Sekotāji

svētdiena, 2016. gada 7. augusts

Lielbritānija, perspektīva.

Apskatot žurnāla  ''Warships International''  2016 gada ,jūlija rakstus. Vairāki ir aktuāli un veltīti Lielbritānijas flotes perspektīvai. Viens no tādiem ir analītiķa Usman Ansari  ''In or out ,Britannia will not rule the waves''. Perspektīvu apskatot no finansu kapacitātes. Norādot ka ''Brexit'' neuzlabos valsts ekonomiskos rādītājus. Lielbritānijas nacionālais parāds veido 9,6 Triljonus $ ekvivalenta jeb 400% IKP.  Laika posmā no 2007 gada līdz 2015 gadam notika ekonomiskas augšana 0,025% apmērā. Cēloņi meklējami postindustriālā politikā, liels finansu sektors un tikai 1% IKP veido industriālā ražošana Laikaposmam raksturojas ar 30% sterļiņu mārciņas vērtības devalvāciju. Labvēlīgi priekšnoteikumi eksporta stimulēšani ,bet sliktā industriālā bāze 2015 gadā rada tirdzniecības deficītu 2,5% IKP apmērā. Lielbritānija industriālā ražošana atrodas 20 -25 vietā pasaulē un nerada pietiekami daudz preces eksportam. Pretēji ekonomikas realitātei 2015 gada Stratēģiskā Aizsardzības un Drošibas apskatā ir ietverta ekonomikas 2% IKP augšanas prognoze**.  Paredzot ka 4 nākamos gados aizsardzības budžets izaugs no 34,3 Miljardiem GBP līdz 38,1 Miljardiem GBP. Augušam finansējumam ir japalīdz realizēt vitāli svarīgus iepirkumus, pretzemudeņu aizsardzības lidmašinas P-8''Peseidon'' , taktiskos-iznīcinātājus F-35B.

                                                   
 Flotes platformu jomā ir paredzēts 13 T26  fregašu un perspektīvo patruļfregašu T31 projekta iepirkumi. Kļūdīgā prognoze rāda ka kāda no programām tiks samazināta vai izstiepta laikā. 2015 gadā no  T26  programā plānotiem 13 atstājot 8  korpusus. Iztrūkumu aizstājot ar iespējās liesināto vieglo patruļfragates T31 modeli. Lielbritānijas KJS* jau ilgstoši ir spiesti iztikt ar mazāku fregašu un iznīcinātāju skaitu nekā vajadzīgs. Ekonomiskā perspektīva liecina ka minētā situācija būtiski neuzlabosies. Šo rakstu var papildīnāt ar Francis Beaufort : Neglect of RN surface fleet '' is a national disgrace''. Autors norāda ka 34 gadus atpakaļ Folklendu konflikta rezultātā KJS zaudēja 2 fegates ,2 iznīcinātājus ,bet 14 citi eskorta kuģi tika bojāti.Kopējam nogremdēto un bojāto kuģu skaitam sasniedzot tuvākās nākotnes 19 eskorta kopskaitu flotē. Situāciju pasliktina valdības ilgi ,ilgi atlicinātā perspektīvo T26 projekta fregašu būvniecība. Atgādinot ka sākotnējie plāni paredzēja 13 korpusus, aizstājot attiecībā 1 pret 1  13 T23 fregates. Plānu izmaiņas paredz 13 korpusu vietā tikai 8  un pastāv liela varbūtība ka stāpeļus pametīs tikai 4-5 korpusi. Dažiem apskatniekiem norādot ka KJS cerības uz 19 korpusu lielu eskorta floti ir pārlieku optimistiskas. Lielbritānijas JKS vērojama ilglaicīga skaitliskā  samazinājuma tendence. Pirmais samazinājums skāra iznīcinātājus T45 kam seko T-26 fregates.Tiek apšaubīta arī  varbūtība  ka T26  skaita sarukumu spēs kompensēt  ar vieglo fragašu T31 pasūtijuma apjomu. Nākotnes KJS eskorta flotes optimums tiek vērtēts ar 23-27 platformām. Šī mērķa sasniegšanai  nepieciešams būvēt no 14 līdz 16 vieglo fregašu. Modeļa T31 fregašu iepirkuma apjoma slieksni noteiks vienības izmaksa. Šodien ,Lielbritānija būvē tehniskajās iespējās liesinātus patruļkuģus par 116 Milj.sterliņiem.* Tas ir stipri vairāk par pēdejā izlaiduma pilnvērtīgu T-23 pretzemūdeņu fregati. Gaidāms ka par T-31 fregašu izmaksu griestu orjentieri kalpos 500milj.$ ASV LCS  patruļkuģu cena.Pretēji skaļajiem apgalvojumiem par finansējuma pieaugumu Jūras Admiralitātei ir izveidojies 1 Miljardu sterliņu iztrūkums. Tā ir droša liecība ka T26 projekta skaitliskais apjoms tiks samazināts vai izstiepts laikā.  Mazapjomu pasūtijumu prakse ir draudus nacionālās kuģubūves tehniskai kompetencei. Ilgstošā laika posmā radītā PZA- patruļaviācijas ,fregašu un iznīcinātāju skaita nepietiekamība apdraud jauno avionešu un esošo stratēģisko raķešzemūdeņu kaujas eksploatāciju.* Par vel vienu flotes virsūdens platformu  skaitliskā sarukuma tendences nemainīguma cēloni ir jamin gaidāmā kodolspēku atsvaidzināšanas programa.Tās realizācija izmaksās no 20 Miljardiem sterliņu līdz 60 Miljardiem sterliņu. Zināmu neskaidrību slēpj nākotne, stāvokli var sarežģīt Skotijas izstāšanās un tai sekojoša britu kodolzemūdeņu bāzes  likvidācija. Pieminot Jūtlandes kaujas 100 gadi  : ''kauju vinēja Lielbritānija pateicoties kuģubūves kapacitātei apsteidzot Vāciju jaunbūvejamo kuģu skaitā'' šodien Lielbritānijai šada iespēja vairs nepastāv.

 P.S.- 2% augšanas prognoze**-raksta autors Usmani Ansari nav pietiekami sīki iedziļinājies ekonomiskās detaļās un ir kļūdijies, centrālās bankas -% likme ir jaukta ar IKP augšanu. neskatoties uz kļūdām (fundamentālām) tālāk  atspoģuļota Lielbritānijas KJS vērojamās tendences. Lielbritānija, Ekonomiskie dati.   Detaļas.

KJS*-Karaliskie Jūras Spēki.

T26 fregate*- 7000t.daudzfunkciju,  2015 gadā 13 korpusu būves izmaksas tika vērtētas ar 11,5 Miljardi sterliņu , bet 8 ....korpusa izmaksas 1,1-1,3 Miljards sterliņu/korpus !!!
patruļkuģi par 116milj.sterliņu*-3 patruļķuģi- 90m-2000t ''River'' modelis,-348 milj.sterliņu darijums,

stratēģisko raķešzemudeņu kaujas eksploatācijai*- izpaužas, izvēršanas ceļu tuvumā  augusī Krievijas ātomzemudeņu aktivitāte. To agrīnai atklāšanai trūkst patruļaviācijas un fregašu. Problēmas risināšai paredz  piesaistīt  NATO partnervalstu : Norvēģijas, Nīderlandes aviāciju un kuģus.

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana