Sekotāji

piektdiena, 2016. gada 12. augusts

Konflikti un platformu efektivitāte-I.

 Tehniskā sacensība un aviācijas platformu evalūcijas cikli. Aviācijas platformu attīstība notiek apvienojot  karadarbības pieredzi vai varbūtējā pretinieka izstrādes ar industrijas tehnaloģisko attīstības līmeni. Kopš p.gs.50 gadiem noritēja 2 dažādas klases lidaparātu tehnisko raksturlielumu mērķtiecīga tuvināšanās. Piemēram, taktiskiem-iznīcinātājiem F-84/-86, Mig-19 un vidējo bumvedējiem-''Canberra''B-57,  Il-28. To izskaidrojot ar tehnisko sacensību un paredzamās karadarbības veidolu-kodolsadursme. Par pirmo moderno taktiskā-iznīcinātāja prototipu jauzskata F-105D ''Tunderchief'' apvienojot ātrumu, manevru, lielu liederīgo kravu un bumvedēju attavismu, iekšējo ieroču piekari. Laikaposmā no p.gs.50 gadiem līdz 70 gadu vidum izkristalizējās mūsdienu daudzfunkcionālā taktiskā-iznīcinātāja raksturlielumi un veidols. Par aviācijas ūdenšķirtnes simbolu jauzskata F-4C''Phantom-II'' platforma.

                                                   
Tehnikais veidolols apvieno vidējiem bumvedējiem raksturīgo maksimālo svaru  ar taktiskiem-iznīcinātāju manevru un ātruma maiņas amplitūdu. Jaunā taktiskā-iznīcinātāja  trukumi, zaudēta bumvedējiem raksturīgā iekšējā ieroču piekare un korpusa airodinamiskās celtspējas laukuma sarukums. Ieroču izvietojums ārejā piekarē rada lielāku pretestību un degvielas patēriņu ko kompensē augusī dzinēju vilkme.Konstrukcijas kompozīcijā redzams dreifs no; liela airodinamiskā virsma ar mazu dzinēju vilkmi uz mazu airodinamisko virsmu un lielu dzinēja vilkmi. Piemēram, English Electric bumvedēja Canbbera- 89 m2 un 2x32,1 kN pret F-4C''Phantom-II''- 49,2 m2 un 2x 52,9/79,4 kN. Dzinēju forsāžas vilme un degvielas ekonomija ļauj audzēt lietderīgo kravu un novirzīt tās daļu papildus devielai. Par vispārpieņemtu taktisko-iznīcinātāja kaujas standartu kļūst: iekšējais degvielas apjoms + 2-3t.-ārejās piekares tilpnēs. Neskatoties uz ietvertiem maksimāliem raksturlielumiem 80% kaujas aprites laika taktiskiem-iznīcinātājiem saglabājot bumvedējiem raksturīgo 850-960km/h ātrumu. Līdzīgi kā civilā aviācijā to diktē degvielas ekonomijas slieksnis.  Konvencionālos konfliktos sākot no Vjietnamas līdz mūdienu operācijām Serbijā, Lībijā, Irākā, Afganistānā, Jemenā, Sīrijā degvielas ekonomijas diktētais ātruma slieksnis netiek pārkāpts. Konstrukcijā ietvertās ātruma-manevra iespējas tiek ralizētas tikai taktisko-iznīcinātāju* pamata, kodoltrieciena mērķnozīmē. Izskaidrojas  ar maksimālu eksplozīvo kravu* un degvielas apjomu iepretim minimālam kravas svaram un airodinamiskai pretestībai. Ilustrācijai, britu 284/452kg kodolbumba WE-177 , amerikāņu 320kg kodolbumba B-61, 1100kg B-83 un franču 455kg AN-52. Konvencionālā karadarbībā efektivitāte krītas, nesamā eksplozīvā krava ir identiska kravas svaram+airodinamiskā pretestība, nogāde līdz mērķim tiek apmaksāta ar kodoltriecieniem optimizēta planiera izmaksām. Attaisnojas ja sadursme notiek starp tehniskā līmenī aptuveni līdzīgiem  pretiniekiem.Mūsdienu konfliktu statistika un tuvākā nākotnē prognozējamie noritēs starp tehniski nelīdzvērtīgiem pretiniekiem.
    
maksimālu eksplozīvo kravu*-kodolieroča TNT un svars,

                                                

Nav komentāru:

Komentāra publicēšana