Sauzemes operācijā iesaitīto Turcijas BS apjoms ir ierobežots ar bruņtehnikas apkalpēm un nelielu militāro konsultantu-instruktoru grupu. Dzīvāspēka pamatu veido FSA-1500 karēvju , Ankarai lojāli militārie grupējumi.Operācijas pamatmērķi ir vērsti pret kurdu cīnītāju gūto lokālo panākumu- ISIS neitralizācijā. Uzdevums ,atjaunot Sīrijas -Turcijas pierobežā, kurdu atbrīvoto no ISIS teritoriju atdošanu Turcijai lojālo ''turkomānu'' grupējumu kontrolē. Jasaprot ka Turcijas radītā un pārvaldītā FSA-- Brīvās Sīrijas Armijas arābu frakcijas ISIS izrādītā lojalitātes rezultātā FSA teritorijai nokļūstot pilnīgā tās kontrolē. Robežteritoriju atbrīvošanai no ISIS kaujiniekiem izmantojot kurdu bruņotos formējumus.Tehniski, operācijā iesaistīto spēku apjoma ziņā nevar pretendēt uz nopietniem panākumiem. Kurdu militārie grupējumi reģionā tiek atzīti kā morāli motivētākie, kaujas spējīgākie un tehniski labāk bruņotie. Lielvalstīm : Lielbritānijai,Vācijai, ASV, Krievijai regulāri veicot mazapjoma strēlniekieroču ,munīcijas transporta un otršķirīgu atbalsta ieroču piegādes.Sākot no 2016 gada Sīrijas un Irākas kurdu rīcībā nonāk neliels skaits modernu prettanku sistēmu. Vācijai atklāti piegādājot nelielu skaitu strēlniekieroču,munīcijas ,uzkabes ,transporta un prettanku ''Milan-2'' partiju ,bet nezināma piegādes starpnieka avota statusu saglabā Tow-2, ''Toophan'', 9M133''Kornet'' sistēmas . Irakas un Sīrijas kurdu bruņoto formējumu ierindā cīnās minēto valstu SnS atbalsta grupas ,kā arī padomdevēji. Turcijas izvērstā operācija ''Eifratas Vairogs'' pirmkārt paredz kurdu apdzīvotās pierobežas dezinfekciju. Turcijas skatijumā, valstij lielākus draudus rada varbūtējā kurdu etnosa valstiskuma izveide nekā ISIS- klātbūtne. Norise ilustrējama kā: ''moris padara darbu, var iet'' ,''cita rokām, karstas ogles raust'' utt. Lielvalstij ASV, Dž.Baidena personā atbalstot R.Erdrogana ofensīvu ,deklarējot*** ,ka '' neatgriežoties aiz Eifratas upes kurdi var zaudēt ASV atbalstu''
Autora minējums, fatālo seku cēloņi kā minimums ir vairāki : a)- austrumiem raksturīga, militārās vadības zemā prersonālā atbildība par karēvju bojāeju, a1-tehniski nepietiekami apmācītu un ekipētu spēku izmantošana. b)-reglamenta priekšrakstu trūkums, kādai ir jabūt ''kaujai gatavas'' tehnikas standartam. Piemēram, Izrēlas ģenerālim juridiski noliegts sūtīt kaujā ''Merkava'' tanka apkalpi ja trūkst aktīvā-pretraķešu aizsardzība. Armijā darbojas aviācijas normas. Tātad ,ģenerāļa pieņemto lēmumu kompetence tiek pakļauta juridiskai izvērtēšanai. c)-iegādātas kaujas tehnikas juridiskie priekšraksti liedz ātri izvēršamu aizsardzības elementu pielielietojumu. d)-grupējuma -karēvju /tanku apkalpes zemā tehniskā un taktiskā izglītotība*. Izskaidrojas ar: tanku apkalpju rīcībā netrodas termālās kameras, grupas rīcībā nav ātri izvēršamu, apvidus tehniskās kontroles līdzekļu. Piemēram,kompakti- 10m masti ar d/n optiskā un TIS*(IIR) kamerām , kvadrokopteri. Vienkārši un efektīvi kontroles līdzekļi ļauj bruņtehniku neeksponēt apvidū. Redzama kaujas grupas neatbilstoša komplektācija. Piemēram ,bruņtehnikas grupai trūkst 120mm mīnmetēju klātbūtne.Pretinieka pārvaldīto prettanku sistēmu radītais apdraudējums atrodas no 2km līdz 4km distancē. Tehniski, distences atrodas TIS un kvadrakopteru efektīvajā sniedzamībā. Apvidū atklāta prettanku sistēmas apkalpe satriecama distancionāli ar 120mm mīnmetēju uguni. Mīnmetēju elementa klātbūtne kaujas grupas ierindā ļauj iztikt bez bruņtehnikas eksponēšanas ugunslīnījā. Secinājums ,Tuvo Austrumu un NATO valsts skaitliski spēcīgākā armija demonstrē vāju pretinieka bruņojuma un taktikas pārzināšanu. Bruņtehnikas un persoināla zaudējumi uzrāda novecojušu tehnisko un organizātorisko formu pielietojumu.
deklarējot***- augstāk vērtējma Turcijas režīma stabilitāte ,zemāk kurdu valstiskuma prioritātes.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru