBU 49'' Paveway-II''  aviobumbām. Sākot no p.gs.90 gadiem Francijas JS veic pakāpenisku modernizāciju. Kodolavionesim ''Šarlam de Golam'' nomainot priekšgājējus ,bet.klāja aviācijas spārnā  SEM lidmašinu vietā nāk ''Rafael-M''. 2016 gada martā noslēdzas Francijas klāja aviācijas paaudžu maiņa. Kopumā Super Etandar-Moderneses modelim atrodoties dienastā 53 gadus !!! Janorāda ka lidaparāta modeļa raksturlielumu koncepts radās p.gs.50 gados un 53 gadu* ilgā triecienlidmašīnas modeļa aktīvā eksplotācija ir ievērības cienīgs rekords. Praktiskos eksploatācijas termiņos salīdzinot ar ASV klāja aviāciju.atbilst 4 klāja aviācijas modeļu nomaiņai. Piemēram, Super Etandar IVM/SEM atbilst sava laikaposma ASV klāja modeļiem F-8/A-7 /A-4 ,kam seko modeļu nomaiņa ar  F-4/F14, kam seko F/A-18A/B/C/D , kam seko F/A-18E/F ,kam seko F-35C. Autors,  interesanti ir salīdzināt Francijas klāja triecienlidmašinu Super Etandar Moderneses demobilizācijas laika tehnisko iespēju līmeni ar citu avionesēju valstu Krievijas*, Ķīnas, Indijas un Brazīlijas klāja aviācijas iespējām. Jasecina, ka neskatoties uz SEM morāli novecojušo planieri, tas joprojām saglabā tehnisko pārākumu pār minēto valstu klāja oponentiem. Nodrošina triecienuzdevumu veikšanu kuri nav realizējami minēto avionesējvalstu platformām.Kā tādas īpašības ir: ''Damocles'' -mērķu d/n izlūkošana-ģeolokalizācija-mērķnorāde ,  d/n sauzemes-jūras mērķu punktveida un precīzā satriekšana kā arī kodoliebiedēšanas funkcijas.  

Radiolokātors ''Agave''* - ļoti kompakts un viegls- 48kg nodrošina izvēršanu uz SEM , atklāj fregates lieluma mērķi 45-55km (H=300/600m) distancē. Lielāki mērķi iznīcinātāja vai desantkuģu ,avionešu atklāšana līdz 100km.  Piemērots nesto PKR ''Exocet'' raidijuma distancei.
''Anemon''*- 60kg, 75-90km (H=300/600m/1000m), antena PESA, nodrošinu PKR ''Exocet'' raksturlielumu realizāciju.

53 gadus* - izprotam kā Modeļa SuperEtandar-IVM+SEM līdzīgi kā F/A-18A/B/C/D ''Hornet''+F/A18E/F ''Super Hornet'' modeļa līnija.

Krievijas*-klāja aviācija Su-33K tehniskais aprīkojums piemērots ''gaiss-gaiss'' un ierobežoti ''gaiss-zeme''. Tikai sākot ar 2016 gada augustu klāja aviācija sāk apgūt daudzfunkciju Mig-29KR ar sauzemes ,virsma  to satriekšanas raksturlielumiem pietuvojoties SEM !

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana