Sekotāji

Powered By Blogger

sestdiena, 2016. gada 13. augusts

Konflikti un platformu efektivitāte-II.

 Sākot no p.gs. 70 gadu beigām taktisko-iznīcinātāju modeļi sasniedz rakstulielumu maksimumu. Turpmākie to uzlabojumi notiek atsevišķu modeļu optimizācijas ietvaros, piemēram EF-2000 ''Taifun'', F-22''Raptor''. Minētie modeļi izceļas ar ilgstošu* super kreisēšanas iespēju. Piemēram ''Taifun'' gaisa pārākuma izcīņas konfigurācījā ar 3 PDT* veic M= 1,2 superkreisēšanu ,bet F-22 pateicieties iekšējai ieroču piekarei gaisa pārākuma izcīņas un triecien variantā veic M=1,6 superkreisēšanu. Abiem modeļiem kaujas virskaņas-kreisēšanas režīma iespēju nosaka  nesamo ieroču airodinamiskās pretestības laukuma samazinājums: formai pieģuļoš* un iekšējā piekare, apvienojumā ar dzinēju degvielas ekonomiju vilkmes maksimumos*.Redzam ka superkreisēšanas iespēja ir tapusi  tehniskā diktāta iespaidā, realizējot pārākumu pār varbūtējā pretinieka platformām. Saglabājas minimāla spārna airodinamiskā laukuma un lielas vilkmes apvienojuma princips. Situāciju neuzlabo arī  ar zemas signatūras īpašibām apveltītais  F-35''Lightening-II'' modelis. Tālāk turpinot maza spārna airodinamisko laukumu ar lielu dzinēju vilkmi un ieroču kravas telpas radītu frontālo airodinamisko laukumu. Rezultātā, taktisko-iznīcinātāju saimes raksturlielumos novērojas kaujas rādiusa un izmaksu attiecību paradoks*, kārtējais- lidojuma /h izmaksu pieaugums.* Tehniski komplicētas kaujas lidmašinas veic uzdevumu ar enerģētiski izšķērdīgu planieri. Tehniski attīstīta pretinieka trukums noliedz realizēt  95 % ietverto tehnisko iespēju. Ilustrācijai ,svaru klasē līdz 24t.  ar 2,3t. kaujas kravu  un 1300km kaujas rādiusu  uzdevumus var veikt ''Canbbera'' , F-16C/D/I* ,F/A-18C/D/E/F , Rafael.

                                             English Electric, ''Canbbera''    

 Moderno taktisko-iznīcinātāju izmantošanu šodienas zemas intensitātes konfliktos varam salīdzināt ar cilvēku kurš ikdienā iziet darbā ar tālam pārgājienam nokomplektētu mugursomu ,bet vienīgie izmantojamie uzkabes elementi ir saulesbriles, apmetnis, sviestmaizes un ūdens. Tehniskā pretstatā, ikdienas utilitāriem uzdevumiem izmantot 1,6l- W/Fiat/Toyota vai  Ferarri/ Lamborgini/Koenigsegg   Pasaulē vērojamā zemas intensitātes karadarbību pieaugums rada labvēlīgus priekšnoteikumus optimizētu  kaujas platformu izstrādei. Par atdarināšanas vērtu ir uzkatāms p.gs.50 gadu ''Canbbera'' projekts .Konstrukcijas uzlabojumus panākot ar ogleķļa šķiedras izmantošanu apšuvumā, sniedzamības un kravnesības rādītājus ar spārna m2 pieaugumu un efektīvāku mazjaudas militāri/ komerciālo dzinēju izmantošanu. Kabīnes avionika, komerciālie standarti, ieroču kaujas pielietojumu un aizsardzību  nodrošinot ar konteinerizēto sitēmu palīdzību : Litening  , REP Sky Shield , buksējamie mānekļi AN/ALE-55 un izsējamie aktīvie-REP elementi. Koteineri nodrošina lidaparāta konfigurēšanu atbilstoši veicamam uzdevumam un apdraudējumam.Piekares mērķnorādes konteineri nodrošina  d/n  apvidus izlūkošanu ,mērķu atklāšanu un 90 % atklāto  mērķu punktveida satriekšanu. Vidējā bumvedēja priekšročibas, sniedzamība ,krava, degvielas ekonomija un ieroču nomenkalatūra. Piemēram, lidaprāta 89m2+ spārna laukums un iespēja variēt ātrumu no 300 km/h līdz 980km/h ļauj apgūt mazkaliba ieroču izmantošanas iespēju. Apveltot  bumvedēju ar''ugunslaivām''* rakturīgo vieglsvara AGM-176 ''Griffin''munīciju.Mazsvara munīcija ļauj veidot 1,2 t. robežās lielu borta arsenālu un iegūt ilgu klātbūtnes laiku. Renovējot  ''Canbbera'' projektu tiek iegūta zemas intesnsitātes karu laikmetam atbilstoša kaujas platforma. Nelielie iegādes un eksploatācijas izdevumi paver iespēju pat nelielām valstīm deleģēt uz konfliktu pārņemtiem reģioniem aviācijas formējumus. Lidaprāta iegādes izmaksas atrastos komerciālo turbopropeleru lidmašinu cenā no 24 milj.$ līdz 30 milj.$ . Kaujas uzdevumu veikšanai nepieciešamos tehniskā aprīkojuma konteinerus iepērkot atsevišķi.

ilgstošu*-10 min.(iepretim 2 min.)
.PDT*-Piekares Degvielas Tvertnes.
Vilkmes maksmumi*- bezforsāžas

Formai pieģuļoš*-raķetes pusiegremdētas korpusā, (EF-2000/Tornado ADF,MIG-31) 
no 300km/h līdz 980km/h ātruma diapozonu*- ,zema laminēta gaisa pretestība ļauj izmantot vieglsvara munīciju.
 kaujas rādiusa un izmaksu paradoks*-ar katru nākamo taktisko-iznīcinātāja paaudzi standarta uzdevuma atkārtošana: 1000kg /1000km  nogāde prasa vairāk degvielas un patērējamo resursu ,  Platforma ir kļuvusi efektīvāka, bet novērojas vairākkārtējs parazitējošo izmaksu pieaugums .

lidojuma/h izmaksu pieaugums*-F-35A pretruna eksploatācijā, lidojuma/h salīdzināma ar F-15C/D/E.

Ugunslaiva*-AC-130 ''Spooky'' uc.-20/30/40/105mm artilērija un vadāmie ieroči.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru